메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 학술발표대회 논문집 - 계획계 대한건축학회 학술발표대회 논문집 - 계획계 제23권 제2호
발행연도
2003.10
수록면
167 - 170 (4page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Before the enforcement ordinance of the Korean architectural law was reformed in 1982, the height of the ceiling in the classrooms had been more than 3 meters. But, since 1990, it has been between 2.5 meters and 2.7 meters.
In Japan, the height of the ceiling must be more the 3 meters on the authority of the regulations of architectural standard. The other foreign countries are the same as this.
The problems, raised when the height of the ceiling is less than proper height(3 meters), are the followings.
Students are apt to feel fatigued and their eyes get tired easily due to both the sight distance and the light, and have slight difficulty in discerning color, moreover, the small classrooms may cause the lack of the oxygen and the size of the lighted area is against the rule.
When the height is prescribed to be more than 3 meters, we can expect that the classrooms have the delightful and educational environment. We will also take steps to improve the circulstances of the schools that had been built before.

목차

Abstract

1. 서론

2. 조사 대상 학교의 분석

3. 천장높이 건축법 시행령 변천과정

4. 개정과정 분석

5. 시야 조건에서 교실의 천장높이 계산 방법 분석

6. 천장높이가 적정 높이 3m 미만 일 때의 문제점 고찰

7. 결론

참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-540-013748707