메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국어국문학회 국어국문학 국어국문학 제149호
발행연도
2008.9
수록면
353 - 379 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In the 19th century, a few novels were written in Chinese letters by the high class intelligent : 〈Yookmidanggi(육미당기)〉, 〈Oksugi(옥수기)〉, 〈Okrumong(옥루몽)〉 ect. It is meaningful because the intelligent had neglected Korean classical novels for centuries. However the writers of those novels intended to show off their talent and criticize irrational society through novels. It is certain that they more advanced than other high class intelligent on that point.
Nevertheless there are different opinions about the inclination of the writers. Therefore this essay aim to examine the inclination of the writers by analyzing the figuration of women characters because a view of womanhood could be a good measure of writer's sense of value, specially in a strong patriarchy.
Above novels show a progressive view of womanhood to some extent : figuration of very able women, emphasis on the true friendship between man and woman. On the other hand, they still reveal the androcentric sense and the feudalistic idea : defense of the polygamous system, emphasis on the women's fidelity, sense of class distinction.
As a result, Korean Classical Novels Written in Chines Letters in the 19th Century have the limit that writers couldn't overcome conservatism as Yangban(양반), although it shows criticism about government and governors.

목차

1. 서론
2. 19세기 한문장편소설 여성형상화의 특징
3. 여성형상화를 통해 본 작가의식
4. 소설사적 의미
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (20)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0