메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
川﨑瑞穂 (神戸大学)
저널정보
한국일본문화학회 일본문화학보 日本文化學報 第87輯
발행연도
2020.11
수록면
55 - 76 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In the Sato-kagura"s music in the Kanto region, a short rhythmic motif called Teketetton is often used that is mainly played by drums (sometimes a bamboo flute is included). In March 2016, I presented a paper titled “Study on the Origin of Kagura Musical Accompaniment ‘Teketetton’: Focusing on the Relationship Between the ‘Age-byōshi’ (in ‘Komagaku’) and ‘Teketetton’” in The J ournal of Next-Generation Humanities and Social Sciences. In the paper, I proposed the hypothesis that this rhythmic motif is derived from the Age-byōshi (rhythmic motif) that is used in the music Komagaku music that came to Japan from the Korean Peninsula. First, in this paper, I reconsider the possibility that Teketetton may be derived from Komagaku"s repertoire Nasori, which uses Age-byōshi as an accompaniment, in comparison to Bugaku in the local areas. Next, I compare rhythmic motifs in the performance Ryūden/Ryūten in Hayachine Kagura and the Teketetton and point out similarities and differences. Finally, from noting that the Tengu"s accompaniment of the repertoire Amakudari of Hayachine Kagura (Take Kagura) uses the same rhythmic motif as Ryūden/Ryūten, I presented the hypothesis that Hayachine Kagura"s Ryūden/Ryūten retains the transitional form in which Age-byōshi of Nasori is diverted as Teketetton in the repertoire of Tengu.

목차

1. はじめに
2. 「テケテットン=揚拍子」仮説の再検討
3. 修正会と里神楽における「龍天」
4. おわりに
参考文献
要旨

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0