공자는 지인(知人)개념과 지천명(知天命)을 종합하는 이른바 ‘통합지식’을 추구하였다. 그는 지천명을 가능케 하는 주역(周易)과 관련해서는 점서(占筮)에만 기울지 않고 ‘이덕과점’(以德寡占)을 위해 노력하였고 동시에 주역을 도덕경전으로만 대하는 ‘이덕대점’(以德代占)에도 기울지 않았다. 그는 스스로 주역으로 직접 서지(筮之)했고 그 결과를 대체로 믿었음과 동시에 주역을 통해 철학적 역리(易理)를 탐구하였다. 말하자면 공자의 주역관은 의리역설(義理易說)과 점서역설(占筮易說)을 통합하는 중용적 관점을 견지하였던 것이다. 이것은 ‘요’(要)편에 의하여 다시 입증된 움직일 수 없는 사실이다. 우리나라 거유(巨儒)들은 오랜 세월 주역을 최고의 경전으로 삼았다. 이들의 주역관도 대체로 공자와 주자의 중용적 주역관과 일치하였다. 이에 따라 우리의 역대국가들은 국가운영을 많은 부분 서지(筮之)에 의거하였다. 그리고 그 초월적 지식을 공식적 국가지식으로 통합하고 역사서에 기록으로 남겨두었다. 우리나라 역대왕조의 지인ㆍ지천명의 ‘통합지식’에 의한 국가운영은 막스 베버의 말대로 ‘전근대 국가’의 주술적 특징일지 모르겠다. 그러나 전근대 국가는 주술에 걸렸을지라도, 아니 이 주술적 성격 덕택에 정치윤리적으로 더 겸손하고 책임있는 국가인 셈이다. 기자(箕子), 공자, 이이 등이 수천년의 간격을 두고도 일관되게 천명하고 있듯이 왕조국가의 시서는 개인을 넘어 경시(卿士)집단의 전문적 판단과 지혜 및 서민의 대중적 호오를 다 참조한 끝에 지성지도(至誠之道)의 차원에서 이루어지고 이런 차원의 시서로써만 지천명할 수 있기 때문이다. 이러한 지성지도의 시서는 인간적 덕행(德行)의 지극한 표현인 것이다. 따라서 자극의 경지에서는 시서가 곧 덕행이고 덕행이 곧 시서이다. 이에 반해 과학적 근대국가는 국가정책의 최종 결과에 대해서는 아무것도 모르면서 과학의 합리적 인식을 확신하고 과학적으로 수립된 정책들을 ‘실패하면 말고’ 식으로 밀어붙인다. 이런 한에서 근대 국가는 주술에서는 깨어났을지라도 무한히 교만하고 무책임한 국가이다. 소위 ‘과학’은 감각적 자료 없이는 작업할 수 없고 또 사후의 분석과 정리만을 수행하는 ‘미네르바의 올빼미’에 불과하기 때문에 감각적 인지와 경험의 범위에 들어있지 않은 미래와 현재, 그리고 계획과 정책의 성패에 대한 예측요구 앞에서는 무력하기 짝이 없는 것이다. 우리의 삶과 국가운영에서 과학적 지식만을 절대시하는 것은 그 자체가 일종의 ‘미신’이요 이데올로기적 허위의식인 과학주의(scientism)에 불과한 것이다. 따라서 ‘탈(脫)주술화된’, 그러나 좀더 무책임해진 ‘과학적’ 근대한국이 좀더 겸허하고 책임있는, 그러나 다소 비효율적인 역대국가보다 국리민복(國利民福)에 더 기여한다고 속단할 수는 없는 것이다. 역대국가는 신라 1000년, 고려 500년, 조선 500년 등 도합 2000년의 세월을 견디어 온 반면, 근대국가는 미국을 기준으로 삼을 때 길어야 200년, 대한민국은 이제 겨우 60년을 지속했음에랴! 이런 까닭에 과학주의적 속단을 일단 유예하고 차라리 두 유형의 국가를 당분간 동등하게 바라보면서 21세기에도 과학과 종교가 공존하듯이 과학과 지천명이 공존하고 과학적 효율성과 겸손힌 책임이 통합되는 새로운 국가운영을 꿈꾸어 보는 것이 국리민복과 문화콘텐츠를 풍요롭게 히는 한 방편이 될 수 있지 않을까?
Confucius sought for an 'integrative knowledge' which synthesizes the intellectualist knowledge of the man and the transcendental knowledge of the Heaven Will. He got the knowledge of the Heaven Will through the I Ching oracle. However, he was not partial to the divinatory oracle but pursued 'the lessening the oracle through the virtuous actions', simultaneously did not incline to the 'these on a substituting the oracle through the virtuous actions' which treats the I Ching only as a philosophical ethical book. He himself divined with the I Ching and believed the results of his own divining, but at the same time studied and clarified the philosophical change logics and ethics of the I Ching. Say, Confucius' idea of the I Ching sticks to the mean road on which the ethical idea and the oracle usage of the I Ching meet. The great Confucians in the premodern Korea have treated in long, long times the I Ching as a greatest book, Their idea of the I Ching was same as or similar to Confucius'. According to this, the Korean dynastic states, from Silla to Chosun, used the I Ching oracle for the policy-making. And they integrated the transcendental knowledge of the I Ching oracles into the official legitimate knowledge system and leaved for the next generations the records of oracle-divining processes and results. The dynastic states' governmental policy-making by the 'integrative knowledge' may be, as pointed by Max Weber, enchanted as all the premodern states in the history. But these premodern dynastic states, though enchanted or thanks to this enchanted character, are from the political ethical aspect relatively modest and responsible. The governmental I Ching oracle is practiced as 'the way of the highest sincerity' which is exercised after conferring all the human wisdoms and know ledges of myself, other specialists and the people. This I Ching oracle as 'the way of the highest sincerity' is a dramatical expression of the 'virtuous action'. On this highest dimension, oracle is virtuous action, and vice versa. On the contrary, The scientific modern states may be, though disenchanted and efficient, arrogant und extremely irresponsible. They shall be convinced of the rightness and truthfulness of their own policies which are designed on the basis of the scientific knowledge, and execute them despite total ignorance of their success or failure. The so-called 'science' can not work without the sensible and empirical data and operates as the 'Owl of Minerva' only for the post factum analyse. Owing to this, the 'science' is extremely impotent and helpless in front of the future and the present which does not lie within the area of sensible perception and experience, and in front of the demand for an estimation about success or failure of governmental plans and policies. The political idea which regards the scientific knowledge as absolute thing in the processes of our life and governing is as itself a superstition or an ideology of 'scientism' as false consciousness. Because excepting the scientific knowledge the other various knowledges, for example the empirical knowledge(know-how), the (religious, divinatory, super-ability etc.) transcendental knowledges and information, contribute also to our life and governing. Therefore we must not draw a hasty conclusion, that the 'disenchanted', but more irresponsible 'scientific' modern Republic of Korea contributed more to the development and welfare of the people than the more modest and more responsible, but unscientific and inefficient 'enchanted' premodern states. And do not forget, the dynastic states endured two thousands years, while the modern state beginning from the United States of America endures only two hundreds years, and the Republc of Korea endures only sixty years! So, it might be better, that we put off the drawing of a hasty scientist conclusion and treat for a while equally two types of state. Then we could be allowed to dream toward a new state where the science and transtendental knowledge co-exist, as the science and the religion co-exist in the 21. century, and the disenchanted scientific efficiency and the modest responsibility of the enchanted 'highest sincerity' are united.