산이 많고 자연환경이 뛰어난 우리나라의 농촌마을은 현재 자극적인 고채도 원색의 남용(濫用)으로 인하여 주변 자연환경과 조화되지 못하는 이질적인 경관을 형성하고 있다. 이러한 현상의 배경에는 여러 원인이 있겠지만, 가장 큰 요인으로 1970년대 낙후된 농촌을 근대화하기 위해 전국적으로 추진되었던 새마을운동의 주택개량사업을 들 수 있다. 주택개량사업으로 인해 과거 우리나라의 전통적인 농촌 풍경으로 인식되었던 초가지붕은 한 순간에 슬레이트와 함석 등의 자재로 교체되었고, 교체된 지붕재를 보호하기 위해 칠해진 인공적인 도료의 도색작업은 어떠한 기준이나 지역적 특성과 상관없이 실시되었다. 그 당시 칠해진 도료색은 주변 자연환경과 조화되지 못하는 고채도의 원색계열이 대부분이었다. 이러한 정치·사회적 배경과 무책임한 시행의 결과로 인해 우리나라 농촌마을의 지붕색은 40여년이 지난 오늘까지도 주변의 자연경관과 조화되지 못하는 국적불명의 모습으로 인식되고 있다. 오래전부터 농촌 지붕색의 문제점을 인식하고, 많은 관련 전문가들에 의해 논의가 진행되어왔다. 또한 2007년 경관법이 시행된 이후에는 지방자치단체를 중심으로 색채가이드라인을 수립하여 과거에 비해 한층 체계적인 관리방안을 마련하고 있다. 그러나 아직까지 농촌마을의 색채문제는 근본적인 해결방안이나 눈에 보이는 성과를 이루어내지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 오랜 시간 동안 근본적인 해결방안을 찾지 못하고 있는 우리나라 농촌마을 색채경관(色彩景觀, color landscape)의 문제점을 인식하고 그것을 해결할 방안 중의 하나로 농촌마을 색채경관의 실질적인 개선을 위한 색채디자인 프로세스를 개발하여 제안하는 것을 연구의 목적으로 한다. 연구의 내용적 범위는 문헌조사와 현장조사 및 적용사례를 통한 농촌마을 색채경관 디자인 프로세스의 개발이다. 공간적 범위는 국내 농촌마을을 대상으로 한다. 프로세스 개발을 위한 연구방법은 크게 문헌조사와 현장조사를 중심으로 구성된다. 문헌자료를 통하여 색채와 경관의 이론고찰 및 색채경관 구성요소를 추출하고, 색채경관 관련 법·제도 및 색채경관 가이드라인을 분석한다. 또한 관련 선행연구 분석을 통해 기존 색채경관 프로세스의 문제점을 파악하여 새롭게 제안하는 프로세스 개발과정의 근거로 삼는다. 이와 함께 현장조사를 실시하여 우리나라 농촌마을 색채경관의 현황 및 문제점을 분석하고 시사점을 도출하여 적용방안을 마련한다. 이와 같은 연구방법을 바탕으로 하여 본 연구의 핵심이라고 할 수 있는 「농촌마을 색채경관 디자인 프로세스」를 개발하였다. 기존 색채경관계획과의 가장 큰 차이점은 색채경관에서 중요한 개념으로 작용하는 「시간」과 「공간」의 개념을 반영하였다는 점이다. 시·공간의 입체적 특성은 색채경관계획에서 매우 중요하게 반영되어야 함에도 불구하고 지금까지의 많은 색채경관 관련계획에서 간과되어져 왔다. 이러한 기존 방식의 한계점을 보완하기 위하여 본 연구에서는 색채경관계획의 가장 중요한 특성인 시·공간의 개념을 반영하여 배경과 대상과의 관계성을 파악할 수 있는 입체적이고 통합적 관점의 색채경관 디자인 프로세스를 제안한다. 새롭게 제안하는 농촌마을 색채경관 디자인 프로세스는 크게 조사-분석-컨셉-색채디자인-가이드라인-시뮬레이션-관리 및 활용방안의 7단계로 구성된다. 첫 번째 단계인 「조사」는 사전조사와 현장조사로 구성되며 기존 색채경관계획에서 간과하였던 공간성에 기반하여 ‘주요 조망점’을 체크리스트와 조사표 항목에 추가하여 현장조사 시 활용하도록 한다. 두 번째 단계인 「분석」은 사전조사 분석과 현장조사 분석, 종합분석으로 구성된다. 특징적인 점은 공간성과 시간성의 관점에 기반하여 원경, 중경, 근경의 조망거리에 따른 색채분석기준을 제시하였다는 점이다. 전체적인 색채경관의 현황 분석을 위하여 배경과의 관계성 및 주변 요소와의 조화 여부를 판단할 수 있도록 원경과 중경관점의 색채분석기준과 개별 건축물의 상세한 색채현황파악을 위하여 근경관점에서의 색채분석기준을 구성하였다. 세 번째 단계인 「컨셉」에서는 분석 결과를 반영하여 대상지의 색채디자인의 컨셉과 기본방향을 제시한다. 네 번째 단계인 「색채디자인」에서는 색채계획 방향성에 따른 색채디자인의 작업이 구체화되는 단계로써 색채디자인의 기본방향 및 기본원칙, 색채팔레트 구성으로 구성된다. 특징적인 점은 기조색의 설정기준 및 범위설정의 기준을 제시하여 대상지에 따른 지역성을 반영한 기조색을 구성할 수 있도록 한 것이다. 기조색은 건축물 구성요소(지붕, 벽면 등)별 색채팔레트로 추출되어 다음 단계인 「가이드라인」과 「시뮬레이션」단계에서 적용된다. 다섯 번째 단계인 「가이드라인」에서는 건축물의 주요 요소 및 기타 요소에 해당하는 세부적인 색채지침을 제시한다. 크게 공통 가이드라인과 용도별 가이드라인, 체크리스트, 가이드라인의 활용으로 구성된다. 여섯 번째 「시뮬레이션」단계에서는 기존의 평면적인 적용예시방식을 벗어나 공간성과 시간성을 입체적으로 표현할 수 있는 3D 공간프로그램을 활용하여 부분과 전체, 부분과 부분과의 조화여부를 쉽게 이해할 수 있는 시뮬레이션 방식을 제안한다. 마지막 단계인「관리 및 활용방안」에서는 색채경관계획이 종료된 이후의 색채경관의 체계적인 관리구축 방안과 함께 실제 업무환경에서 본 프로세스가 실제적인 활용도를 높일 수 있는 방안을 제시한다. 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째는 농촌마을의 색채경관계획 시 배경 및 인접 대상과의 관계를 충분히 고려해야 한다는 점이다. 지금과 같은 농촌마을의 무절제한 색채의 사용은 배경과 대상과의 조화를 고려하지 않은 채 개별 건축물 위주의 색채계획에만 집중한 결과라고 할 수 있다. 이점은 자연배경과 조화되는 아름다운 농촌마을의 경관을 형성하기 위하여 앞으로의 색채경관계획 시 가장 중요하게 반영되어야 할 방안이라 할 수 있다. 둘째는 색채경관계획에서 주요 조망점의 반영은 필수적이라는 점이다. 공간성이 배재된 기존과 같은 색채경관계획의 결과는 단면 위주의 색채계획으로 평면적 한계를 벗어나지 못하는 결과를 낳게 된다. 이러한 점을 해결하기 위하여 일반 경관계획과 동등한 위계로써 색채경관계획 시 주요 조망점에 근거하여 색채조사 및 원경, 중경, 근경관점의 색채분석기준에 의거한 분석방식과 기존의 평면적인 방식을 벗어난 3차원 시뮬레이션의 활용을 제안한다. 셋째는 색채경관계획이 종료된 이후에도 체계적인 색채경관의 관리방안이 필요하다는 점이다. 경관은 개인의 소유가 아닌 공공의 소유라는 인식 전환을 위해 주민을 대상으로 하는 색채경관 교육 및 공청회를 통한 지속적인 의견 교환의 장이 필요하며, 색채계획 이후에도 본래의 의도대로 계획된 색채가 유지·관리 될 수 있는 지침 마련이 필요하다 할 수 있다. 마지막으로 색채경관 디자인 프로세스가 실질적으로 활용되기 위하여 기존 마을과 신규 마을로 구분된 ‘실무자용 체크리스트’와 색채경관 심의 및 평가 시 색채경관계획을 객관적으로 평가할 수 있는 검증 도구로써 ‘색채경관 평가측정표’와 ‘평가측정 체크리스트’를 제안한다. 이상 우리나라 농촌마을 색채경관의 문제점을 인식하고 그것에 대한 개선방안의 하나로 새로운 색채경관 디자인 프로세스 개발을 제안하였다. 본 연구가 단지 이론적 프로세스의 제안에서 끝나는 것이 아닌 색채경관 실무 현장에서 실질적으로 활용되기를 바란다.
Rural villages in Korea with many mountains and excellent natural environment are currently forming heterogeneous landscapes that do not harmonize with the surrounding natural environment due to the overuse of stimulating, high-color primary colors. There may be several reasons behind this phenomenon, but the biggest factor is the housing improvement project of the Saemaul Movement, which was promoted nationwide to modernize backward rural areas in the 1970s. Due to the housing improvement project, the thatched roof, which was recognized as a traditional rural landscape in Korea in the past, was instantly replaced with materials such as slate and tin. The painting of the artificial paint applied to protect the replaced roofing material was carried out regardless of any standards or regional characteristics. Most of the paint colors painted at that time were primary colors of high chroma that did not harmonize with the surrounding natural environment. As a result of this political and social background and irresponsible implementation, the roof color of rural villages in Korea is recognized as an unknown nationality that does not harmonize with the surrounding natural scenery even today, 40 years later. The problem of rural roof color has been recognized for a long time, and discussions have been conducted by many related experts. In addition, since the enforcement of the Landscape Act in 2007, local governments have established color guidelines to prepare more systematic management plans than in the past. However, the problem of color in rural villages has yet to achieve a fundamental solution or visible results. Therefore, this study recognizes the problem of color landscape management in rural villages in Korea, which has not been able to find a fundamental solution for a long time, and proposes a color design process for practical improvement of color landscape in rural villages as one of the ways to solve it. The purpose of research is to develop and propose. The content scope of the study is the development of a color landscape design process for rural villages through literature research, field research, and application cases. The spatial scope is targeted at rural villages in Korea. Research methods for process development are largely composed of literature research and field research. Theoretical considerations of color and landscape and color landscape components are extracted through literature data, and color landscape related laws, systems and color landscape guidelines are analyzed. In addition, through the analysis of related preceding studies, the problems of the existing color landscape process are identified and used as the basis for the newly proposed process development process. In addition, field surveys are conducted to analyze the current status and problems of color landscapes in rural villages in Korea, and draw up implications to prepare application plans. Based on this research method, 「Rural Village Color Landscape Design Process」, which can be said to be the core of this study, was developed. The biggest difference from the existing color landscape plan is that it reflects the concepts of “time” and “space,” which act as important concepts in color landscape. The three-dimensional characteristics of time and space have been overlooked in many color landscape-related plans so far, although they should be reflected very importantly in color landscape plans. In order to supplement the limitations of these existing methods, this study proposes a color landscape design process from a three-dimensional and integrated perspective that can understand the relationship between the background and the object by reflecting the concept of time and space, which is the most important characteristic of color landscape planning. The newly proposed color landscape design process for rural villages is largely composed of 7 steps: research, analysis, concept, color design, guideline, simulation, management and utilization plan. The first step, 「research」, consists of a preliminary survey and field survey, and based on the spatiality that was overlooked in the existing color landscape plan, ''main viewpoints'' are added to the checklist and survey table items to be used during the field survey. The second step, 「analysis」, consists of pre-survey analysis, on-site survey analysis, and comprehensive analysis. The characteristic point is that based on the perspectives of “time” and “space”, the criteria for color analysis were presented according to the viewing distances of distant, middle, and near views. To analyze the overall color landscape status, to determine the relationship with the background and harmony with the surrounding elements, the color analysis standard from the perspective of distant and mid-view, and the color analysis standard from the near-view perspective to understand the detailed color status of individual buildings was composed. In the third step, 「concept」, the concept and basic direction of the color design of the site are suggested by reflecting the analysis results. In the fourth step, 「color design」, the work of color design according to the color planning direction is materialized, and it consists of the basic direction and basic principles of color design, and the composition of the color palette. The characteristic point is that it is possible to compose a key color that reflects the according to the target area by presenting the criteria for setting the key color and the standard for setting the range. The key color is extracted as a color palette for each building component (roof, wall, etc.) and used in the next steps, 「guideline」 and 「simulation」. In the fifth step, 「guidelines」, detailed color guidelines for the main elements and other elements of the building are presented. It is largely composed of common guidelines, guidelines for each purpose, checklist, and utilization of guidelines. In the sixth 「simulation」 step, a simulation method that can easily understand whether parts are harmonized with the whole or parts by utilizing a 3D space program that can express “time” and “space” in three dimensions beyond the existing two-dimensional application example method suggest. In the last step, 「management and utilization plan」, a plan to increase the practical utilization of this process in the actual work environment is presented along with the systematic management and establishment plan of the color landscape after the color landscape plan is completed. The conclusion of the study is as follows. First, it is necessary to fully consider the relationship with the background and neighboring objects when planning the color landscape of rural villages. The inordinate use of color in rural villages like now can be said to be the result of focusing only on individual building-oriented color plans without considering the harmony between the background and the object. This point can be said to be the most important method to be reflected in future color landscape planning in order to form a beautiful rural village landscape in harmony with the natural background. Second, it is essential to reflect the main viewpoints in color landscape planning. The result of the previous color landscape plan, which excludes spatiality, is a color plan centered on sections, resulting in a result that cannot escape the two-dimensional limit. In order to solve this point, as a hierarchy equivalent to general landscape planning, color survey based on the main view point in color landscape planning and analysis method based on color analysis criteria of distant, middle, and near views, and I suggest the use of 3D simulation, which is different from the existing two-dimensional method. The third point is that a systematic management plan for color landscape is needed even after the color landscape plan is completed. In order to change the perception that landscape is not owned by individuals but by the public, it is necessary to educate residents on color landscape and continuously exchange opinions through public hearings, and planned colors can be maintained and managed as originally intended even after color planning. It may be necessary to provide guidelines. Finally, in order for the color landscape design process to be practically utilized, the ''checklist for hands-on worker'' divided into existing and new villages. As a verification tool that can objectively evaluate the color landscape plan during color landscape deliberation and evaluation, the ''color landscape evaluation measurement table'' and ''evaluation measurement checklist'' are proposed. The problem of the color landscape of rural villages in Korea was recognized and the development of a new color landscape design process was proposed as one of the improvement measures. It is hoped that this study will be practically utilized in the field of color landscape rather than just the proposal of a theoretical process.
그림목차 ⅳ표목차 ⅸ국문초록 ⅻⅠ. 서론1. 연구의 배경 및 목적 12. 연구의 범위 및 방법 23. 용어의 정의 5Ⅱ. 색채와 경관1. 색채의 개념 및 특성 61.1 색채의 개념 61.2 색채의 특성 81.3 소결 132. 경관의 개념 및 특성 142.1 경관의 개념 142.2 경관의 유형 및 요소 162.3 경관법과 경관계획 222.4 소결 243. 색채와 경관 263.1 색채경관의 개념 263.2 색채경관의 구성요소 283.3 색채경관과 지역색 553.4 한국의 색채문화 643.5 소결 77Ⅲ. 농촌마을 색채경관의 현황 및 문제점1. 농촌마을 색채경관의 현황 781.1 국내 농촌마을 색채경관의 현황 781.2 국외 농촌마을 색채경관의 현황 861.3 국내‧외 농촌마을 색채경관 비교분석 921.4 소결 952. 색채경관 관련 법‧제도 972.1 색채경관 관련 법규 972.2 색채경관 관련 법규의 현황 및 문제점 993. 색채경관 가이드라인 1043.1 색채경관 가이드라인 현황 1043.2 색채경관 가이드라인의 현황분석 및 문제점 1054. 소결 116Ⅳ. 농촌마을 색채경관 디자인 프로세스1. 프로세스 개요 및 개발과정 1201.1 프로세스 개발배경 1201.2 프로세스 개발과정 1201.3 프로세스 개발 1281.4 소결 1322. 농촌마을 색채경관 디자인 프로세스 1332.1 조사 1332.2 분석 1572.3 컨셉 1862.4 색채디자인 1892.5 가이드라인 2072.6 시뮬레이션 2262.7 관리 및 활용방안 2393. 농촌마을 색채경관 디자인 프로세스_소결 243Ⅴ. 결론 2471. 연구의 결론 2472. 후속연구 제안 252참고문헌 253부록 257Abstract 276