스마트폰은 현대 생활에 필수적인 물건이다. 처음에는 통신 수요를 충족시켰지만, 오늘날에는 다양한 생활 애플리케이션에 이르기까지 휴대전화는 도구의 역할을 훨씬 능가했다. 따라서 본 연구에서는 과학적이고 효과적인 방법을 사용하여 스마트폰의 중요성을 인식하고 스마트폰 인터페이스 디자인의 사용성을 향상시키기 위한 가이드라인을 제시하고자 한다. 이 연구는 이 목적을 위해 이론적 탐구와 실험적 연구를 수행했다. 본 연구에서는 SPSS 26.0을 사용하여 사전 설문 조사 데이터를 통계적으로 처리하고 브랜드, 사용자 연령대, 휴대폰 가격대를 교차 분석하여 본 연구의 주요 대상을 정확히 파악했다. 또한 스마트폰의 기본 조작, 디자인 요소 및 사용성의 원칙을 비교 분석하여 사용자의 행동, 요구 및 선호도를 분석 기준으로 본문의 TASK 항목을 도출했다. 또한 만족도 조사에서 정량적이고 객관적인 데이터를 이해하고 추세 분석 및 비교를 용이하게 하기 위해 5점 척도 평가 방법을 사용하여 결과를 시각화했다. 다양한 분석 방법을 통해 스마트폰 인터페이스 디자인의 사용성과 사용자 만족도를 과학적으로 연구하여 스마트폰 인터페이스 디자인의 사용성 개선을 위한 가이드라인을 제시한다. 우선 공식 데이터 보고서를 찾아 2022년 1분기 전 세계에서 가장 많이 팔리는 삼성·애플 브랜드 1, 2위를 연구 대상으로 선정한다. 1차 사용자층 설문조사에서 삼성과 애플 스마트폰을 사용하는 사람들은 대부분 18~40대이며 가격대는 100만~200만대인 것으로 밝혔다. 이에 따라 삼성 브랜드와 애플 브랜드의 중·고급 모델인 삼성 갤러시 S21과 애플 iPhone 13 PRO를 조사 대상으로 선정했다. 피실험자들은 최근 3년간 삼성과 아이폰을 사용하지 않은 18~40대를 선택했다. 많은 관련 문헌을 읽고 과학적인 사용성 평가 방법을 선택하며, 각 학자들이 제시한 사용성 원칙을 수집하고, 본문에서 평가한 스마트폰의 인터페이스 구성요소를 결합하여 본문에 적합한 가시성, 일관성, 피드백, 기억성, 효율성, 오류예방, 통제가능성, 자연성 총 8개 스마트폰 인터페이스 디자인 사용성 원칙을 도출한다. 이어 본 연구에서는 제시된 사용성 원칙을 결합하여 삼성과 애플 브랜드의 스마트폰 기본 조작 차이에 대한 사용성 평가 실험 방안을 마련하였으며, 1차 Think Aloud 사용자 테스트와 2차 만족도 설문지 및 사용자 인터뷰를 통해 총 2차 테스트를 진행하였다. 정량적 및 정성적 분석에서 테스터의 인터페이스는 캡처 조작의 불편함, 2차 인터페이스 진입 경로의 복잡성, 비밀번호 재설정 조작의 어려움, 아이콘 디자인 추상화, 빠른 문자 전송 옵션 부재, 인터페이스 기능의 불명확성, 키보드 언어 변환 상호 작용 사용자 만족도의 불량 등의 문제가 있음을 발견했다. 이에 따라 ''사용자의 사용습관과 제스처를 고려해 제품을 이해하고 사용할 수 있도록 알림기능을 추가하고 시간과 감지가 불분명한 문제를 줄이고 운영경로를 간소화하며 사용자 피드백에 따라 요구에 맞는 아이콘을 디자인하고 알림바와 툴바를 결합해 사용자의 느낌과 요구를 고려해 상호작용 요소를 추가해 사용자의 흥미와 만족도를 높여야 한다''는 등 많은 디자인 가이드라인을 제시했다. 이 연구는 사용자가 스마트폰을 사용할 때 인터페이스 디자인의 용이성과 직관성에 대한 요구 사항이 매우 높다는 것을 발견했다. 또한 사용자는 인터페이스 디자인이 작업 수행 효율성에 미치는 영향에 특별한 관심을 기울인다. 합리적인 인터페이스 디자인과 기능 배치를 통해 스마트폰에 대한 사용자의 만족도를 높일 수 있다는 것도 알 수 있다.
With the development of information communication and scientific technology, smartphones have become a necessity for carrying out various activities such as communication and entertainment. However, the development of scientific technology cannot provide a pleasant usage experience for everyone. Therefore, this study aims to recognize the importance of smartphones and provide guidelines to enhance the usability of smartphone interface design using scientific and effective methods. This research conducted theoretical exploration and experimental studies for this purpose. In this study, SPSS 26.0 was used to statistically process pre-survey data and cross-analyze brands, user age groups, and mobile phone price ranges to accurately identify the main targets of this study. In addition, we compared and analyzed the basic operation, design elements, and usability principles of smartphones to derive TASK items in the text based on the analysis of users'' behavior, needs, and preferences. In addition, we visualized the results using a 5-point scale evaluation method to understand quantitative and objective data in the satisfaction survey and to facilitate trend analysis and comparison. By scientifically studying the usability and user satisfaction of smartphone interface design through various analysis methods, guidelines for improving the usability of smartphone interface design are presented. Initially, the study selected the top two brands, Samsung and Apple, based on official data reports, as the research subjects, considering their highest sales in the global market during the first quarter of 2022. The first user survey revealed that most Samsung and Apple smartphone users were between 18 and 40 years old, with a price range of 1 to 2 million won. Accordingly, the study selected Samsung Galaxy S21 and Apple iPhone 13 Pro, which are mid- to high-end models of Samsung and Apple brands, respectively, for investigation. The participants consisted of 18 to 40-year-olds who had not used Samsung or iPhones in the past three years. By reading numerous relevant literature and selecting scientific usability evaluation methods, the study collected usability principles proposed by various scholars. Combining these principles with the evaluated smartphone interface components, the study derived eight usability principles for smartphone interface design: visibility, consistency, feedback, memorability, efficiency, error prevention, controllability, and naturalness. Furthermore, the study combined the presented usability principles and devised a usability evaluation experiment plan to examine the differences in basic smartphone operations between Samsung and Apple brands. The study conducted two rounds of testing, including the first Think Aloud user test and the second satisfaction questionnaire and user interviews. Through quantitative and qualitative analyses, the study identified issues such as the inconvenience of capture manipulation, complexity of the second interface entry path, difficulty in password reset operation, abstraction of icon design, absence of quick text transmission options, ambiguity of interface functions, and poor user satisfaction with keyboard language conversion interactions. Consequently, the study proposed various design guidelines, including the addition of notification features considering users'' habits and gestures to facilitate understanding and usage of the product, reducing uncertainties in time and detection, streamlining operational paths, designing icons tailored to user requirements based on user feedback, and combining notification bars and toolbars to enhance user interaction elements, taking into account users'' feelings and needs, thereby increasing interest and satisfaction. This research discovered that users have high expectations for the ease of use and intuitiveness of interface design when using smartphones. Furthermore, users show particular interest in the impact of interface design on task performance efficiency. It is also evident that reasonable interface design and feature arrangement can increase user satisfaction with smartphones.
제 1 장. 서 론 1제 1 절. 연구 배경 및 목적 11. 스마트폰의 대세 12. 경제 시대와 디자인 사상의 전환 1제 2 절. 연구 방법 및 범위 2제 3 절. 선행 연구 분석 4제 2 장. 이론적 배경 7제 1 절. 스마트폰의 이해 71. 스마트폰의 개념 및 특징 72. 스마트폰 디바이스 디자인 환경변화 10제 2 절. 스마트폰 기반 모바일 인터페이스 디자인 121. 사용자 인터페이스 디자인 개념 122. 스마트폰에서의 사용자 인터페이스 디자인 특성 133. 스마트폰 인터페이스 디자인 요소 14제 3 절. 사용성에 대한 이론적 고찰 211. 사용성과 UCD 212. 사용성의 원칙 및 지침 243. 사용성 평가의 개념 및 방법 38제 3 장. 스마트폰 인터페이스 디자인 사용성 평가 요소 도출 41제 1 절. 평가 목적 및 방법 41제 2 절. 평가 대상 및 범위 선정 44제 4 장. 사용성 평가 및 분석 50제 1 절. 사용성 평가 501. 사용성 테스트 502. 사용자 만족도 조사 및 인터뷰 56제 2 절. 결과 분석 571. 정량적 평가 572. 정성적 평가 623. 테스크 종합분석 66제 3 절. 사용자 요구 사항 도출 73제 4 절. 가이드라인 제안 76제 5 장. 결론 78제 1 절. 연구 결과 요약 78제 2 절. 추후 연구 사항 82참고문헌 84부록 88부록1. 스마트폰 사용자 그룹 설문조사 88부록2. 사용자 만족도 조사 설문조사 90국문초록 91ABSTRACT 93