메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국노어노문학회 노어노문학 노어노문학 제12권 제2호
발행연도
2000.12
수록면
297 - 322 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The main goal of this paper is to examine the theme of an androgynous demon as it appears in Mikhail Vrubel's paintings in a broad context of the fin-de-siecle Russia's intellectual and cultural contexts. In one of his major paintings, "The Seated Demon" (1890), which was originally inspired by Mikhail Lermontov's poem of the same title, Vrubel transforms the typically Romantic image of a demon as an isolated and outcast figure into a powerful symbol of the soul of a human being. In this painting Vrubel characteristically portrays the demon as possessing both the masculine and feminine features; the former is expressed in the muscular and powerful body of the demon, while the other in the demon's beautiful face laced with the mood of deep sorrow and melancholy. These two forces symbolizing the inner essence of a human being, however, do not remain in the painting in a state of a hopeless opposition, but are shown to be seeking a way of a synthesis and reconciliation.
Vrubel's image of the androgynous demon is further discussed in connection with various thinkers and poets of the Silver age. Vrubel's androgynous demon is compared to Vladimir Solov' ev' s theory of ideal eros as expressed in his essay, "The Meaning of Love" 0892-94), and to Viacheslav Ivanov's theory of Dionysian love, and to the demonic principle in Aleksandr Blok's poetry.

목차

Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 브루벨의 미술 세계와 양성적 악마
Ⅲ. 브루벨의 양성적 악마와 솔로비요프(Solov‘ev)의 에로스론
Ⅳ. ‘선과 악을 넘어서‘ - 브루벨과 이바노프, 그리고 블록
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-892-014883891