본 연구는 유아기 자녀를 둔 아버지를 대상으로 개인 중심적 접근 방법인 잠재프로파일 분석을 활용하여 양육행동을 유형화하고 각 양육행동 유형에 영향을 미치는 변인들을 파악함으로써 실질적인 아버지 양육행동 방안 제시에 도움이 되고자 한다. 이를 위해 Belsky의 양육과정모델을 이론적 틀로 선정하고, 아버지 양육행동 유형에 영향을 미칠 것으로 예상되는 변인을 선행연구들의 실증적 결과에 근거하여 아버지 관련 특성(연령, 교육수준, 건강상태, 성격), 자녀 관련 특성(자녀 수, 자녀 성별, 기질), 가족 및 사회적 맥락 특성(직업, 평균 근무시간, 연소득, 배우자 취업 여부, 부부갈등, 일-아버지 역할 갈등, 사회적지지)으로 설정하였다. 본 연구를 위해 유아기 자녀를 둔 아버지를 대상으로 온라인 설문을 실시하였다. 인구비례할당에 따라 연령 및 지역별 분포를 정한 후 연구 대상자 수가 할당 목표치에 도달할 때까지 설문을 실시하였고, 검토결과 조사결과에 이상이 없는 것으로 확인되어 수집된 505부의 설문지를 모두 최종 분석에 사용하였다. 수집된 자료의 분석을 위하여 Mplus 8.3과 SPSS 21.0을 이용하였으며, 다음과 같은 통계분석방법을 활용하였다. 첫째, 연구대상의 인구사회학적 특성과 양육행동, 아버지 성격, 아동의 기질, 부부갈등, 일-아버지 역할 갈등, 사회적지지에 대하여 기술 통계 분석을 실시하였다. 둘째, 양육행동 유형이 어떻게 구성되는지 확인하기 위해 연구 대상자들이 응답한 연속형 변수들을 분석하여 잠재되어있는 집단을 확인할 수 있는 잠재프로파일분석을 실시하였다. 셋째, 각 유형에 영향을 미치는 아버지 관련 특성, 자녀 관련 특성, 가족 및 사회적 맥락 특성 변인을 분석하기 위해 다항 로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 연구문제에 따라 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 주요 변인의 일반적 경향을 살펴본 결과, 아버지 양육행동에서 온정·격려의 평균이 가장 높았고, 거부·방임의 평균이 가장 낮게 나타났다. 아버지 성격에서는 개방성이 가장 높게, 신경증이 가장 낮게 나타났다. 자녀 기질에서는 활동성과 사회성이 가장 높았으며, 수줍음이 가장 낮게 나타났다. 부부갈등 전체 평균은 중간 이하의 수준을 보였다. 일-아버지 역할 갈등 전체 평균은 중간 이하의 수준을 보였다. 사회적지지의 전체 평균은 중간값 이상의 수준이면서 그 중 평가적지지가 가장 높았고 물질적지지가 가장 낮게 나타났다. 둘째, 아버지 양육행동을 분류한 결과 긍정형, 이상형, 방관형, 모순형의 4가지 양육행동 유형이 도출되었다. 긍정형은 이상형을 제외한 나머지 유형들에 비해 비교적 온정·격려와 한계 설정은 높은 수준이었고, 과보호·허용과 거부·방임은 낮은 수준을 보였다. 이상형은 온정·격려와 한계 설정은 가장 높고, 과보호·허용과 거부·방임은 가장 낮게 나타났다. 방관형은 온정·격려와 한계 설정 점수가 4개 유형 중 가장 낮고, 과보호·허용과 거부·방임은 높은 편으로, 자녀 양육행동에 적극적이지 않은 모습을 보였다. 모순형은 온정·격려, 한계 설정, 과보호·허용, 거부·방임이 모두 높았다. 셋째, 이상형에 속할 가능성을 높이는 영향 요인은 아버지 성격 하위요인인 개방성과 사회적지지 하위요인인 정보적지지로 나타났다. 방관형에 속할 가능성을 높이는 영향 요인은 자녀 수, 부부갈등과 일-아버지 역할 갈등으로 나타났다. 모순형에 속할 가능성을 높이는 영향 요인은 아버지 성격 하위요인인 외향성과 부부갈등인 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과를 토대로 한 결론 및 제언은 다음과 같다. 첫째, 잠재프로파일 분석을 사용하여 아버지 양육행동 유형을 분류한 결과, 긍정형과 이상형 프로파일이 유사하게 나타났다. 긍정형의 아버지들의 양육행동을 개선하여 이상형 아버지처럼 되어야 한다기보다는 긍정형 아버지들이 본인의 양육행동을 점검해보고 확인해 볼 수 있는 기회를 제공하여 자녀를 건강하게 키우기 위한 노력을 인정해주고 격려해주는 서비스를 마련할 필요가 있다. 둘째, 아버지 관련 특성, 자녀 관련 특성, 가족 및 사회적 맥락 특성이 각 유형에 미치는 영향을 살펴본 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 이상형에 속할 확률을 높이는 것은 아버지의 개방성과 사회적지지 하위요인인 정보적지지로 나타났다. 이상형에 속하는 아버지는 자녀와 함께 참여하며 자녀에게 경험에 대한 타당한 설명을 해 줄 가능성 또한 높고 자녀는 정보를 개방적으로 획득하는 것에 대한 좋은 모델링을 경험한다고 본다. 방관형에 속할 가능성을 높이는 요인은 자녀 수, 부부갈등, 일-아버지 역할 갈등으로 나타났다. 자녀가 많을수록 자녀 한 명, 한 명에게 세세한 관심을 두거나 돌보기는 어려워 자녀 수로 인해 방관적 양육행동이 발생하지 않도록 도울 수 있는 제도적 방안이 강구될 필요가 있다. 모순형에 속할 가능성을 높이는 요인은 아버지의 외향성으로 나타났다. 외향적인 성격일수록 모순형의 양육행동을 보인다고 단정적으로 결론 내리기 보다는 자녀의 심리·사회적인 요소들을 상황에 맞게 고려하여 소통할 수 있다면 모순형에 속할 가능성이 낮아질 수도 있을 것이다. 사회복지 및 제도적 차원에서 아버지들이 자녀의 발달단계와 개인·사회적 상황을 세심하게 파악하며 자녀와 소통할 수 있는 방법을 공유할 수 있는 자조모임 활성화하여 서로의 이야기를 공유할 수 있다면 모순형 아버지들의 효율적이고 만족스러운 양육행동에 도움이 될 것으로 보인다. 셋째, 방관형과 모순형에 속할 확률을 높이는 요인은 부부갈등으로 나타났다. 아버지의 양육행동이 방관형이나 모순형인 경우 부부로서 자녀를 양육하는 부모로서 남편과 아내가 서로의 입장에서 공감하고 상대방의 성향, 강점, 약점을 잘 파악하지 못하였기에 부부체계가 제대로 기능하지 못하며 부부갈등이 발생할 가능성이 있다. 일-아버지 역할 갈등은 긍정형과 비교했을 경우 방관형에 속할 확률을 높이고, 이상형과 비교했을 경우 모순형에 속할 확률을 높이는 것으로 나타났다. 이들의 양육행동을 긍정적인 방향으로 이끌어내기 위해서는 직장에서의 일과 가정에서의 아버지 역할을 분리하는 능력을 키우거나 직장에서의 스트레스나 부담감을 가족에게 전달하지 않을 능력을 키울 수 있는 기회가 제공되어야 할 필요가 있다. 넷째, 이상형에 속한 아버지들의 특성을 살펴보면, 자녀 수가 적고, 연령도 가장 어리며, 건강상태도 가장 좋은 것으로 나타났다. 아버지 교육 프로그램 마련에 있어 이상형의 아버지들이 가진 특성이나 행동적 요소가 다른 유형의 아버지들에게서는 양육행동을 함에 있어 현실적으로 적용할 수 있을지에 대한 구체적인 방안들을 고민하고 교육에 적용할 필요가 있다. 다섯째, 아버지 양육행동 유형이 나누어진 바, 각 유형에 적합한 아버지교육이 이루어 질 필요가 있다. 아버지들을 교육에 앞서 양육행동 유형을 구분하고 각 유형에 적합한 교육방법을 사용할 필요가 있다. 본 연구는 대한민국 아버지들의 양육행동을 유형화한 연구로서 대한민국 아버지들이 보다 건강한 자녀 양육행동을 하는데 도움이 되는 중요한 기초자료를 제공했다는 점에서 의미가 있다. 또한 우리나라 실정에 고려해 아버지의 양육행동을 유형화하였고 아버지 관련 특성, 자녀 관련 특성, 가족 및 사회적 맥락 특성에 따른 아버지 양육행동유형을 살펴봤다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 마지막으로 본 연구는 Q 방법론이 가진 한계를 보완하는 차원에서 정량적 방법인 잠재프로파일 방법론을 활용하여 아버지 양육행동을 유형화하였다는 점에서 의의가 있다.
This study attempted to examine the parenting behavior of fathers with preschool children in various ways by categorizing parenting behavior using latent profile analysis, an individual-centered approach, and identifying variables that affect each parenting behavior type. To this end, Belsky''s parenting model was selected as a theoretical framework, and based on the empirical results of previous studies, father-related characteristics (age, education level, health status, personality), child-related characteristics (number of children, gender, temperament), family and social context characteristics (job, average working hours, spouse employment, marital conflict, work-father role conflict and social support). For this study, an online survey was conducted on fathers with preschool children. After setting the age and regional distribution according to the population proportional allocation, the survey was conducted until 505 people were reached, and the results of the review confirmed that there was no abnormality, and all 505 questionnaires collected were used for the final analysis. For the analysis of the collected data, Mplus 8.3 and SPSS 21.0 were used in this study, and the following statistical analysis methods were used. First, descriptive statistical analysis was used for the sociodemographic characteristics, parenting behavior, father''s personality, child''s temperament, marital conflict, work-father role conflict, and social support. Second, in order to confirm how the parenting behavior type is composed, a latent profile analysis was conducted to identify the latent group by analyzing the continuous variables answered by the study subjects. Third, a multinomial logistic regression analysis was conducted to analyze the variables of father-related characteristics, child-related characteristics, family and social context characteristics that affect each type. The results of this study are as follows. First, as a result of examining the general trend of major variables, the average of warmth and encouragement was the highest in parenting behavior, and the average of rejection and neglect was the lowest. In the father''s personality, openness was the highest and neuroticism was the lowest. In terms of child temperament, activity and sociality were the highest, and shyness was the lowest. The overall average of marital conflict was below the middle. The overall average of the work-father role conflict was below the middle. The overall average of social support was above the median value, and among them, appraisal support was the highest and instrumental support was the lowest. Second, as a result of classifying father parenting behavior, four types of parenting behavior were derived: positive, ideal, bystander, and contradictory. Compared to the rest of the types except for the ideal type, the positive type showed relatively high levels of warmth, encouragement, and limit setting, and low levels of overprotection, tolerance, rejection, and neglect. As for the ideal type, warmth, encouragement, and limit setting were the highest, and overprotection, permission, rejection, and neglect were the lowest. Bystanders showed the lowest score among the four types of compassion, encouragement, and limit setting, and high overprotection, permission, rejection, and neglect, and were not active in raising children. In the contradictory type, compassion, encouragement, limit setting, overprotection, permission, rejection, and neglect were all high. Third, the influencing factors that increase the possibility of belonging to the ideal type were openness, which is a sub-variable of father''s personality, and informational support, which is a sub-variable of social support. The influencing factors that increase the possibility of belonging to the bystander type were the number of children, marital conflict, and work-father role conflict. It was found that extroversion, which are sub-variable of father''s personality, and marital conflict were the influencing variable that increased the possibility of belonging to the contradictory type. The conclusions and suggestions based on these analysis results are as follows. First, as a result of classifying the types of father parenting behavior using latent profile analysis, positive and ideal profiles were similar. Rather than improving the parenting behavior of positive fathers and becoming like ideal fathers, it is necessary to provide services that recognize and encourage positive fathers'' efforts to raise their children healthy by providing opportunities to check their parenting behavior. Second, the conclusions based on the results of examining the effects of father-related characteristics, child-related characteristics, family and social context characteristics on each type are as follows. Increasing the probability of belonging to the ideal type was found to be the father''s openness and information support, a sub-factor of social support. Fathers who belong to the ideal type participate with their children and are more likely to give their children a valid explanation of their experiences, and children experience good modeling of acquiring information openly. Factors that increase the likelihood of belonging to the bystander type were the number of children, marital conflict, and work-father role conflict. The more children there are, the more difficult it is to pay detailed attention to or take care of each child, so institutional measures need to be devised to help prevent bystander parenting behavior due to the number of children. The factor that increases the likelihood of belonging to the contradictory type was the father''s extroversion. Rather than conclusively concluding that the outgoing personality shows contradictory parenting behavior, it may be less likely to belong to the contradictory type if the psychological and social factors of the child can be considered and communicated according to the situation. At the social welfare and institutional level, if fathers can share their stories by activating self-help groups that can carefully understand their children''s developmental stages and personal and social situations and share their stories with them, it will help contradictory fathers'' efficient and satisfactory parenting behavior. Third, the factor that increases the probability of belonging to the bystander and contradictory types was found to be marital conflict. If the father''s parenting behavior is a bystander or contradictory type, the husband and wife as parents who raise their children as a couple sympathize with each other and do not understand each other''s tendencies, strengths, and weaknesses, so there is a possibility of marital conflict. It was found that the work-father role conflict increases the probability of belonging to the bystand type compared to the positive type and increases the probability of belonging to the contradictory type compared to the ideal type. In order to bring their parenting behavior in a positive direction, it is necessary to provide opportunities to develop the ability to separate father roles at work and at home or not to convey stress or burden at work to their families. Fourth, looking at the characteristics of fathers in the ideal type, it was found that the number of children was small, the age was the youngest, and the health condition was the best. In preparing father education programs, it is necessary to consider and apply specific measures to education as to whether the characteristics or behavioral elements of ideal fathers can be realistically applied to parenting behavior in other types of fathers. Fifth, since the types of father parenting behavior are divided, it is necessary to provide father education suitable for each type. Prior to education, it is necessary to classify the types of parenting behavior and use educational methods suitable for each type. This study is a tangible study of Korean fathers'' parenting behavior and is meaningful in that it provided important basic data to help Korean fathers perform healthier parenting behavior. In addition, it is significant in that it categorized father parenting behavior in consideration of the situation in Korea and examined father parenting behavior types according to father-related characteristics, child-related characteristics, family and social context characteristics. Finally, this study is significant in that it categorized father parenting behavior using the latent profile methodology, a quantitative method, to compensate for the limitations of the Q methodology.
국문초록 ⅵⅠ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 93. 연구모형 10Ⅱ. 이론적 배경 111. 양육행동 개념 및 관련 이론 11가. 양육행동 개념 11나. 양육행동 관련 이론 131) 양육행동 유형 이론 132) 양육행동 이론 162. 양육행동 유형 193. 아버지 양육행동 연구 및 영향요인 24가. 아버지 양육행동 연구 24나. 아버지 양육행동 영향요인 281) 아버지 관련 특성 282) 자녀 관련 특성 343) 가족 및 사회적 맥락 특성 40Ⅲ. 연구방법 521. 연구대상 522. 측정도구 54가. 아버지 양육행동 55나. 아버지 관련 특성 561) 성격 562) 연령, 교육수준, 건강상태 56다. 자녀 관련 특성 571) 기질 572) 자녀 수, 자녀 성별 57라. 가족 및 사회적 맥락 특성 581) 부부갈등 582) 일-아버지 역할 갈등 593) 사회적지지 604) 직업, 평균 근무시간, 연소득, 배우자 취업 여부 613. 자료분석 62가. 분석개요 62나. 잠재프로파일분석 63Ⅳ. 연구결과 671. 조사대상자의 인구사회학적 특성 672. 주요 변수의 일반적 경향 69가. 아버지 양육행동 69나. 아버지 성격 70다. 자녀 기질 71라. 부부갈등 72마. 일-아버지 역할 갈등 73바. 사회적지지 743. 아버지 양육행동 유형 분석 75가. 유형화 및 유형별 특성 분석 75나. 사후집단소속확률을 통한 유형화 수준 검증 804. 아버지 양육행동 유형별 특성 81가. 아버지 관련 특성 82나. 자녀 관련 특성 84다. 가족 및 사회적 맥락 특성 865. 유형별 양육행동에 영향을 미치는 요인 88가. 주요 변수 간 상관관계 88나. 유형별 영향 요인 92Ⅴ. 논의 및 결론 981. 요약 및 논의 982. 결론 및 제언 109참고문헌 117Abstract 157<부록 1> 설문지 162