메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
가정과삶의질학회 가정과삶의질연구 한국가정관리학회지 제23권 5호 (통권 제77호)
발행연도
2005.10
수록면
161 - 170 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to devise an Unconditional Self-Acceptance Development Program and examine the efficacy of the program on alleviating children's depression and improving psychological wellbeing.
In order to test the efficacy of the developed program, Multidimensional Perfectionism Scale (MPS; Hewitt & Flett, 1977), Unconditional Self-Acceptance Questionnaire (USAQ; Chamberalain & Haaga, 2001), Children’s Depression Inventory (CDI; Kovacs & Beck, 1977), and Psychological Well-Being Scale(PWBS; Seng Hee Lee, 1999) were used for pre- and post tests. The test results were analyzed using t-tests.
Twelve elementary school students suffering from depression participated in eight sessions of the Unconditional Self-Acceptance Development Program, and then were compared with 13 children in the control group who did not receive the treatment The result was as follows: the treatment group showed statistically significant improvement in unconditional self- acceptance, alleviated level of depression, and increased psychological wellbeing, in comparison with the control group.
The findings of this study suggest that unconditional self-acceptance development program should be adopted as a new therapy program for children’s depression and psychological wellbeing.

목차

〈Abstract〉
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구 결과 및 해석
Ⅴ. 요약 및 제언
【참고문헌】

참고문헌 (45)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-400-015680923