인간은 궁극적인 목표로 행복하기를 원하지만, 결핍 환경으로 인해 삶의 가치에 회의적이고 사회성이 부족한 지역아동센터 이용 아동에게는 어려운 실정이다. 본 연구는 지역아동센터 이용 아동의 행복감 및 친사회성 향상에 관심을 가지고 긍정심리에 기반한 독후활동을 지역아동센터 이용 아동에게 시행하여 아동의 행복감 및 친사회성을 증진시킬 수 있는지에 대한 효과를 검증해 보는 것이다.
연구 문제 1. 긍정심리에 기반한 독후활동은 지역아동센터 아동의 행복감에 유의한 효과가 있는가?
연구 문제 2. 긍정심리에 기반한 독후활동은 지역아동센터 아동의 친사회성에 유의한 효과가 있는가?
위와 같은 연구 문제를 검증하기 위하여 U 광역시와 B 광역시에 소재한 지역아동센터 이용 초등학생 1-6학년을 대상으로 총 32명을 선정하였다. 32명의 아동 중 16명을 실험집단, 16명을 통제집단으로 나누고 아동 행복감 척도와 친사회성 척도를 사전검사로 실시한 후, 실험집단에 주2-3회, 60-70분씩 12회기의 긍정심리 기반 동화를 활용한 독후활동을 실시하고 통제집단에는 아무런 처치를 하지 않았다. 본 활동이 끝난 후 실험집단과 통제집단에 사전검사에서 사용한 동일한 척도로 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 29.0 프로그램을 사용하여 각 측정 도구의 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach’s α를 산출하고, 실험집단과 통제집단의 동질성을 확인하기 위해 독립표본 t-검증을 실행하였다. 독후활동 실시 후 두 집단의 차이 검증을 위해 동일한 검증 방법이 사용되었고, 각 집단 내 사전-사후검사 차이를 검증하기 위해 대응 표본 t-검증을 실시하였다. 또한 통계 분석의 타당도를 보완하기 위해 회기별 관찰 내용 및 활동결과물 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 긍정심리에 기반한 독후활동을 경험한 실험집단이 통제집단에 비해 행복감이 유의미한 수준으로 향상되었다. 행복감의 하위요인인 자기존중감, 낙관주의, 친구관계, 가정환경의 4가지 하위영역 모두 실험집단의 사전 점수에 비해 사후 점수를 향상시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 긍정심리에 기반한 독후활동을 경험한 실험집단이 통제집단에 비해 친사회성이 유의미한 수준으로 향상되었다. 친사회성의 하위요인인 도움주기, 나누기, 위안하기, 협동하기의 4가지 하위영역 모두 실험집단의 사전 점수에 비해 사후 점수를 향상시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 살펴볼 때, 긍정심리에 기반한 독후활동이 지역아동센터 아동의 행복감과 친사회성을 향상시키는데 유의미한 활동이 될 수 있다는 것을 확인하였다. 이는 아동의 심리적인 특성을 강화하고 자신의 강점을 강화시켜 긍정적인 사고를 촉진하고 자신과 사회에 건강한 심리적 자원으로 긍정적인 삶을 영위할 수 있는 능력을 키워줄 것으로 기대한다. 앞으로 긍정심리에 기반한 독후활동을 좀 더 일반화하기 위해 프로그램 개발, 적용 대상 수와 적용 기간 등 후속 연구가 요구된다.
Men want to be happy as their ultimate goal, but it is difficult for children at community children centers, who are doubtful of the value of life and lack sociality due to the impoverished environment to do so. This study is interested in enhancing the happiness and prosociality of children at community children centers and conducts post-reading activities based on positive psychology with children at the community children centers to verify their effects on the promotion of the children’s happiness and prosociality. Research Question 1. Do post-reading activities based on positive psychology have a significant effect on the happiness of children at community children centers? Research Question 2. Do post-reading activities based on positive psychology have a significant effect on the prosociality of children at community children centers? To test the above research questions, 32 first to sixth graders at community children centers located in U. Metropolitan City and B. Metropolitan City were selected. Out of the 32 children, 16 were assigned to an experimental group, and 16 were assigned to a control group to conduct a pre-test with the children’s happiness scale and prosociality scale, and post-reading activities based on positive psychology were conducted using fairy tales with the experimental group, 2-3 times a week, for 60-70 minutes while no action was taken for the control group. After completing the main activities, a post-test was conducted with the same scale used in the pre-test with the experimental group and the control group. With the data collected in this study, Cronbach’s α was calculated to examine the reliability of each measurement tool, using SPSS 29.0, and an independent samples t-test was conducted to check the homogeneity of the experimental group and the control group. For verification of the difference between the two groups after conducting post-reading activities, the same verification method was used, and to verify pre-post test differences within each group, a matching sample t-test was conducted. In addition, to supplement the validity of the statistical analysis, an analysis was conducted on the contents of observation by session and the results of the activities. The results of this study are summarized as follows. First, happiness improved more at a significant level in the experimental group that experienced post-reading activities based on positive psychology than in the control group. In all four sub-areas of the sub-factors of happiness, including self-esteem, optimism, friendship network, and family environment, it turned out that the activities affected enhancing scores after than before the activities in the experimental group. Second, prosociality improved more at a significant level in the experimental group that experienced post-reading activities based on positive psychology than in the control group. In all four sub-areas of the sub-factors of prosociality, including helping, sharing, comforting, and cooperating, it turned out that the activities affected enhancing scores after than before the activities in the experimental group. The results of the above study showed that post-reading activities based on positive psychology might be significant activities in enhancing the happiness and prosociality of children at the community children centers. It is expected that the activities will facilitate positive thinking by improving the children’s psychological characteristics and strengthening their strengths and will develop their abilities to enjoy a positive life with healthy psychological resources for themselves and society. It will be necessary to develop a program to further universalize post-reading activities based on positive psychology and conduct follow-up studies of the number of subjects and the period of application.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구 문제 43. 용어의 조작적 정의 4Ⅱ. 이론적 배경 61. 지역아동센터 61) 지역아동센터의 이해 62) 지역아동센터 이용 아동의 특성 72. 긍정심리에 기반한 독후활동 81) 긍정심리학 82) 긍정심리에 기반한 동화 103) 긍정심리에 기반한 동화 독후활동 123. 행복감 141) 행복의 개념 142) 아동의 행복감 163) 아동의 행복감 관련 변인 184. 친사회성 201) 친사회성의 개념 202) 아동의 친사회성 213) 아동의 친사회성 관련 변인 235. 선행연구 고찰 24Ⅲ. 연구 방법 261. 연구대상 262. 측정도구 261) 행복감 척도 262) 친사회성 척도 273. 연구절차 281) 실험설계 292) 예비실험 303) 사전검사 304) 실험 처치 및 긍정심리에 기반한 독후활동 31(1) 「동화로 보는 아동긍정심리」동화 독후활동 315) 사후검사 356) 자료분석 35Ⅳ. 연구 결과 및 해석 371. 긍정심리 기반 독후활동이 지역아동센터 아동의 행복감에 미치는 효과 371) 긍정심리 기반 독후활동이 아동의 자기존중감에 미치는 효과 382) 긍정심리 기반 독후활동이 아동의 낙관주의에 미치는 효과 403) 긍정심리 기반 독후활동이 아동의 친구관계에 미치는 효과 414) 긍정심리 기반 독후활동이 아동의 가정환경에 미치는 효과 422. 긍정심리 기반 독후활동이 지역아동센터 아동의 친사회성에 미치는 효과 441) 긍정심리 기반 독후활동이 아동의 도움주기에 미치는 효과 452) 긍정심리 기반 독후활동이 아동의 나누기에 미치는 효과 473) 긍정심리 기반 독후활동이 아동의 위안하기에 미치는 효과 484) 긍정심리 기반 독후활동이 아동의 협동하기에 미치는 효과 493. 긍정심리 기반 독후활동 과정에서의 변화 511) 각 회기별 관찰 내용, 활동 결과물 및 소감문 분석 결과 51Ⅴ. 논의 및 결론 601. 논의 및 결론 602. 연구의 한계점 및 제언 64참고문헌 65부록 77Abstract 82