목적: 본 연구는 치과의료기관에 근무하는 치과위생사를 대상으로 장애인에 대한 태도, 장애인 치과진료 시 고려사항에 대한 인지도, 장애인 치과진료 교육 필요성, 장애인 치과진료 피교육 요구도를 조사 및 분석하여 치과위생사의 장애인 치과진료 교육 필요성을 제시하고, 추후 치과위생사를 대상으로 하는 장애인 치과진료 교육 분야에 기초자료로 활용되기 위한 목적으로 수행하였다. 방법: 2022년 11월 2일부터 15일까지 전국 치과의료기관에 종사하는 치과위생사 221명을 대상으로 자료를 수집한 후 SPSS Statistics 21 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계분석, 요인분석, one-way ANOVA, t-test, Pearson 상관분석, 다중회귀분석을 시행하였다. 결과: 장애인 치과진료에 대한 교육 경험이 있는 치과위생사는 52.5%로 나타났다. 치과위생사의 ‘장애인 치과진료 시 고려사항에 대한 인지도’에 영향을 미치는 요인으로는 ‘장애인 치과진료 피교육 경험’, ‘근무기관 유형’, ‘근무 경력’, ‘장애인 치과진료 교육 필요성’에서 유의하게 나타났다. ‘장애인 치과진료 피교육 경험’, ‘장애인에 대한 태도’, ‘장애인 치과진료 시 고려사항에 대한 인지도’, ‘장애인 치과진료 교육 필요성’, ‘장애인 치과진료 피교육 요구도’간의 상관관계를 분석한 결과 유의한 정(+)의 상관관계를 보였다. 결론: 치과위생사의 장애인에 대한 태도, 장애인 치과진료 시 고려사항에 대한 인지도, 장애인 치과진료 교육 필요성, 장애인 치과진료 피교육 경험에 유의한 연관성이 있다고 판단된다. 치과위생사의 장애인 치과진료에 대한 보수교육 및 세미나 참여율을 높이기 위하여 교육 요구도에 맞게 프로그램 개발이 필요하다고 사료된다.
Objectives: This study surveyed and analyzed the attitude toward the disabled, the recognition of considerations in dental treatment for the disabled, the necessity for dental treatment education for the disabled, educational requirements targeting dental hygienists working in dental medical institutions. It was conducted with the purpose of presenting the necessity of dental treatment education for the disabled and to be used as basic data in the field of dental treatment education for the disabled targeting dental hygienists in the future. Methods: Data were collected from 221 dental hygienists working in dental institutions from November 2 to 15, 2022. Frequency analysis, descriptive statistical analysis, factor analysis, one-way ANOVA, t-test, Pearson correlation analysis, and multiple regression analysis were performed using the SPSS Statistics 21 program. Result: Dental hygienists who had experience in dental treatment for the disabled accounted for 52.5%. Factors influencing ''recognition of considerations in dental treatment for the disabled'' of dental hygienists include ''educational experience of dental treatment for the disabled'', ''type of work institution'', ''work experience'', and ''necessity for dental treatment education for the disabled''. The correlation between ''educational experience of dental treatment for the disabled'', ''attitude toward the disabled'', ''recognition of considerations in dental treatment for the disabled‘, ''necessity for dental treatment education for the disabled'', and ''educational requirements'' was analyzed. As a result, there was a significant positive correlation. Conclusion: Through this study, it is judged that there is a significant correlation between the dental hygienist''s attitude toward the disabled, recognition of considerations in dental treatment for the disabled, the necessity for dental treatment education for the disabled and educational experience of dental treatment for the disabled. In order to increase the participation rate of continuing education and seminars for dental care for the disabled by dental hygienists, it is considered necessary to develop a program tailored to the needs of education.
목차
제1장 서론 011. 연구배경 및 필요성 012. 연구의 목적 06제2장 연구방법 071. 연구대상 및 기간 072. 연구도구 083. 분석방법 10제3장 연구결과 111. 연구대상자의 일반적 특성 및 근무관련 특성 112. 장애인에 대한 태도 173. 장애인 치과진료 시 고려사항에 대한 인지도 194. 장애인 치과진료 교육 필요성 255. 장애인 치과진료 피교육 경험 286. 장애인 치과진료 피교육 요구도 307. 일반적 특성 및 근무관련 특성에 따른 요인 분석 328. 장애인 치과진료 피교육 경험에 따른 요인 분석 369. 장애인 치과진료 시 고려사항에 대한 인지도에 영향을 미치는 요인 3710. 상관분석 39제4장 고찰 42제5장 결론 47참고문헌 49ABSTRACT 53부록 57