메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 역사교육 제97집
발행연도
2006.3
수록면
91 - 125 (35page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper undertakes an exploration of issues around history curricula developed since 1945 in order to help history educators assess strengths and weakness of school history. This paper seeks to answer the following questions: in developing history curricula what have been issues and problems to which history educators give rise? What directions should history education take to solve those problems? This paper points out that since the time the school curriculum was first developed, the social studies, which at first put history, geography, and social sciences in juxtaposition and later required the three subjects to be integrated one course in a way that any integration theories wouldn't support, a nationalist approach to Korean history, and a weak status of world history in the social studies curriculum have been the main issues and caused problems in history education. These problems remain unsolved. In order to solve those problems, this paper suggests, history educators first develop teaching strategies to link history with other subjects, second develop a history curriculum that includes a history course, into which integrates Korean history and world history, and third pay their great attention to curricular theories.

목차

1. 머리말
2. 역사교육연구회 주최 심포지움을 통해서 본 역사 교육과정의 쟁점
3. 교육과정 개정과 역사교육을 둘러싼 쟁점
4. 역사 교육과정 논의의 방향
5. 맺음말
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-015494800