메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第22卷 第11號
발행연도
2006.11
수록면
37 - 46 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The concept of the school as centers of community is growing increasingly important in the planning and policy of school facilities. Schools are becoming a gartering place - a place of life-long learning, shared health and fitness faculties, and a host of other services to enhance community and students' educational success. Additionally, the school, as a locus of positive activity, can serve as a catalyst for strengthening and revitalizing the entire community. At its core, there is a question how community members involve in planning a school facility. To this purpose, this research aims to provide the rationale and a conceptual framework of how to involve the community in the various steps of the school project process by initiating "participatory planning". The participatory planning means the community members' direct involvement in policy initiation, policy decision-making process and the policy implement. In oder that the participatory planning takes root in the school programing and construction phases, the school district should establish a policy to outline the participatory methods, procedures and related activities to involve the community in the various phases of school facility planning. Above all, this research emphasizes that this approach should be based on the principles of recognition, respect and trust between community member and school administrators.

목차

Abstract
1. 서론
2. 지역사회와 학교시설
3. 지역주민의 학교시설 활용
4. 학교시설사업에서의 지역사회 참여
5. 학교시설사업의 지역주민 참여 의의와 목적
6. 학교시설사업의 참여적 계획
7. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-540-017494800