메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국시학회 한국시학연구 한국시학연구 제10호
발행연도
2004.5
수록면
133 - 158 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper is aimed at examining the characteristics and limit of imagist poetry by analyzing Park Nam-Soo's works. Because Imagism eliminates an ideological or social aspects from it's aesthetics, it is difficult to find a social sense in imagist poetry. But After Park himself had given his early imagist poetry an social meaning, many critics misinterpreted his imagist poetry. We can call Park's utterance a retrospective modification. It is clear that Park's early poetry is imagist works without social meaning.
Park extended his poetic horizon by passing the limit of early imagist poetry in which images are static and plain. He used narrative elements in the middle imagist poetry. Accordingly the absolute image in early poems gave place to the metaphoric image in middle poems.
In the later poetry, the suppressed sociality by the principle of imagist aesthetics has revived. Park had written an epic in which a brilliant Korean hero, Euljimunduck, drove back the chinese enemy. It means that imagism is the opposite of sociality.

목차

1. 이미지즘의 타자로서의 사회성
2. 초기시의 평가와 소급적 수정
3. 초기시의 이미지즘적 특성
4. 이후의 시적 변모와 서사시의 문제
5. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-811-014715499