유아기에 형성되는 긍정적 자아개념과 높은 수준의 또래 유능성은 현재 그리고 미래의 성공적인 삶에 기초가 된다. 유아는 신체접촉 경험을 통해 자신을 소중하고 가치 있게 여기게 되고, 정서적으로 편안한 상태에서 유능감을 발휘하며 원만한 또래 관계를 만들어 간다. 그러므로 즐거운 분위기 속에서 여럿이 함께 어울려 우리 정서와 문화에 맞는 전래놀이를 하며 안정감과 자신감을 심어주는 신체접촉 활동을 경험하게 하는 것은 매우 의미 있는 일이라고 할 수 있다. 이에 본 연구는 전래놀이 중 신체접촉이 이루어지는 전래놀이를 선정하여 유아의 자아개념과 또래 유능성을 향상하게 하는 하나의 방안으로서 전래놀이가 활용될 수 있음을 밝히고, 그 교육적 가치와 의의를 조명해보고자 하였다. 본 연구의 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 전래놀이를 활용한 신체접촉 활동이 유아의 자아개념에 유의한 효과가 있는가? 연구문제 2. 전래놀이를 활용한 신체접촉 활동이 유아의 또래 유능성에 유의한 효과가 있는가?
본 연구의 대상은 울산광역시에 있는 국공립 어린이집 두 곳 중 O어린이집의 만 4세 유아 12명을 실험집단으로, N어린이집의 만 4세 유아 12명을 통제집단으로 하였다. 연구절차는 실험설계, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 실험집단은 2022년 7월 15일부터 9월 13일까지, 주 1~2회, 50분씩, 총 14회의 전래놀이를 활용한 신체접촉 활동을 하였고, 통제집단은 같은 기간 동안 생활주제를 반영한 자유놀이가 진행되었다. 연구의 도구는 유아의 자아개념을 측정하기 위해 이경화, 고진영(2020)이 개발한 유아용 자아개념 검사도구(SCI-Ⅱ)와 유아의 또래 유능성을 측정하기 위해 박정란(2008)이 관계문헌(오숙현, 2004; 이혜원, 2005; Walker, Berthelsen & Irving, 2000)을 기초로 구성한 것을 그대로 사용하였다. 실험집단과 통제집단의 사전 및 사후 검사 결과는 통계프로그램인 SPSS 27.0을 사용하여 실험처치의 효과를 검증하였다. 자아개념 검사도구는 표준화된 검사도구이므로 곧바로 두 집단 간 독립표본 t검증과 집단 내 대응표본 t검증을 하였다. 또래 유능성 검사도구는 검사도구의 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach''s α를 산출하여 신뢰도를 확보하고, 두 집단 표본의 수가 30명 미만이라 정규성 여부를 알아보기 위해 Shapiro-Wilk test를 사용하여 정규분포를 이루고 있음을 확인하였다. 이후, 두 집단 간 독립표본 t검증과 집단 내 대응표본 t검증을 하였다. 모든 통계 분석 결과는 유의수준 .05에서 통계적으로 유의미함을 판단하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 전래놀이를 활용한 신체접촉 활동이 유아의 자아개념에 유의미한 효과를 나타내는지를 살펴본 결과, 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들보다 자아개념이 통계적으로 유의미하게 증가하였다. 이에 전래놀이를 활용한 신체접촉 활동은 유아의 자아개념 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 더불어, 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들보다 하위영역인 정의적 자아개념, 사회적 자아개념과 하위요인인 수학적 자아, 친구관계 자아, 신체능력 자아에서도 긍정적인 효과가 있음을 확인하였다. 둘째, 전래놀이를 활용한 신체접촉 활동이 유아의 또래 유능성에 유의미한 효과를 나타내는지를 살펴본 결과, 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들보다 또래 유능성이 통계적으로 유의미하게 증가하였다. 이에 전래놀이를 활용한 신체접촉 활동은 유아의 또래 유능성 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 더불어, 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들보다 하위영역인 주도성에서도 긍정적인 효과가 있음을 확인하였다. 이상의 연구결과는 전래놀이를 활용한 신체접촉 활동이 유아의 자아개념과 또래 유능성에 긍정적인 효과를 준다는 것을 알 수 있다. 따라서 전래놀이를 활용한 신체접촉 활동은 유아에게 있어 자아개념과 또래 유능성에 긍정적인 효과를 줄 수 있는 적합한 교수·학습 활동의 한 예가 될 수 있겠다. 그러므로 유아교육 기관에서 유아들이 또래와 어울려 전래놀이를 활용한 신체접촉 활동을 해보는 것은 유아의 자아개념과 또래 유능성이 향상할 수 있는 기초자료로 적합하다는 것을 시사하며, 적극적으로 활용될 수 있기를 기대한다.
주요어 : 신체접촉 활동, 전래놀이, 자아개념, 또래 유능성
A positive self-concept and a high level of peer competence formed in early childhood serve as a foundation for a successful life both in the present and in the future. Young children come to cherish and value themselves through physical contact experiences and exert competence at an affectively comfortable state, thereby forming amicable relationships. Therefore, it is extremely significant for children to experience physical contact activities that implant stability and confidence while engaging in traditional play befitting a Korean affect and culture together with peers in a pleasant atmosphere. Hence, the present study specifically examines traditional play involving physical contact out of all types of traditional play and reveals how traditional play can be used as a means of improving the self concept and peer competence of young children, while seeking to shed light on its educational value and significance. The following are research questions set up for the purpose of the present study.
Research Question 1. Do physical contact activities using traditional play have significant effects on the self-concept of young children?
Research Question 2. Do physical contact activities using traditional play have significant effects on the peer competence of young children?
For the subjects of the study, the researcher selected two national or public child care centers and formed an experiment group of 12 four-year-old children from ○ Child Care Center and a control group of 12 four-year-old children from N Child Care Center. The research procedures of the study followed the order of experimental design, pre-test, experimental treatment, and post-test. The experiment group underwent physical contact activities using traditional play 1 or 2 times a week in 50-minute sessions for a total of 14 sessions from July 15 to September 13, 2022, while the control group underwent free play activities incorporating themes from daily life during the same period. For the research tools, the study used the Self-Concept Inventory(SCI-Ⅱ) for young children, which was developed by Kyung-hwa Lee and Jin-young Go(2020) with an aim at measuring the self-concept of young children. For measuring the peer competence of young children, the study used, as is, the tool created by Jung-ran Park on the basis of the relevant literature(Sook-hyun Oh, 2004; Hye-won Lee, 2005; Walker, Berthelsen & Irving, 2000). Pre- and post-test results for the experiment group and the control group validated the effects of the experimental treatment through the use of statistical program SPSS 27.0. As the Self-Concept Inventory is a standardized test tool, we immediately performed an independent-sample t-test between the two groups and a within-group paired-sample t-test. For the peer competence test tool, the study secured reliability by calculating Cronbach’s α in order to comprehend the reliability of the test tool. Considering the number of samples for both groups was under 30 subjects, to assess normality, the study used the Shapiro-Wilk test and confirmed normal distribution. After, performed an independent-sample t-test between the two groups and a within-group paired-sample t-test. All statistical analysis results were deemed statistically significant at a 0.5 level of significance. The following results emerged in the present study. First, after examining whether physical contact activities using traditional play had a significant effect on the self-concept of young children, the study found that children in the experiment group experienced a statistically significant increase in self-concept over the children in the control group. Thus, the study shows that physical contact activities using traditional play have a positive effect in improving the self-concept of young children. Furthermore, children in the experiment group experienced greater positive effects than the control group in the subcategories of personal self-concept and social self-concept as well as the subcategories of mathematical self, friendship self, and physical ability self. Second, after examining whether physical activities using traditional play had a significant effect on the peer relationship of young children, the study found that children in the experiment group experienced a statistically significant increase in peer competence over the children in the control group. Thus, the study shows that physical contact activities using traditional play has a positive effect in improving the peer competence of young children. Furthermore, the study found that children in the experiment group experienced a greater positive effect than the control group in the subcategory of proactivity. The research results above show that physical activities using traditional play have a positive effect on the self-concept and peer competence of young children. Therefore, physical contact activities using traditional play can serve as an example of suitable teaching-learning activities that are capable of producing positive effects for the self-concept and peer competence of young children. Consequently, this implies that the study is suitable as basic data that demonstrates that young children in early childhood education institutions engaging in physical contact activities using traditional play with their peers can improve their self-concept and peer competence. The researcher thus expects the study to be actively used for such purposes.
Key words: traditional play, physical contact activity, peer competence, self-concept