본 연구의 목적은 여성기술창업에 대한 연구가 미흡한 시점에서 공공기술을 이전받아 설립되는 여성연구소기업의 창업자와 정부의 지원을 바탕으로 창업한 MZ세대 여성기술창업자 대한 인터뷰를 통해 창업 동기, 목적, 창업아이템 선정, 사업화 과정, 특성 등을 파악하여 연구소기업이 여성기술창업 지원제도로서 적합한가와 여성기술창업의 활성화방안을 살펴보고 시사점을 제공하는 것이다. 본 연구에서 여성연구소기업과 MZ세대 여성기술창업에 대한 연구를 통해 기존 창업자의 경험을 바탕으로 한 여성기술창업의 특성을 이해하고 이를 바탕으로 여성기술창업의 확대에 필요한 발전적 방안을 모색하여 여성기술창업 활성화에 기여하며 여성기술창업에 대한 연구가 부족한 상황에서 여성기술창업생태계에 대한 폭 넓은 이해를 구하는데 필요한 연구라고 본다. 최근에 여성기술창업으로부터 국가의 경제성장과 양질의 여성 일자리 창출이 더욱더 확대되어야 한다는 취지는 강조되고 있지만, 창업된 여성기술창업기업 수가 기대보다 부족하다. 선행연구들이 여성기술창업과 여성연구소기업에 대한 과정과 특성을 전반적으로 파악하기에 다소 한계가 있어 이를 보완할 수 있는 후속연구가 필요하다. 이와 같은 맥락에서 여성연구소기업은 최근에 그 수가 증가하였고 MZ세대 여성기술창업은 새롭게 부상하고 있어, 그 수가 아직 많지 않아서 통계 데이터나 설문조사 등의 기존의 방법론으로 연구하기에는 제한과 한계가 있어 추가적인 정성 연구가 필요하다. 본 연구는 질적 연구방법론인 근거이론에 대한 이론들과 기존에 수행되었던 여성기술창업, 연구소기업 등의 연구들을 충분히 검토하고, 창업된 지 7년 이하의 8명의 연구소기업의 여성창업가와 창업한 후 4년 이하의 7명의 MZ세대 여성기술창업가를 대상으로 인터뷰를 진행하였다. 근거이론의 탐색적 접근방법을 통해 인터뷰 내용을 개방코딩, 축 코딩, 선택코딩 등으로 분석하여 여성기술창업의 특성을 확인해 보았다. 기존의 선행연구가 대부분 설문조사, 데이터 등의 정량연구를 바탕으로 진행되었고 아직 초기 단계로서 이에 대한 관심도 부족한 실정에서 본 연구는 선행연구의 한계점을 보완하여 기존의 정량 연구방법으로 밝히지 못하는 여성연구소기업과 MZ세대 여성기술창업이라는 여성기술창업에 대한 특정영역에 대해 탐색할 수 있는 근거이론을 활용한 정성 연구를 진행하였다. 연구결과로서 연구소기업의 여성창업가는 창업가로서 주도적 성향과 사업의 확장을 위해 기술창업의 의지를 갖고 연구개발특구의 시장중심의 기술 수요-공급 통합 플랫폼 안에서 공공기술을 이전 받아 연구소기업으로 기술창업을 경험하면서 사업화를 진행한다는 것이다. 연구소기업은 여성기술창업 제도로 유의미하며 더욱 확산되어야 함이 제안된다. 그리고 연구소기업제도는 창업 아이디어와 기술의 부족, 기술창업의 여건 개선, 여성창업자의 경쟁력 개선, 사업화 및 성장지원 등으로 여성기술창업의 확대 및 창업기업의 성공가능성에 기여할 수 있다고 본다. 따라서 주도적 개인 성향과 창업역량을 보유한 예비 여성기술창업가를 적극적으로 발굴하여 여성연구소기업의 설립을 확대하여야 함을 제안한다. 이를 통해 공공기술을 바탕으로 한 여성연구소기업 설립의 확대가 여성기술창업의 활성화로 이어져 국가의 경제성장, 양질의 일자리 창출, 여성의 사회적 지위향상 등에 기여할 것을 기대한다. MZ세대 여성기술창업자는 창업에 대한 도전에 대해 긍정적인 태도와 창업을 통해 관심 있는 분야에 적극적 참여의지를 보유한 당당한 성향이 특징으로 상대적으로 어린 나이에 경력과 창업자금이 부족함에도 불구하고 정부의 창업지원 프로그램을 적극 활용하여 창업을 진행하는 경우가 기존의 기성세대 여성기술창업자와는 다른 성향이다. MZ세대 여성기술창업의 목적은 다양하게 제시되며 창업의 목표는 고객 가치 증진을 위한 기술기반 아이템의 사업화이다. 창업아이템은 ICT 기반 기술의 사업화가 상대적으로 많다. 사업화 과정은 시장 맞춤형 사업화 프로세스를 정립하고 고객 확보를 위해 ICT 기술을 활용하여 마케팅을 진행한다. 따라서 MZ세대 여성기술창업을 특정 세대로서 인정하고 창업동기, 목적, 형태, 과정 등이 기성세대의 방식과는 다른 점을 감안하여 MZ세대에 맞는 여성기술창업의 정책, 제도, 사업과 프로그램 등을 마련해야 한다. 이를 통해 디지털과 세계화시대에 성공가능성이 높은 MZ세대 여성기술창업이 활성화되고 여성의 일자리 창출과 여성의 사회적 지위 향상 되어 국가의 성장 동력 확대에 기여할 것을 기대한다. 본 연구는 공공기술을 기반으로 설립되는 여성연구소기업과 MZ세대 여성기술창업에 근거이론에 기반한 탐색적 연구를 통해 여성기술창업에 대한 특정 영역에 대한 특징과 새로운 현상에 대한 이해를 넓혀서 기존 선행연구에서 규명하지 못한 부분을 보완할 수 있다는 것과 여성기술창업의 생태계 이해의 확대에 기여할 수 있는 것에 연구의 의의를 지닌다. <연구의 한계> 여성연구소기업의 수가 많지 않은 상황에서 여성연구소기업의 여성창업가 8명과 최근에 창업된 MZ세대 여성기술창업의 여성창업가 7명을 대상으로 인터뷰를 통해 연구를 진행하여 공공연구기관으로부터 공공기술을 이전받아 연구소기업으로 설립되어진 여성기술창업자와 정부의 지원을 바탕으로 한 MZ세대 여성기술창업의 여성창업자로 한정하고 있어, 여성기술창업 전반에 대한 이해와 설명으로 확대하고, 구체적으로 분석하기에는 한계가 있었다. 따라서 이 부문에 대한 추가적인 연구가 필요하다.
The purpose of this research is to provide implications and examine whether a Research Institute Spin-off Company is suitable and expandable as a women-led technology startup support system by interviewing women CEO in Research Institute Spin-off Companies and Generation MZ women technology entrepreneurs who have started their businesses with government support to identify their startup motivations, the purpose of a startup, the selection of startup items, the commercialization process, and the characteristics of women-led technology startups. In this study, we interviewed women CEO in Research Institute Spin-off Companies and generation MZ women technology entrepreneurs established to identify their startup motivations, the purpose of a startup, the selection of startup items, the commercialization process, and the characteristics of women-led technology startups to provide implications and examine whether a Research Institute Spin-off Company is suitable and expandable as a women-led technology startup support system. Recently, although the emphasis has been placed on the need to further expand national economic growth and the creation of high-quality women''s jobs from women-led technology startups, the number of women-led technology startups are fewer than expected. In this study, through research on women Research Institute Spin-off Companies and generation MZ women technology startups, we understand the characteristics of women-led technology startups from the experiences of founders, and based on this, seek the developmental measures necessary for the expansion of women-led technology startups contributing to the revitalization of women-led technology startups, considered to be a necessary study to obtain a broader understanding of the women-led technology startup ecosystem in a situation where research on women-led technology startups are lacking. Follow up studies are needed to supplement previous studies that show some limitations in understanding the overall process and characteristics of women-led technology startups and women Research Institute Spin-off Companies. In this context, although the number of women Research Institute Spin-off Companies has recently increased and generation MZ women-led technology startup is newly emerging, as the number is not yet large enough, there are limitations and limitations in research using existing methodologies such as statistical data or surveys and further qualitative research is required. This study conducted interviews with 8 women CEOs of Research Institute Spin-off Companies founded within 7 years, and 7 generation MZ women technology entrepreneurs founded within 4 years. Through the grounded theory, the interview contents were analyzed to identify the characteristics of women-led startups. This study is intended to conduct qualitative research based on the grounded theory that can explore specific areas of women-led technology startups, including women-led Research Institute Spin-off Companies and generation MZ women-led technology startups, that could not be revealed from existing quantitative research methods and supplementing the limitations of previous research that was based on quantitative research from surveys and data, held when it was still in its early stages when there was a lack of interest. As a result, we found out that women CEOs tend to be proactive and willing to start a technology startup to expand their business, commercializes technology from their experience of starting a Research Institute Spin-off Company by transferring public technology from the INNOPOLIS’s Market-Oriented Technology Demand-Supply Integration Platform. It is suitable for women-led technology startups and should be encouraged. Also, the Research Institute Spin-off system can contribute to the expansion of women-led technology startups and the success rate of startups by supporting the lack of startup ideas and technologies, improving the conditions for technology startups, improving the competitiveness of women entrepreneurs, and supporting commercialization and growth. Therefore, it is suggested that the establishment of women-led Research Institute Spin-off Companies should be expanded by actively discovering prospective women technology entrepreneurs with proactive personal tendencies and entrepreneurial capabilities. Through this, it is expected that the expansion of women-led Research Institute Spin-off Companies based on public technology will lead to the vitalization of women-led technology startups, contributing to national economic growth, creation of quality jobs, and improvement of women''s social status. Women entrepreneurs of the generation MZ are characterized by a positive attitude toward the challenge of starting a new business and a dignified tendency to actively participate in their fields of interest through startups despite the relatively young age, short career, and the lack of startup funds, proactively utilizing the government''s startup support programs, they distinguish themselves from the existing generation of women technology entrepreneurs. Various purposes of the startups founded by women technology founders of the MZ generation were presented, and relatively, many of the goals are the commercialization of ICT technology. The commercialization process consists of establishing a market-tailored commercialization process and market using ICT technology to secure customers while continuously expanding the business base. In summary, women technology founders of the MZ generation with a confident disposition recognize entrepreneurship as a new opportunity and possibility, preparing the foundation and proceeding with their startup. Various purposes of the startups founded by women technology founders of the MZ generation were presented, and relatively, many of the goals are the commercialization of ICT technology. The commercialization process consists of establishing a market-tailored commercialization process and market using ICT technology to secure customers while continuously expanding the business base. Therefore, considering that women technology startups of the generation MZ are recognized as a specific generation, and that the motives, purpose, form, and process are different from those of the previous generation, policies, systems, projects, and programs suitable for generation MZ women technology startups should be arranged accordingly. Through this, it is expected that Generation MZ women technology startups will be vitalized and will contribute to the expansion of national growth by creating jobs for women and improving women''s social status. This study aims to broaden the understanding of both the characteristics and new phenomena of women technology startups as a specific area based on the exploratory approach of grounded theory on women Research Institute Spin-off Companies founded based on public technology and generation MZ women technology startups, holds the significance in that it supplements the areas that were not identified in previous studies, and that it can contribute to the expansion of understanding of the ecosystem of women technology startups. <Research Limitations> In the situation where there are not many women Research Institute Spin-off Companies, the study was conducted by interviewing 8 women entrepreneurs from Research Institute Spin-off Companies and 7 generation MZ women entrepreneurs who have started their businesses with government support who recently founded technology startups, and this is limited to women entrepreneurs who transferred public technology from public research institutions and generation MZ women entrepreneurs, and there was a limit to broaden the understanding and explanation of women technology startups as a whole and to analyze it in detail. Therefore, further research in this area will be needed.
제1장 서 론 1제1절 연구의 목적 11. 연구의 배경 12. 연구의 필요성 43. 연구의 목적 64. 연구의 차별성 75. 연구의 기여방안 9제2절 연구의 범위 및 방법 11제2장 창업기업 정책 및 제도, 창업기업 동향 및 실태조사 15제1절 정부 및 지자체의 창업지원 정책 및 제도 151. 정부 및 지자체의 창업지원 정책과 지원 현황 152. 정부 및 지자체의 여성 창업지원 정책 203. 과기부의 창업지원 제도 274. 중기부의 창업지원 제도 325. 정부 및 지자체의 창업지원 정책 진단 38제2절 창업기업 동향 및 실태조사 현황 421. 중기부의 창업기업 동향 422. 중기부·창업진흥원 창업기업 실태조사 현황 473. 중기부·여성기업종합지원센터 여성기업 실태조사 현황 51제3장 이론적 배경 및 선행연구 54제1절 기술창업 및 공공기술 기반 창업 541. 기술창업 542. 공공기술 기반 창업 573. 여성기술창업 614. 연구개발특구의 연구소기업 645. MZ세대 여성기술창업 70제2절 근거이론 761. 근거이론의 탄생과 발전 762. 근거이론의 연구 절차와 방법 793. 근거이론 기반의 창업 관련 선행연구 84제4장 근거이론에 기반한 탐색적 연구방법 86제1절 근거이론에 기반한 탐색적 연구 절차와 방법 861. 연구절차와 방법 862. 연구 참여자 선정 및 인터뷰 실시 893. 인터뷰 설계 및 인터뷰 질문 내용 93제5장 연구 결과 97제1절 여성연구소기업 971. 개방 코딩 972. 축 코딩 993. 범주 분석 1004. 선택 코딩 113제2절 MZ세대 여성기술창업 1171. 개방 코딩 1172. 축 코딩 1193. 범주 분석 1204. 선택 코딩 133제3절 여성연구소기업과 MZ세대 여성기술창업과의 연구 비교 1361. 개방 코딩의 비교 1362. 축 코딩의 비교 1383. 선택 코딩의 비교 142제6장 결 론 145제1절 연구결과 요약 145제2절 정책적 시사점 151제3절 연구의 한계 및 향후 과제 153<부록>참고문헌 154ABSTRACT 163설문지 169