메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
우리말글학회 우리말글 우리말글 제36집
발행연도
2006.4
수록면
181 - 202 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Che Man Sik's 『After Get Out Of the Doll's House』 described the identity formation of modern woman in relation to Chosun's colonial reality. This thesis intends to investigate the meaning and limitation in the fictional description of Socialist Feminism.
First, 『After Get Out Of the Doll's House』 projects the other narrative with Henrik Ibsen's 『The Doll's House』 as noticing the woman character's reality in Chosun. The new woman, Nora experienced the discrepancy of colonial capitalism in the institutional spheres like economy, education, law. So this novel looked for the relationship between sex, class and nation. We can meet new 'Nora' who struggles not as an individual but as a class subject in this novel.
The writer presented the Socialist Feminism for solving the woman's problem and class problem together. However his intention failed, because the progress of which Nora obtained the class identity in the latter part of this novel was dealt simply or had the logical leap. The duality of narrative which is caused by the presentation of woman's problem in the frame of class can be said this novel's limit.
Nevertheless, this novel dealt with the double-binding of premodern and modern in gender's viewpoint, and showed that the writer's feature is not in socialist realism but in critical realism paradoxically.

목차

Abstract
1. 서론
2. 한국근대문학과 ‘노라’
3. 여성이 체험한 식민지 근대의 모순
4. 사회주의 여성해방론의 소설화와 그 한계 - 성적 주체와 계급적 주체의 이원화
5. 결론
참고문헌
저자소개

참고문헌 (1)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-710-015554365