산신은 한국의 신령 중에서 가장 대표적인 신령으로 다양한 종교적인 바램을 수용하고 있기 때문인지 그 형태가 매우 다양하다. 최고위를 차지하는 산신은 무속 뿐만 아니라 불교에서도 중시되었다. 그러나 산신을 표현하는 방식은 불교와 무속에서 기본적으로 공통적이나 다소의 차별성도 찾아진다. 이는 산신이라는 동일한 존재에 대한 각기 다른 이해의 방식을 살피는 자료가 된다. 고대사회에 불교의 수용에 따라 토착종교와 불교가 융합되어 새로운 모습을 갖추게 되면서 사찰에 봉안된 산신도는 산신에 불교식 외피(外皮)가 입혀져 있다. 불교 계통의 산신도에는 스님형 산신도가 나타난다. 불타의 가르침을 실천하는 공간인 사찰이라는 특징이 결국 스님과 같은 형태의 산신도를 봉안한 것이다. 또한 불교 계통의 산신도에만 나타나는 신중형 산신도가 있다. 신중은 불교의 호법신(護法神)으로, 산신이 그중 33천의 우두머리인 동진보살의 형상으로 표현되기도 한다. 산의 수호자인 산신을 불법의 수호자로써의 가장 큰 존재와 동일시한 것으로 산신이 지닌 기본적인 성격에 기인한다. 무속식 산신도에는 대감혐, 신장형의 산신도가 있다. 전자는 세상에서 막강한 힘을 소유한 대감이라는 존재를 통해 그들의 신령을 표현하는 관습에 의한 것으로, 산신 역시 막강한 힘의 소유자임을 표현하는 것이라 하겠다. 후자는 무력(武力)을 지닌 강한 존재의 모습을 형상화한 것으로 볼 수 있다. 두 종교에서 모두 모시는 산신도에는 도인형 산신도와 여성형 산신도가 있다. 가장 많은 양을 차지하는 도인형의 산신의 경우, 호랑이에 따라 세 가지, 즉 호랑이가 산신이 타는 승물(乘物)로 나타나는 경우의 기호산신형 호랑이가 산신 옆에서 시동과 함께 같은 표정으로 표현되는 삼위일체형 그리고 호랑이가 산신의 몸을 감싸면서 나타나는 산신시위형으로 나눌 수 있다. 이들 세 가지의 경우는 모두 호랑이가 산신의 신변을 지켜주는 수호신 역할을 하는 것으로 보인다. 화풍상으로는 불화계통의 영향을 많이 보여주고 있다. 특히 산신, 호랑이, 시동의 삼위일체형의 경우, 각기 다른 모습 속에서 하나의 일체된 모습을 구현하고 있다. 여성 산신도의 경우 여성의 나약한 이미지를 보완하려는 듯, 반드시 호랑이가 시자로 등장시킨다. 무속 계통의 산신도에 주로 나타나지만 간혹 사찰에도 등장한다. 산에 대한 고유한 관념이 불교나 무속에 투영된 결과이다. 여성 산신도는 젊은 여인 혹은 할머니의 모습으로 표현된다. 할머니 산신은 때로는 중후하게, 때로는 엄하게, 때로는 자애로운 모습으로 인간세계의 할머니의 자애롭고 희생적인 모습이 그대로 신령으로 태어난 것이다. 반면에 젊은 여산신은 여성의 최대의 소원인 출산과 연관지어 볼 수 있다. 이처럼 산신의 모습이 다양하다는 것은 산신에 대한 다양한 관념을 가지고 있음을 의미한다. 산이 지니는 은밀함은 결국 산신을 세속과는 무관한 존재인 도사나 승려로 표현하였다. 또한 산에 대한 지역민의 전통적인 관념은 산신을 여성으로 표현하기도 하고 남성으로 표현하기도 하였다. 여성 산신은 전동적인 산에 대한 관념에 기인하기도 하지만 산신에게 바라는 인간의 가장 강렬한 소망인 자녀 생산(生産)이라는 점이 부각되기도 한다. 세상에서 가장 막강한 힘을 지닌 존재인 대감은 강력한 종교적인 힘을 바라는 민간인들의 종교적인 바램을 충족시켜 줄 수 있는 대상이기도 한다. 이처럼 산신은 막연한 산의 주인이 아니라 인간에게 다양하게 다가서는 존재인 것이다.
The mountain god represents one of Korea’s most typical indigenous gods and because the god facilitates various religious wishes, the mountain god is depicted in various forms. The mountain god is considered to be one of the highest heavenly beings and it is, therefore, not only considered important in terms of Korea’s indigenous religion but also in Buddhism. Although one can draw common elements in how the mountain god is depicted in Buddhism and in Korea’s indigenous religion, there are also slight differences in how it is represented. These different representations serve as useful materials for studying how the mountain god is understood in different ways. In ancient society, as Buddhism embraced indigenous religion, and the two religions were fused together in harmony, paintings of the mountain god enshrined in Buddhist temples were depicted as god clothed with Buddhist-style outer coatings. In Buddhist paintings of the mountain god, they depict the god in the form of Buddhist priests. Buddhist temples, where Buddhist teachings are implemented, ended up enshrining paintings of the mountain god in the form of Buddhist priests. One will also find paintings of the mountain god in Buddhist style, depicting a group of 108 gods or so-called “Shinjung-hyung Sanshindo.” The group of 108 gods is guardians of Buddhism, and the mountain god is depicted as Dongjin Boddhisattva, which is the head of 33 thousand heavens. On the one hand, the treatment of the mountain god, which is a guardian of mountains, as one of the highest gods guarding Buddhism can be understood as the fundamental characteristic of the mountain god. On the other hand, the mountain god in indigenous religious paintings is depicted as either a “Daegam” type or as “Shinjang” type. The former represents a high official possessing great power and accordingly, the mountain god is also depicted as a possessor of one of the greatest powers. The latter represents a military general who possesses one of the greatest physical powers. In paintings of the mountain god of both religions, there is a Taoist painting of the mountain god and a feminine type of mountain god. In case of the Taoist painting of the mountain god, which is one of the most common types of paintings, there are three types of paintings according to how tigers are represented. In the “Giho Sanshinhyung” type of painting, the mountain god is mounting a tiger; in the “Samwi Ilchehyung” or “Trinity” type of painting, a tiger is sitting next to the mountain god and his messenger; and in the “Sanshin Shiwihyung” type of painting, a tiger is winding around the mountain god. In all three paintings, the tiger is shown as acting as a guardian, protecting the mountain god. In terms of the style of painting, they show that they have been influenced by Buddhist-style of paintings. In particular, in the case of the "Trinity" of the mountain god, tiger and messenger, they show a unity within the depiction of their individuality. In the case of feminine-type paintings, a tiger is always present appearing as a messenger as if to complement the weak image of women. These feminine-type paintings appear mainly in indigenous religious paintings but they also appear in Buddhist paintings from time to time. This seems to indicate that a traditional concept of mountain is being reflected in Buddhist and indigenous religious paintings. In case of the female mountain god, she is depicted as a young woman or an older woman (a grandmother). The expressions of the grandmother mountain god are depicted sometimes gravely, sometimes strictly, and sometimes generously as if the generous and self-sacrificial nature of grandmothers is born in the spirit of god. On the other hand, the god in the form of a young woman is seen as representing one of the greatest wishes of women, which is fertility. The fact that there are various forms of the mountain god means that there are various concepts associated with the god. The secretiveness of mountain has ultimately led to the depiction of the mountain god as a divine, non-secular being in the form of a spiritual being or a Buddhist monk. Moreover, the traditional concept of the mountain god has either led to the depiction of the mountain god as female or as male. The mountain god is not only based on the traditional concept of what mountains represent but it also reflects the strong wishes of human beings for fertility or having many children. The figure of high official or “Daegam” who has the greatest power is believed to have the ability to best satisfy the religious desires of human beings. Thus, the mountain god is not simply some vague owner of mountains but it is a being that can approach human beings in various forms.