메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 Symposium 한국자동차공학회 2006년 심포지움(전기·전자시스템 부문)
발행연도
2006.8
수록면
91 - 100 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The Polymer Electrolyte Fuel Cell (PEFC) is one of the alternative power plants to replace the conventional Internal Combustion Engine (ICE) in vehicles. In order to apply the PEFC to dynamic operating environment such as in automotive applications, it is necessary that the PEFC technologies should be developed together with the control system of the PEFC. The modeling of the PEFC is the first step to develop the control system of the PEFC. In this study, a PEFC model which uses lumped parameters is developed that is mathematically simple, but well represents the essential phenomena which affect PEFC performance. The performance of the PEFC mainly depends on membrane properties and thermodynamics of the gas in the fuel cell system. The PEFC model structure describes water transport phenomena in the membrane and thermal behaviour in the fuel cell system. We consider that the PEFC system consists of three physically distinctive parts: the anode channel, the cathode channel, and the Membrane Electrode Assembly (MEA). The laws of mass conservation and the energy conservation are adopted to describe each physical part as a control volume. In addition, the MEA model contains the steady-state electrochemical model which consists of the membrane hydration model and the stack voltage model.

목차

Abstract
1. 서론
2. 연료전지 수학적 모델
3. PEFC 거동 시뮬레이션 결과
4. 결론
Acknowledgement
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-556-016538385