메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국영화학회 영화연구 영화연구 30호
발행연도
2006.12
수록면
127 - 164 (38page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Avant-garde film artists Peter Tscherkassky and Naomi Uman have utilized two distinct film-making approaches rooted in the 1920's and the 1930's, namely handmade film and usage of found footage. These artists have recently visited Korea, showed their works, and gave talks through film festivals. This study examines some of the aesthetic issues brought up by their works and public talks. In order to help better understand the full possibilities explored by both artists, I investigate the historical circumstances that led to the emergence of these two traditions, both of which were introduced in the golden era of the avant-garde movement in reaction against the illusionist basis of narrative cinema.
While the works of Tscherkassky and Uman embody the self-reflexive strategies of the avant-garde, they evoke violence and death, inevitably driven by their formative concerns. I suggest that the element of death in their films are not simply the reflections of the artists' individual interests or the inherent theme of the found footage, but rather an inevitable effect of meticulous scrutiny on the essence of the film medium. The avant-garde pursuit of self-reflexivity is itself a thanatoid decomposition of the creative drives that characterize the cinematic medium and culture.

목차

1. 들어가며:
2. 역사적 문맥
3. 수제영화와 습득영상물의 만남
4. 결론을 대신하여
참고 문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0