메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국문화사학회 문화사학 文化史學 第17號
발행연도
2002.6
수록면
183 - 206 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The main buddha image in the Sokkuram cave temple has been said to represent the form of human body realistically under the influence of the flourishing Tang dynasty' s buddhist sculpture of China. But if we analyze it closely through the six analizing standard- the dress, the spatial seperation of the parts of the body, the volume, the proportion, the pose and the face, we can perceive that it has beeen very transformed from the the form of real human body.
The reason the main buddha image has been transformed in so many parts of the body resulted from the fact the form of the main buddha image has been intended to show the spiritual transcendence of Buddha. So we can experience the religious transcendence through looking at the main buddha image.
However at the main buddha image in the Sokkuram cave temple, the reality harmonizes with the abstract. So it can be said that the main buddha image embodys the classical nature which is very rare in the ancient buddhist images of the Far Eastern Asia.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 石佛寺 本尊像에서의 寫實과 抽象
Ⅲ. 맺음말
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-910-016620533