작업 중 발생되는 콘크리트 폐수는 근로자, 감독자, 일반 시민들이 부지불식간에 비점오염원의 형태로 관로를 통해 유입되거나 토양으로 스며들어 관리가 쉽지 않다. 하천수 유입 방지를 위한 오탁방지막 설치 또는 공사 중 발생되는 비산먼지, 소음, 진동, 폐기물(콘크리트, 아스콘, 혼합폐기물 등)은 환경영향평가상 관리되어 방진망, 이동식 방음벽, 중간처리시설을 통해 폐기물 처리대책 등의 방안으로 관리되고 있다. 하지만 콘크리트 해체 시 냉각수와 혼합되어 나오는 건설오니들은 한정적으로 미세한 양으로 유출된다. 이러한 성향으로 건설 오·폐수는 관리되지 않는 상태로 비점오염원의 형태로 공공하천과 우, 오수관로 상으로 유입되고 있는 실정이다. 기존 콘크리트 폐수는 터널 공사인 경우 오수 처리시설로 관리되고 있지만 도로공사는 종방향으로 길어 공사 범위가 넓고 오염수의 집수/처리에 대해 광범위한 접근으로 인해 효율성과 경제성이 저하된다. 이에 콘크리트 철거 시 발생되는 폐수를 이동식 우수처리 시설을 통해 pH 중성화, BOD 73.5%, TSS 89.1%, TOC 97.7%, TN 70.3%, TP 97.6% 처리 효과로 오수의 유출수 기준을 만족하였다. 본 연구는 도로(서울시 D구)상에 기설치된 콘크리트 옹벽(연장 L=600m) 철거공법으로 D.W.S 공법 시공 시 사용되는 냉각수로 콘크리트 절단 중 발생하는 오수를 이동식 오수처리시설을 통해 물리적, 화학적 처리를 시행하고 결과를 분석하고자 하였다. 시료의 결과는 유입 전/유입 후 시료에 대해서 총 5회 검사 후 수질분석을 실시하여 효용성을 확인하였다. 또한 비용편익(B/C) 분석으로 이동식 오수처리시설의 활용이 경제적으로 적정한지도 검토하였다. 도로공사 특성상 종방향으로 길이가 길어 처리방법이 어렵지만 공사 중 발생되는 콘크리트 오수를 효율적으로 관리하고 향후 유사공사 진행 시 이동식 오수처리 시설 활용을 통해 공사 중 발생되는 환경오염을 최소화하고자 하였다.
Some concrete wastewater generated during construction is not easy to manage as it is introduced through pipelines or permeates into the soil in the form of non-point pollution sources that are not recognized by workers, managers, and users. Dust, noise, vibration, and waste (concrete, asphalt concrete, mixed waste, etc.) generated during construction or installation of an antifouling film to prevent the inflow of river water are managed according to the environmental impact assessment, and waste treatment measures, etc. However, when concrete is demolished, construction sludge that is combined with water is temporarily discharged in small amounts. Due to these characteristics, construction sludge flows into rivers, rainwater and sewage pipes in the form of non-point pollution sources without management. Existing concrete wastewater is managed as a sewage treatment facility during tunnel construction, but the length of the road construction is long in the longitudinal direction, so the scope of construction is wide, and the efficiency and economic feasibility are lowering due to a wide approach to the collection and treatment of polluted water. Accordingly, the wastewater generated during concrete demolition was treated through a mobile rainwater treatment facility to neutralize pH, BOD 73.5%, TSS 89.1%, TOC 97.7%, TN 70.3%, and TP 97.6%, thereby meeting the sewage effluent standard. This study sought to physically and chemically treat concrete sewage generated during concrete cutting due to cooling water supplied when removing concrete retaining walls (extension L=600m) installed on the road by the D.W.S. method (Diamond Wire Saw). The results of the sample were tested a total of five times influent and effluent, followed by water quality analysis to confirm its utility. It also reviewed whether the use of mobile sewage treatment facilities is economically appropriate through benefit/cost (B/C) analysis. Due to the nature of road construction, it is difficult to treat it because it is long in the longitudinal direction, but it was intended to minimize environmental pollution during construction by efficiently managing concrete sewage generated during construction and using mobile sewage treatment facilities in the future.
I. 서 론 11.1 연구의 배경 및 목적 1II. 이론적 고찰 22.1 관련 연구 동향 22.2 구조물철거 공법 62.3 구조물철거 폐수처리 사례 92.4 오수의 물리 화학적 처리방법 102.5 이동식 오수처리시설의 구성 122.6 환경보전비의 구성 14III. 연구 방법 163.1 연구대상 구조물 처리 개요 163.2 시험방법 173.3 공정에 따른 약품 사용계획 203.4 공사 중 오·폐수 처리기준 21IV. 연구 결과 234.1 유기물질 및 부유물질 234.2 영양염류 264.3 총 유기 탄소 및 알칼리도 284.4 투입비 적정성 평가를 위한 경제성 분석 29IV. 결론 37참고문헌 38영문초록(Abstract) 40감사의 글 42