본 연구는 소셜미디어를 활용하고 있는 20-30대 452명을 대상으로 소셜미디어 음식 콘텐츠 이용정도에 따라 소셜미디어 음식 콘텐츠 현황과 식습관 및 건강행동을 조사하였다. 연구대상자는 여성, 20대, 학생이 많았으며, 대부분 인스타그램을 이용하고 있었다. 맛집 혹은 유명카페에 대한 정보를 얻기 위해 소셜미디어 음식 콘텐츠를 이용하고 있었으며, 만족도는 ‘음식 콘텐츠를 보는 시간이 아깝지 않다’가 가장 높았다. 조사 대상자의 81.6%가 음식 콘텐츠 이용 후 배고픔을 느꼈으며, 71.5%가 콘텐츠 이용 후 가끔 먹는다고 답하였다. 섭취한 음식으로는 패스트푸드의 응답률이 가장 높았다. 음식 콘텐츠 이용수준은 여성과 20대가 높았으며, 남성과 30대는 낮게 나타났다. 음식 콘텐츠 이용 목적은 맛집 혹은 유명 카페에 대한 정보를 얻기 위함이 가장 높았다. ‘아무 생각 없이 즐겁게 볼 수 있어서’의 항목은 음식 콘텐츠 이용수준이 낮은 집단은 2.33±1.32였으며, 높은 집단은 3.83±1.12로 가장 큰 차이를 보였다. 음식 콘텐츠 이용수준에 따른 만족도는 음식 콘텐츠 이용 수준이 높은 집단은 ‘음식 콘텐츠를 보는 시간이 아깝지 않다’가 가장 높았으며, 음식 콘텐츠 이용 수준이 낮은 집단에서는 ‘음식 콘텐츠에서 제공하는 정보를 신뢰한다’가 가장 높았다. ‘음식 콘텐츠는 나의 삶에 활력이 된다’의 항목에서 음식 콘텐츠 이용수준이 낮은 집단은 2.24±1.12였으며, 높은 집단은 3.37±1.09로 가장 큰 차이를 보였다. 음식 콘텐츠 이용 수준에 따른 허기에서 음식 콘텐츠 이용 수준이 낮은 집단은 음식 콘텐츠 이용 후 가끔 먹거나, 전혀 먹지 않는다는 응답률이 높았고, 음식 콘텐츠 이용수준이 높은 집단은 가끔 먹거나 자주 먹는다는 응답률이 높았다. 세 집단의 식습관 점수를 비교한 결과 소셜미디어 음식 콘텐츠 이용수준이 높은 집단의 평균점수가 높게 나타나 음식 콘텐츠 이용수준이 낮은 집단, 중간 집단에 비해 식습관이 좋지 않은 것으로 나타났다. ‘스트레스를 받으면 맛있는 음식을 먹어야 겠다는 생각이 듭니까?’의 항목에서 음식 콘텐츠 이용수준이 낮은 집단은 2.84±1.47이었고, 높은 집단은 3.67±1.35로 가장 큰 차이를 보였다. 음식 콘텐츠 이용수준에 따른 건강행동과 체질량 지수에서는 집단별로 유의미한 차이가 없었다. 본 연구결과 음식 콘텐츠 이용수준은 식습관과 양(+)의 상관관계가 있었고, 단순히 먹는 방송인 먹방뿐만 아니라 소셜미디어를 통한 음식 콘텐츠의 이용도 식습관에 부정적인 영향을 나타냈다. 따라서 소셜미디어를 통한 음식 콘텐츠를 이용하는 20-30대 중 잘못된 식습관을 가진 사람들을 대상으로 보다 정확한 정보와 영양교육을 해야하며, 올바른 식행동을 할 수 있는 자료를 개발 할 필요가 있음을 알 수 있었다.
This study surveyed 452 people in their 20s and 30s using social media. It was conducted to investigate the use of social media food content, eating habits, and health behaviors by dividing groups according to the use of social media food content. Among the study subjects, there were many women, 20s, and students, and most of them were using Instagram. social media food content were used to get information about restaurants and famous cafes, and in the satisfaction category, "It is not a waste of time to watch food content" answered the most. After using the food content, 81.6% of the survey subjects felt hungry, and 71.5% of the survey subjects answered that they sometimes eat after using the content. Among the foods actually consumed, fast food had the highest response rate. The level of food content usage was higher for women and those in their 20s, and lower for men and those in their 30s. The purpose of using food content was the highest to get information about restaurants or famous cafes. In the category of "Because I can enjoy watching food content without thinking," the average of the group with low food content usage was 2.33±1.32, and the average of the high group was 3.83±1.12, showing the greatest difference. Regarding satisfaction according to the level of food content usage, the most common response in the group with high level of use of food content was "It is not a waste of time to watch food content". In the group with low use of food content, the highest response was "I trust the information provided by food content". In the category ‘Food content gives me energy in my life’, the average of the group with low food content usage level was 2.24±1.12, and the average of the high group was 3.37±1.09, showing the biggest difference. Regarding hunger according to the level of food content usage, ''sometimes or not at all'' was the most frequent in the group with the low level of food content usage. In the group with high food content, the most common response was "I eat it sometimes or often.“ As a result of comparing the eating habits scores of the three groups, the average score of the group with a high content use level was higher and therefore the eating habits were not as good as those of the low and middle groups of food content use. In the category “Do you think you should eat delicious food when you are stressed?" the average of the group with low level of food content usage was 2.84±1.47, and the average of the high group was 3.67±1.35, showing the largest difference. There was no significant difference between groups in the health behavior and body mass index according to the level of food content usage. As a result of this study, the level of food content usage showed a positive (+) correlation with eating habits, and it was found that the use of food content through social media as well as mukbang showed a negative effect on eating habits. Therefore, it was found that it is necessary to provide more accurate information and nutrition education to people with wrong eating habits who use food content through social media, and to develop data for correct eating habits.
Ⅰ. 서론 1Ⅱ. 연구내용 및 방법 51. 조사대상 및 기간 52. 조사방법 및 내용 5가. 일반적 특성 5나. 소셜미디어 활용실태 5다. 소셜미디어를 통한 음식 콘텐츠 이용 수준 5라. 식습관 6마. 건강행동 6바. 체질량 지수(BMI) 63. 통계분석 방법 7Ⅲ. 연구 결과 81. 연구대상자의 일반적 특성 82. 연구대상자의 소셜미디어 활용실태 103. 연구대상자의 음식 콘텐츠 이용 및 만족도 124. 음식 콘텐츠 이용수준14가. 일반적 특성 14나. 소셜미디어 활용실태 16다. 음식 콘텐츠 이용 목적 18라. 음식 콘텐츠 이용 만족도 205. 음식 콘텐츠 이용 수준에 따른 식행동 및 건강행동22가. 음식 콘텐츠 이용 수준에 따른 허기 22나. 음식 콘텐츠 이용 수준에 따른 식습관 25다. 음식 콘텐츠 이용 수준에 따른 건강행동 306. 음식 콘텐츠 이용 수준에 따른 체질량 지수(BMI) 33Ⅳ. 고찰 39Ⅴ. 요약 및 결론 46Ⅵ. 참고문헌 48Ⅶ. 영문 초록 54