메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 학술발표대회 논문집 - 계획계 대한건축학회 2007년도 학술발표대회 논문집 - 계획계 제27권 제1호
발행연도
2007.10
수록면
347 - 350 (4page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to investigate the functional relationship of buildings and exterior space in elementary schools. This study analyze 40 schematic designs of Elementary Schools. Schools are made up masses, playground, outdoor zones, entrance zone, and this paper examines their spatial connections using the concept of Space syntax. The node-edge graph represents their spatial configuration by describing functional relation. The graphs calculate RA(Relative Asymmetry) and Control value. The RA and Control value illustrates the degree of spatial hierarchy and of control among adjacent space in the network of spatial configuration respectively. The research findings are, firstly, most of the masses which contain administration part are located in central position of spatial configuration; secondly, most of the administration-masses has high degree of control value. On the other hand, assembly halls usually occupy position which has a little connections. This research suggests that supervision of space and activities from administrative perspective are critical factor in elementary school design.

목차

Abstract
1. 서론
2. 공간구조 분석을 위한 공간구문론
3. 초등학교의 공간구조적 특성 조사
4. 공간구성 기능에 따른 공간구조적 특성
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-540-014923535