중국 년화(New Year pictures)는 민간 미술 형식의 하나로, 처음에는 추길피흉(趨吉避凶)라는 상징적 의미를 담아 새해에 벽에 붙이는 장식으로 사용되었다. 20세기에 들어서면서 년화 도안의 특징과 의미 형식은 현대 디자이너들에 의해 해체되고 재구성되어 다양한 디자인과 융합되고 있다. 하지만 젊은 세대와 노인 세대 간의 미적 차이로 인해 년화 요소가 두 가지로 분화되고 있다. 한편으로는 현대적 미적 감각을 지향하는 젊은 세대가 선호하는 ‘평면화’된 혁신적 년화 요소이며, 반면은 전통을 지향하는 노인이 선호하는 전통적 년화 요소이다. 혁신적인 년화에 대한 노인의 수용도는 대체로 낮다. 따라서 본 연구는 인지신경과학의 선행 연구를 바탕으로 신경과학적 방식을 통해 년화요소에 대한 노인의 인지 및 감정 변화에 접근하였다. 년화는 동아시아 여러 국가에서 나름대로 특성을 가지기 때문에 본 연구는 중국 문화 교육을 받은 60세 이상 노년층에 연구 초점을 맞췄다. 우선 문헌 분석법을 사용해 기존 중국 년화에 대한 연구 논문을 정리하고 특성을 분석하였다. 다음으로 노인의 시각적 인지와 감정 처리를 담당하는 신경 활동을 바탕으로 전통적인 년화에 대한 노인의 미적 선호를 분석하였다. 시각적 인지 측면에서, 첫째, 노화에 따라 초급 시각피질(V1) 의 혈액 산소 농도 의존성(BOLD) 활동이 감소하고, 중심와의 표면적이 줄어들며, 시각의 수용야(Receptive Field) 의 크기가 증가하는 등의 변화가 일어난다. 이는 노년 세대가 시각 정보를 처리할 때 해상도가 감소하고 세부적인 정보를 포착하는 능력이 약화하는 결과를 초래한다. 이러한 변화로 인해 노인이 전통 년화에 나타나는 고채도 색상과 같은 강렬한 시각적 자극을 선호하는 경향이 강화된다. 둘째, 노화는 기억력 감소(예: 분명한 해마 위축)를 동반하지만, 시각적 친숙성을 처리하는 내후각 피질과 외후각 피질은 정상적인 노화 과정에서 상대적으로 손상되지 않는다. 따라서 노인은 젊은 세대보다 친숙한 정보에 의해 판단하고, 쉽게 식별할 수 있는 년화의 시각적 정보를 더욱 선호하는 경향이 있다. 하지만 노인의 미적 선호는 단순히 시각적 처리에서 나타난 선호만 의미하는 것이 아니라, 의미와 감정적 체험을 의미하기도 한다. 따라서 마지막으로 년화의 감정 정보와 감정적 의미라는 이중적 표현을 통해 과학적인 설명을 시도하였다. 첫째, 노화로 인해 시각적 영역의 활동이 감소하지만, 전두엽과 두정엽은 보상적으로 과도하게 활성화된다. 이러한 ‘후방에서 전방으로’의 변화로 인해 노인이 시각 정보를 처리할 때 자신의 기존 지식과 경험을 더 중요시하게 되고, 년화 속의 대표적인 의미와 정보를 더욱 주목하게 된다. 둘째, 감정 처리를 담당하는 편도체는 부정적 자극에 대한 반응이 감소하는 반면에 편도체를 억제하는 전두엽 피질(PFC)은 지나치게 활성화된다. PFC와 자기 반추(self-reflection)의 관련성까지 이러한 요소들로 인해 노인이 년화를 감상할 때 년화의 내용을 회상의 단서로 삼고 더 나아가 감정적 가치를 판단하게 된다. 본 연구는 노인의 뇌에서 나타나는 시각적 인지와 감정 처리 변화를 통해 노인이 년화를 선호하는 이유를 시각적 및 의미적 차원에서 이중적으로 해석하였다. 또한 결론 부분에서는 노인의 신경 특성을 결합하여 노인에게 적합한 년화 요소와 제품을 결합하는 디자인 제안을 제시하여 디자이너가 노인에게 적합한 년화 제품을 설계할 수 있도록 도움을 주고자 한다.
As a form of folk art, Chinese New Year pictures were first used for posting and decoration during the New Year due to their accompanying symbolism of “pursue good fortune and avoid disaster". Since the beginning of the 20th century, the pattern features and meaning forms in New Year pictures have been deconstructed and reorganized by contemporary designers, and integrated with various designs. However, due to the aesthetic differences between young and elderly people, there has also been a two-tier differentiation in the expression of New Year picture elements in products. On the one hand, young people who are guided by modern aesthetics tend to prefer innovative expressions of “Planarization". On the other hand, elderly people who are guided by tradition prefer New Year pictures that preserve traditional elements, and generally have a lower acceptance of innovative New Year pictures. Therefore, based on previous research in cognitive neuroscience, this study approaches the cognitive and emotional changes of elderly people towards New Year picture elements through neuroscience. Due to the diversity of New Year pictures in East Asian countries, this study focuses on the elderly population aged 60 and above who receive Chinese cultural and educational background. Firstly, the literature analysis method is used to organize and analyze the characteristics of existing research papers on Chinese New Year pictures. Secondly, based on the neural activity of visual cognition and emotional processing in the elderly, analyze their aesthetic preferences to traditional New Year pictures. From the perspective of visual cognition, firstly, the blood oxygen level dependent (BOLD) activity in the primary visual cortex (V1) associated with aging is weakened, resulting in a decrease in the Central foveal surface area and an increase in RF size. This leads to a decrease in resolution and a weakened ability to capture details when processing visual information in elderly people, thereby enhancing their preference for significant stimuli represented by high saturation colors in traditional New Year pictures. Secondly, although aging is accompanied by a decline in recall ability (such as significant atrophy of hippocampus), the ent or hinal cortex and external olfactory cortex responsible for visual familiarity processing are relatively undamaged during normal aging. Therefore, older people tend to rely more on familiarity to support their recognition and judgment, and prefer to process familiar and easily recognizable visual information in New Year pictures. But the aesthetic preferences of the elderly are not only visual processing preferences, but also more about meaning and emotional experiences. Therefore, a scientific explanation is provided based on the dual expression of emotional information and emotional meaning in New Year pictures. Firstly, due to the decrease of activity in visual area associated with aging, the frontal and parietal lobes compensate for excessive recruitment. This “backward forward" change causes older people to pay more attention to combining their existing knowledge and experience in visual processing, thus paying more attention to the representative meaning and information in New Year pictures. Secondly, due to the decrease in negative activation of the amygdala, which is responsible for emotional processing, while the PFC, which is responsible for inhibiting the amygdala, tends to over recruit. In addition, the relationship between PFC and self reflection leads to elderly people viewing New Year pictures more as memory clues and making emotional value judgments. This study provides a dual explanation for the visual and emotional processing of elderly people’s love for New Year pictures through changes in their brain’s visual cognition and emotional processing. Combined with their neural characteristics, the conclusion section proposes design suggestions for combining New Year picture elements and products suitable for the elderly, thereby helping designers find New Year picture element products suitable for the elderly.
국문초록 Abstract Ⅰ. Introduction Ⅱ. Introduction to Chinese New Year Pictures and Examination of Elderly Preferences Ⅲ. Explanation based on sensory perception preference processing mechanism Ⅳ. Explanation based on emotional experience preference processing mechanism Ⅴ. Conclusion and Prospect Reference