본 연구는 유아교사의 성인애착, 놀이교수효능감, 교사-유아 상호작용 연구에 활용할 수 있는 기초자료를 제공하기 위해 유아교사의 성인애착이 놀이교수효능감과 교사-유아 상호작용에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 이와 같은 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 유아교사의 성인애착, 놀이교수효능감, 교사-유아 상호작용의 일반적 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 성인애착과 놀이교수효능감, 교사-유아 상호작용 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 3. 유아교사의 성인애착은 놀이교수효능감에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 4. 유아교사의 성인애착은 교사-유아 간 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 인천 소재 공립유치원에 재직 중인 교사 174명이며 실험기간은 9월 19일부터 10월 7일까지 약 3주간 실시되었다. 측정도구는 유아교사의 성인애착을 측정하기 위한 자기보고형 질문지인 ECR(Experiences in Close Relationships)을 수정하고 보완하여 이선민(2017)이 사용한 도구를 사용하였으며, 놀이교수효능감은 신은수, 박현경, 유영희(2004)가 개발하고 이재진(2013)과 권다은(2019)이 수정하고 보완한 도구를 사용하였다. 교사-유아 상호작용 측정도구는 Assessment Profile for Early Childhood Program(APECP) 평가 척도, The Nationnal Association for the Educational Yong Children(NAEYC) 인정기준과 이은해와 이기숙(1996)의 유아교육 프로그램 평가척도 등을 기본으로 강병재, 백영숙(2013)이 유아교사에 적합하게 수정한 자기보고식 평정척도를 사용하였다. 자료의 통계분석을 위해서 SPSS 21.0을 활용하여 평균, 표준편차, 빈도, 상관분석, 다중회귀분석 등을 실시하였다.
본 연구 결과 및 분석 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 알반적인 경향은 성인애착의 불안차원과 회피차원 중 회파차원이 상대적으로 높고 놀이교수효능감은 놀이교수효능에 대한 신념이 높았다. 교사-유아 간 정서적 상호작용의 수준이 높았으며 유치원 1급 정교사 자격증을 소지한 교사가 놀이교수효능에 대한 신념, 정서적 상호작용과 언어적 상호작용, 행동적 상호작용에서 차이가 있었다. 둘째, 유아교사의 성인애착은 놀이교수효능감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 회피차원과 불안차원의 성인애착 전체가 높을수록 교사의 놀이교수효능감은 낮은 것으로 나타났다. 이는 안정형 애착의 교사들이 놀이교수효능감이 높다는 것을 의미한다. 셋째, 유아교사의 성인애착은 교사-유아 상호작용에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 회피차원과 불안차원의 성인애착 전체가 높을수록 교사-유아 상호작용의 수준이 낮게 나타났는데 이는 안정형 애착의 교사들교사-유아 상호작용의 수준이 높다는 것을 의미한다. 넷째, 유아교사의 놀이교수효능감과 교사-유아 상호작용은 정적인 상관관계를 보이는 것으로 나타났다. 즉, 놀이교수효능감이 높을수록 교사-유아 상호작용의 수준이 높다는 것을 의미한다. 본 연구를 통해 유아교사의 성인애착은 놀이교수효능감과 교사-유아 상호작용에 영향을 미치며, 놀이교수효능감은 교사-유아 상호작용에 영향을 미친다는 것이 확인되었다. 따라서 유아교사의 성인애착유형은 놀이교수효능감과 교사-유아 상호작용에 직접적 또는 간접적으로 영향을 미칠 수 있으므로 유아교사의 올바른 애착형성을 위해서 보다 다양한 연수와 프로그램이 개발되고 제공되어야 할 것이다.
This study examined how adult attachment of early childhood teachers affects play teaching efficacy and teacher-child interaction to provide basic data that can be used for research on teacher-child interaction. According to this research purpose, the following research questions were set.
Research Question 1. What is the general trend of adult attachment, play teaching efficacy, and teacher-child interaction among early childhood teachers? Research Question 2. What is the relationship between adult attachment of early childhood teachers, play teaching efficacy, and teacher-child interaction? Research Question 3. How does the adult attachment of early childhood teachers affect the efficacy of play teaching? Research Question 4. How does the adult attachment of early childhood teachers affect the teacher-infant interaction?
The subjects of this study were 174 teachers working at a public kindergarten in Incheon, and the experiment period was conducted for about three weeks from September 19 to October 7. The measurement tool was modified and supplemented by Experiences in Close Relationships (ECR), a self-reported questionnaire for measuring early childhood teachers'' adult attachment, and used a tool developed by Shin Eun-soo, Park Hyun-kyung, and Yoo Young-hee (2004) and revised and supplemented by Lee Jae-jin (2013) and Kwon Da-eun (2019). The teacher-infant interaction measurement tool used a self-evaluation scale suitable for early childhood teachers by Kang Byung-jae and Baek Young-sook (2013) based on the Assessment Profile for Early Childhood Program (APECP) evaluation scale, The National Association for the Educational Yong Children (NAEYC) recognition standard, and Lee Eun-hae and Lee Ki-sook (1996). For statistical analysis of the data, mean, standard deviation, frequency, correlation analysis, and multiple regression analysis were performed using SPSS 21.0.
The results and analysis of this study are summarized as follows. First, early childhood teachers have a relatively high level of diffraction among the anxiety and avoidance dimensions of adult attachment, and play teaching efficacy has a high belief in play teaching efficacy. The level of emotional interaction between teacher and infant was high, and there were differences in belief in play teaching efficacy, emotional and verbal interaction, and behavioral interaction among teachers with kindergarten level 1 full-time teaching certificate. Second, it was found that the adult attachment of early childhood teachers had a significant effect on the efficacy of play teaching. In other words, it was found that the higher the overall adult attachment of the avoidance and anxiety dimensions, the lower the teacher''s play teaching efficacy. This means that stable attachment teachers have a high sense of play teaching efficacy. Third, it was found that the adult attachment of early childhood teachers had a significant effect on the teacher-infant interaction. In other words, the higher the overall adult attachment of the avoidance and anxiety dimensions, the lower the level of teacher-child interaction, which means that the level of teacher-child interaction of stable attachment is high. Fourth, it was found that early childhood teachers'' play teaching efficacy and teacher-child interaction showed a positive correlation. In other words, the higher the play teaching efficacy, the higher the level of teacher-child interaction. Through this study, it was confirmed that adult attachment of early childhood teachers affects play teaching efficacy and teacher-child interaction, and play teaching efficacy affects teacher-child interaction. Therefore, since the adult attachment type of early childhood teachers can directly or indirectly affect the efficacy of play teaching and teacher-child interaction, more diverse training and programs should be developed and provided for the proper attachment formation of early childhood teachers.