메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第25卷 第2號
발행연도
2009.2
수록면
123 - 132 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
A nation should provide an equal opportunity to people. But, Students with physically deficits have not been considered in education facility enough until now. For that reason, the purpose of the study is to evaluate universal design`s application to large, middle and small-sized classrooms in university. The improvement of classroom environment in university should consider students including short and long term handicapped. This improvement enable those student to be educated as same as non-handicapped students. The result of this research are as following 1) the nation and a univesity need to be make an effort to consider a minium standard for the security. 2) It is necessary to develope detail guidelines to handicapped student`s desk, Slope and stairway in a classroom 3) It must be confirmed to support accessibility facility and a classroom. 4) Desks in classroom should set in close to a door to assure their vision to help exit in emergency. 5) Slope and stairway should keep effective width 1,200㎜. Moreover, They should consider an alternative for both sides of handle. 6) University classrooms are fluid and flexible space. When planning a space, It is necessary to apply universal design principles with middle and long term perspective.

목차

Abstract
1. 서론
2. 문헌 고찰
3. 조사결과 및 분석
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (15)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0