메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
저널정보
한국방송학회 한국방송학회 세미나 및 보고서 Culture Industy and Cultural Capital
발행연도
2005.2
수록면
6 - 21 (16page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Unlike contemporary romance TV drama genres which tend to have large transnational followings, some cultural theorists predicted that historical TV drama genres are unlikely to bate a successful trans-national reception due to their encoding of historical specificities which are believed to be difficult to decode for transnational audiences. Contrary to this prediction, the recent great transnational popularity of Korean historical dramas in China (e.g., Sangdo) and Taiwan (e.g., Dae Jang Geum) requires an interpretation, if not an explanation. In this paper we discuss modern-day transnational cultural and media flows as the continuity of historical transnational cultural flows, and the critical role played by historically shared, (re-)constructed, cultivated and accumulated cultural capital and cultural literacies in the transnational consumption and appropriation of a recent successful Korean historical TV drama, Dae Jang Geum in Taiwan and Hong Kong. We will also discuss how recent Korean cultural imaginaries of gender and sociopolitical modernities have been born of transnationally historically shared cultural capital, cross-cultural encounters and dramatically encoded cultural memories.

목차

Abstract
Transnational Circulation of Dae Jang Geum (Dae)
Genre Analysis: Dae’s Departure from the Popular Genres of Korean Soap Operas
Cultural Capital, Cultural Literacies and Historical Cultural Hegemony of Neighboring Imperial Powers
Coda
Acknowledgement
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0