본 논문은 산조춤 정체성 고찰을 통한 이은주 산조춤 <금선무>에 관한 연구를 목적으로 한다. 산조와 더불어 자연발생적으로 생성되며 예술가의 자유의지와 독창적인 예술세계가 돋보이는 산조춤 연구는 오늘날 음악사적으로나 무용사적으로 매우 큰 의미를 지닌다. 그간의 선행연구는 산조춤의 전개양상 및 산조춤의 전승현황, 개별적 작품으로서 산조춤의 예술적 가치에 관한 산조춤 연구가 활발히 진행되고 있으나, 산조춤의 정체성에 대한 논의는 미흡한 실정이다. 이에 본 연구는 산조춤의 선행연구 분석을 통해 한국무용 장르 안에서 산조춤의 위치와 가치를 증명하고 정체성 구성요인을 도출하여 개념, 창작된 시점, 특징, 분류와 범주를 고찰해 산조춤 연구의 접근방식과 해석기준을 마련하고자 했다. 연구대상으로는 산조춤이 갖는 범주의 경계에서 2000년 이후 창작되어 활발한 공연활동과 전승, 계승체계를 갖춘 이은주의 산조춤 <금선무>를 선정했다. 연구방법으로는 문헌연구, 설문지조사, 심층면담과 구술채록, 체현 등을 통한 참여관찰법을 활용했다. 1단계 문헌연구를 통해 산조춤의 개념과 범주 등에 대한 내용요소를 추출하여 정체성을 탐색하고, 2단계 이은주의 생애와 업적을 통해 예술관을 살피며 <금선무>의 창작배경과 작품의도, 형식적 구성요소, 춤의 특징과 춤사위 용어정리, 무대공간구성 등에 관한 작품내용을 분석했다. 3단계 기표와 기의로 도출된 산조춤의 정체성 구성 요소들로 이은주 산조춤 <금선무>를 해석하고 예술적 가치를 규명했다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 전문가 집단의 타당도 검증을 통한 산조춤의 정체성 내용 요소에 관한 탐색 결과이다. 첫째, 산조춤의 개념을 형성하는데 있어 산조 음악과 관련된 내용이 반드시 포함되어야 한다. 둘째, 산조춤의 정체성을 규명하는데 있어서 정확한 시점을 논하는데 한계가 있으며, 최소한 1900년대 이후에 추어진 산조춤 중에서 산조춤이 갖는 특징에 근거하여 판단될 필요가 있다. 셋째, 표현적인 측면에 있어서 자유로운 표현만 있을 뿐 그 표현 내용과 방법이 음악에 국한되지 않는다. 넷째, 산조춤의 범주를 제시함에 있어서도 한국무용의 일반적인 분류 체계에 근거하여 작품을 어떻게 분류할 것인지는 각 산조춤마다 개별적으로 판단주체에 따라 달라질 수 있다. 산조춤 정체성 구성요인의 고찰을 통해 이은주 산조춤 <금선무>의 접근방식과 해석기준을 마련했다. 첫째, 기존 산조춤에서 사용되지 않은 산조 음악을 사용한다는 점에서 차별성을 보인다. 정대석의 <거문고산조>는 기존 거문고 유파와 다르게 독창성을 지닌 곡으로 평가되고 있어 무용작품의 표현적 독창성에 미치는 영향 또한 높은 것으로 확인됐다. 둘째, 창작된 시점과 관련하여 산조춤으로서 적합성과 작품의 가치평가 시점의 당위성을 증명했다. 2000년에 초연된 이은주 산조춤 <금선무>는 산조춤 출현의 시기적 태동에 부합할 뿐만 아니라 작품의 가치평가가 이루어져야할 역사적 시점에 이른 것으로 판단되며 창작된 시점의 특징을 근거로 전통적 요소와 신무용적 연출요소를 지니고 있다. 셋째, 한영숙 살풀이춤의 춤 정신을 바탕으로 하고 있는 안무가의 정체성을 확인할 수 있다. 스승 한영숙 - 이은주로 이어지는 전통춤의 맥을 기반으로 자기표현의 몸짓을 통해 담백한 춤사위와 절제미가 발산되는 내면이 강한 춤으로 확인됐다. 넷째, 전통의 독자성을 보유한 창작의 본보기가 되는 작품이다. <금선무>는 전통무용의 새로운 전승형태로 받아들여지며, 춤의 전개에 있어 전통을 기반으로 한 창작의 지평을 넓힌 춤으로 수용되고 있음이 확인됐다. 작품분석을 통한 이은주 산조춤 <금선무>가 지니는 내면적, 형태적, 예술적 본질과 미감을 규명했다. 첫째, 산조춤의 대표적 특징인 정신과 육체의 결합으로 이뤄진 춤이다. 내면의 심성을 춤으로 풀어가며 답습이 아닌 예술가의 창작 작업을 통해 다양한 사상과 의미를 더하며 정신적 자아 형성을 춤에 내포하고 있다. 둘째, 여성주의적 성향이 내재된 춤이다. 여성의 내면과 외형의 아름다움을 그려낸 신윤복 <미인도>의 경이로움에 심취하여 만든 작품으로, 인고의 세월을 견뎌온 여성 예술가로서 고고한 여인의 자태를 춤으로 지켜내고 있다. 셋째, 가장 한국적인 구성요소를 잘 활용한 전통춤이다. 한국적 미의 전형(典型)이 되는 전통적 이미지의 활용과 재해석을 통해 독창적인 공연미학을 완성하는 춤의 원동력이 되었다. 넷째, 다양한 예술분야의 결합으로 예술의 완성도가 돋보이는 작품이다. 이은주는 다양한 예술분야의 경험과 학습을 통해 작품을 전개하고 있으며, 예술가로서의 탁월한 안목과 높은 식견은 작품의 완성도와 예술성을 높이는 수단으로 사용되고 있다. 오늘날 수많은 산조춤이 전승, 계승되고 창작되는 시점에서 산조춤을 전통무용, 신무용, 창작무용의 어떠한 범주로 이해할 것이며, 신전통춤이라는 용어가 생성되고 있으나 이것 또한 개념적 합의가 이루어지지 않은 상황에서 무엇을 기준으로 산조춤의 개념과 범주를 구분할 것인지에 대한 혼란이 있다. 이번 연구는 부족하나마 산조춤의 정체성 고찰을 통해 한국무용 장르 안에서 산조춤 경계의 범주를 어떻게 받아들일 것인지에 대한 해석의 방향과 방법론을 제시하였다는 점에서 연구의 의미를 두고자 한다.
A study on Lee Eun-joo''s Sanjo dance, <Geumseonmu> through a examination on the identity of the Sanjo dance
The purpose of this thesis is to study Lee Eun-joo’s Sanjo dance, <Geumseonmu>, through a study on the identity of the Sanjo dance. A study on the Sanjo dance which is naturally generated along with Sanjo and emphasizes the artist''s free will and original world of art is of great significance in terms of today''s music and dance history. In the preceding studies, the development of the Sanjo dance, the transmission status of the Sanjo dance, and the artistic value of the Sanjo dance as individual works have been actively studied, but the discussion on the identity of the Sanjo dance was insufficient. Therefore, this study would like to prove the position and value of the Sanjo dance within the genre of Korean dance through the analysis of preceding studies on the Sanjo dance, derive components of identity, examine the concept, creation time, characteristics, classification and category, and prepare an approach and interpretation standard for dance study. The Sanjo dance, <Geumseonmu>, which was created after 2000 and has an active performance activity, transmission, and succession system, was selected as a research subject. As a research method, the participatory observation method through literature research, questionnaire survey, in-depth interview, oral transcript, and embodiment was used. In the first stage, the concept and category of the Sanjo dance were extracted through literature research to explore its identity. In the second stage, the view of art was investigated through the life and performances of Lee Eun-joo, the creation background of <Geumseonmu> and work intent, content of the work on the formal components, the characteristics of the dance and the terminology of dancing steps, and the composition of the stage space were analyzed. In the third stage, the identity components of the Sanjo dance derived from signifiant and signifie were used to interpret Lee Eun-joo’s Sanjo dance, <Geumseonmu>, and identify its artistic value. The result of this study is as follows. This is the result of searching for the content elements of the identity of the Sanjo dance through the validation of the expert group. First, in forming the concept of the Sanjo dance, contents related to Sanjo music must be included. Second, in investigating the identity of the Sanjo dance, since there is a limit to discussing the exact timing, it needs to be judged based on the characteristics of the Sanjo dance among those performed at least after the 1900s. Third, in terms of expression, there is only free expression, but the content and method of expression are not limited to music. Fourth, even in presenting the category of the Sanjo dance, how to classify works based on the general classification system of Korean dance may individually vary depending on the subject of judgment for each Sanjo dance. Through consideration of the components of the identity of the Sanjo dance, Lee Eun-joo prepared the approach and interpretation criteria for the Sanjo dance <Geumseonmu>. First, it is differentiated in that <Geumseonmu> uses sanjo music that has not been used in the existing Sanjo dance. Jeong Dae-seok''s <Geomungo Sanjo> has been evaluated as a song with originality different from the existing Geomungo school, and was confirmed that it had a high impact on the expressive originality of the dance work. Second, in relation to the time of creation of <Geumseonmu>, the suitability as the Sanjo dance and the legitimacy of the time of value evaluation of the work were proved. Lee Eun-joo''s Sanjo dance <Geumseonmu>, which was started to be performed in early 2000, not only corresponds to the birth of the Sanjo dance, but is also judged to have reached a historical point in time when the value of the work should be evaluated. In addition, it has both traditional elements and new dance directing elements based on the characteristics of the creation time. Third, the identity of a choreographer based on the dance spirit of Han Young-sook''s Salpuri dancing could be identified. Based on the vein of traditional dance leading to the teacher, Han Young-sook and Lee Eun-joo, <Geumseonmu> was confirmed that the dance has a strong inner side that emits simple dancing steps and restraint beauty through gestures of self-expression. Fourth, <Geumseonmu> is a work that serves as a model of creation with the originality of tradition. <Geumseonmu> is accepted as a new form of transmission of traditional dance, and has been confirmed that it is accepted as a dance that broadens the horizon of creation based on tradition in the development of dance. Through the analysis of the work, the inner, formal, artistic essences and aesthetic sense of Lee Eun-joo''s Sanjo dance, <Geumseonmu> were identified. First, <Geumseonmu> is a dance made up of a combination of mind and body, which is a typical characteristic of the Sanjo dance. The inner mind is released through dance, and various ideas and meanings are added to the dance through the artist''s creative work, not by following precedent dances. Second, it is a dance with inherent feminist tendencies. This work was created in love with the wonder of Shin Yun-bok''s <Beautiful Woman> and portrayed the beauty of women''s inner and outer appearance that had a life of long-suffering. Third, it is a traditional dance that makes good use of the most Korean elements. Through the use and reinterpretation of traditional images that are the models of Korean beauty, it became the driving force of dance that completed original performance aesthetics. Fourth, it is a work that stands out for its artistry through the combination of various art fields. Lee Eun-joo developed her work through her experience and learning in various fields of art, and her excellent insight and high knowledge as an artist were used as a means to enhance the completeness and artistry of her work. Today, at the point where numerous Sanjo dances are transmitted, inherited, and created, the Sanjo dance will be understood as a certain category of traditional dance, new dance, and creative dance, and a new term called a new traditional dance is being created, but there is no conceptual agreement on this either. There is confusion for what criteria to classify the concepts and categories of the Sanjo dance shall be used. This study is meaningful in that it presented the direction and methodology of interpretation on how to accept the boundaries of the Sanjo dance within the Korean dance genre through the examination of the identity of the Sanjo dance, though it is still insufficient.
차 례표 차례 ⅰ그림 차례 ⅲ국문 요약 ⅳⅠ. 서론 11. 연구의 필요성과 연구 목적 12. 연구의 방법 및 범위 53. 선행연구 분석 94. 연구의 제한점 14Ⅱ. 산조와 산조춤 161. 산조의 이해 161.1. 사회적 배경과 발전과정 181.2. 산조의 특징 201.3. 산조의 종류 232. 산조춤의 형성과 전개 372.1. 산조춤의 형성과정 382.2. 산조춤의 전개 452.3. 유파별 산조춤의 형식 462.4. 악기별 산조춤의 특징 비교 603. 이은주의 예술세계 653.1. 이은주의 생애와 업적 653.2. 이은주의 춤 교육 방식 683.3. 이은주 산조춤 <금선무>의 창작배경과 전승현황 69Ⅲ. 산조춤의 정체성 고찰 751. 산조춤의 개념과 범주에 대한 내용 요소 탐색 751.1. 산조춤의 개념에 대한 내용 요소 추출 751.2. 산조춤의 창작된 시점에 대한 내용 요소 추출 771.3. 산조춤의 특징에 대한 내용 요소 추출 791.4. 산조춤의 분류와 범주에 대한 내용 요소 추출 862. 전문가 집단의 타당도 검증을 통한 산조춤의 정체성 내용 요소 탐색 892.1. 산조춤의 개념에 대한 내용 요소의 타당도 분석 결과 892.2. 산조춤의 창작된 시점에 대한 내용 요소의 타당도 분석 결과 912.3. 산조춤의 특징에 대한 내용 요소의 타당도 분석 결과 922.4. 산조춤의 분류와 범주에 대한 내용 요소의 타당도 분석 결과 943. 기표와 기의 분석을 통한 산조춤의 정체성 탐색 97Ⅳ. 이은주 산조춤 <금선무>의 작품분석 1001. 작품내용 1002. 음악 1033. 의상과 소품 1104. 무대소품과 무대장치 1195. 춤사위 1266. 춤사위 특징 1327. 무대공간구성 135Ⅴ. 이은주 산조춤 <금선무>의 예술적 가치 142Ⅵ. 결론 및 제언 157참고문헌 165부록 1. 산조춤의 정체성 구성 요인을 탐색하기 위한 전문가 설문조사 177ABSTRACT 183