1. 연구필요성 및 목적 2000년대 초반까지만 해도 국제 LNG 시장은 아ㆍ태, 유럽, 북미의 3개 시장으로 확연히 구분되어, 지역시장 고유의 가격결정과 거래방식이 서로 다른 시장에 미치는 영향이 미미하였다. 그러나 최근 매매계약의 유연성 증대 및 수송비용 하락 등 기술ㆍ경제적 변화로 지역시장 간 LNG 현물교역이 크게 늘고 있으며, 특히 유럽시장과 북미시장 간의 현물가격 차이를 이용한 차익거래(arbitrage trading)도 나타나고 있어 지역시장간 경계가 차츰 허물어질 것으로 예상되고 있다. 모든 LNG 지역시장의 현물소요가 높은 가운데, 가격이 높은 곳으로 공급이 몰리는 현물거래의 특성상 지역 간 가스가격의 차이는 각 시장의 현물 유입량에 영향을 미치게 된다. 더욱이 중ㆍ단기적으로 아ㆍ태지역의 가스공급이 압박을 받을 것이라는 전망하에서, 대서양(유럽 및 북미) 지역으로 공급이 계획된 물량을 아ㆍ태지역으로 전용(diversion)하기 위해서는 타 지역 시장가격을 통해 얻을 수익을 상회하는 가격을 지불해야 할 것이라는 점을 쉽게 예상할 수 있다. 이는 곧 우리나라를 비롯한 아ㆍ태지역의 가스도입가격이 북미와 유럽의 수급상황과 직ㆍ간접적인 연계성을 가지게 되며, 이들 시장의 가격이 국내 도입가격에 미치는 영향력이 커질 수 있음을 의미한다. 따라서 중ㆍ단기적으로 아ㆍ태지역으로의 LNG 물량 전용을 유도할 수 있는 도입가격의 수준을 가늠해 보기 위해서는, 북미와 유럽시장의 LNG 흡수력과 가격결정방식, 공급자의 전략에 대한 이해가 요구된다. 본 연구는 북미와 유럽시장의 특성과 각 시장의 가스가격 형성 요인을 살펴보고, 최근 국제 LNG 시장의 구조적 변화에 대한 이해를 바탕으로 LNG 공급자들의 사업구도와 전략을 분석하여 아ㆍ태지역으로의 LNG 목적지 변경(또는 전용)의 가능성과 조건을 검토해 보고자 한다. 2. 내용 요약 중ㆍ단기적으로 세계 LNG 공급이 압박받을 것으로 예상되는 가운데, LNG 시장상황은 ‘구매자시장’에서 ‘판매자시장’으로 급반전되었으며, LNG 프로젝트 개발비용의 상승과 함께 최근 아시아 구매자들이 체결한 장기매매계약 가격이 과거에 비해 높아져 원유등가(oil parity) 수준을 보이고 있다. 한편 LNG의 공급원 및 수요처가 다변화되고 미국과 영국이 LNG 도입을 확대함에 따라, 차익거래와 현물거래가 활발해지고 있다. 미국과 영국의 가스시장은 공급자들에게 매력적인 판매시장을 제공하는 동시에 유리한 조건으로 LNG 물량을 타 수요처로 전용할 수 있는 전략적 기회를 제공한다. 유동성 있는 가스현물시장의 존재는, 구속력 있는 매매계약이 없더라도 신규 LNG 공급물량에 대한 일정 수준의 수익을 기대할 수 있게 해주며, LNG 공급의 수익성에 따라 목적지를 변경할 수 있는 유연성을 제공해 주는 기반이 되기 때문에, 공급자들은 이들 시장에 대한 접근성(accessibility)을 높이기 위해 LNG 터미널 건설, 발전소 건설 등 하류부문으로의 진출을 적극적으로 추진하고 있다. 이에 따라 LNG 프로젝트 개발형태 및 공급자(판매자)와 수요자(구매자)의 관계가 변하고 있다. 즉 전통적인 공급자와 수요자 간의 수직적으로 분리된(vertically separated) 위험분담(risk-sharing)의 형태에서, 공급자에 의해 수직적으로 통합된(vertically integrated) 위험감수(risk-taking)의 형태로 변화하고, 액화프로젝트의 파트너사가 자사의 마케팅회사와 LNG 매매계약을 체결하여 스스로 구매자가 되는 ‘자가계약(self-contracting)’도 나타나고 있다. 또한 공급자가 특정한 액화프로젝트의 물량을 장기계약된 수요처에 공급하는 전형적인 공급방식 이외에, 다수의 프로젝트 물량으로 공급포트폴리오를 구성하여 여러 시장에서 자사의 브랜드로 LNG를 판매하는 ‘포트폴리오 접근방식’도 출현하였다. 아울러 지속적인 증가를 보일 것으로 예상되는 현물수요를 체계적인 수익창출의 기회로 활용하기 위해 일정물량을 현물시장 판매용으로 유보해 놓는 등 공급자들도 LNG 시장의 유연성 확대에 따라 능동적으로 사업전략을 개발하고 있다. 아시아지역에는 대서양지역과 달리 가스현물시장이 존재하지 않아 가스의 투명한 시장가치가 형성되지 않기 때문에, 목적지 변경에 따른 현물카고의 도입가격은 매건 협상을 통해 결정된다. 가격협상에서 공급자에게 가장 중요한 기준은 타 판매처에서의 기회수익일 것이다. 이 기회수익은 (ⅰ)접근 가능한 현물시장의 가격, 또는 구매협상자 및 타 구매경쟁자의 지불용의(willingness to pay), (ⅱ)수송비용의 증감분, (ⅲ)수요처 LNG 터미널 비용, (ⅳ)기확보한 터미널용량의 처리(비용) 및 당초 예정된 수요처의 물량 대체 필요성, (ⅴ)수익분배 여부 및 방식(profit splitting mechanism) 등으로 결정된다. 2006년 1~2월 Henry Hub에 비해 높은 수준을 유지하던 NBP 가격을 기준으로 볼 때, 아시아 구매자들은 $4-15/MMBtu의 프리미엄을 지불한 것으로 나타났다. 또한 카타르가 미국으로 공급이 계획된 물량을 한국으로 목적지 변경하면서 체결한 장기계약의 가격공식은, 향후 평균 Henry Hub 가스가격과 원유가를 각각 $/MMBtu와 $60/bbl로 가정했을 때, 최소 $3.68/MMBtu의 프리미엄을 포함하는 것으로 평가된다. 3. 정책 제언 최근 LNG 공급원 및 수요처의 다변화에 따라, 전통적으로 세계 LNG 시장에서 중요한 위치를 차지했던 한국, 일본 등 아시아지역 구매자들의 입지가 위축되고 있다. 공급자들은 유동성과 유연성을 제공하는 대서양 현물시장에 대한 접근성 구축을 중심으로 공급기반을 마련하는 전략을 추진하고 있다. 이러한 구도 하에 아ㆍ태지역의 공급이 압박을 받는 시기라면 아시아 구매자들은 대서양시장의 가장 높은 가격을 상회하는 수준의 프리미엄가격을 지불해야 하는 불이익을 당할 수 있다. 높은 프리미엄 지불이 일면 불가피했던 측면이 있으나, 투명한 가스가치 시그널의 부재, 수요의 낮은 가격탄력성, 가격수준에 따라 도입규모를 조절할 수 없는 도입주체의 구조적 특성 등 국내 가스부문의 문제들이 개선된다면 이러한 불이익이 줄어들 여지도 있다고 판단된다. 향후 도입의 효율성을 제고하기 위해 우선적으로 (ⅰ)한계비용 가격설정을 통해 한계도입비용이 한계수요의 지불용의와 연계되도록 하여 도입의 효율성을 제고할 필요가 있으며, (ⅱ)중단가능(interruptible) 수요의 개발 등을 통하여 수요의 신축성을 제고하고, 국내 가스가치를 합리적으로 형성시켜 가스소비를 효율적으로 재배분할 필요가 있다. 중ㆍ단기적으로는 (ⅲ)저장설비를 확충하여 불필요한 고가현물 도입을 방지하고, (ⅳ)투명한 가스가치의 시그널이 제공되고 효율적인 거래시스템이 갖춰지도록 경직적인 산업구조를 개편하는 것이 필요하다.
1. Research Purpose Until as late as the early 2000's, the interplay among the three regional LNG markets of Asia-Pacific, Europe, and North America had been largely limited due to high transportation costs and rigidities in supply contracts. As such, the pricing mechanism and trading system peculiar to each regional market had been formed independently of each other. Recently, however, increased flexibilities in contractual terms and reduction in transportation costs have led to a surge in spot trades, and emergence of arbitrage deals utilizing the price differentials between the North American and European spot markets. With the increases in spot and arbitrage deals, the clear boundaries among the regional markets are expected to become blurred in the future. With the demands for spot cargoes are high in all three regional markets, the price differentials among the three markets will influence the inflow of spot cargoes to each market due to the feature of spot cargoes being directed to the market that offers the highest price. Moreover, as the supply situation in Asia-Pacific region is expected to remain tight for the next several years, diversion of LNG volumes designated to North America and Europe to Asia-Pacific may be necessary, and the price will have to exceed those of the Atlantic markets for the diversion to occur. This means that import prices to Asia-Pacific market will be directly and indirectly related to those of Atlantic markets. As such, understanding of the capacity to absorb LNG volumes and pricing mechanisms in the North American and European markets and the strategies of LNG suppliers is critical in assessing the necessary conditions that will induce diversion. In this respect, this study examines the characteristics of the North American and European markets and factors affecting price formation in these markets. Also, it analyzes the strategies of LNG suppliers and evaluates the conditions of LNG diversion to Asia-Pacific market. 2. Summary The supply situation in Asia-Pacific market is expected to remain tight for the near future, and the world LNG market has recently been reversed to a 'seller's market' after a brief period of a 'buyer's market'. The cost of liquefaction project has rapidly escalated and the prices of recent LNG supply contracts with Asian buyers have risen to a level close to oil parity. As the LNG supply sources and consuming markets are diversified and the US and UK gas markets are expanding LNG imports, arbitrage and spot trading are becoming active. The existence of liquid gas spot markets provides suppliers not only a basis to earn a certain level of returns even without binding supply contracts, but also flexibility to divert LNG volumes depending on returns. As such, LNG suppliers are actively pursuing to enhance their accessibility to liquid markets and adapting their sales strategies accordingly, for example, by securing LNG terminal capacity, setting aside some volumes for spot trading, and explicitly allowing for the possibility of destination change in supply contracts. With these changes, the paradigm of LNG project development and the relationship between suppliers and buyers are also evolving. The vertically separated risk-sharing between the supplier and buyer in the traditional form of LNG project development is being changed to a form of vertically integrated risk-taking by the supplier. Also, a new pattern of marketing arrangement called 'self-contracting' has appeared whereby a partner company of a liquefaction project becoming a buyer by concluding a SPA with its own marketing affiliate. Some suppliers are taking on a 'portfolio approach' by which LNG volumes are gathered from several projects and sold as 'branded LNG' in several different markets, in contrast to the typical one-to-one engagement between a LNG project and a buyer by an SPA. Since Asian LNG market does not have spot markets unlike Atlantic markets and lacks transparent signals for gas values, the price of each spot cargo needs to be negotiated for which the process can be arbitrary, and the outcome is more up to the degree of urgency in securing volume than reflecting the market value. Consequently, Asia buyers may find themselves in disadvantageous position and have to pay higher premium for spot or diverted cargoes than their Atlantic counterparts. For instance, the spot cargo prices paid by Asian buyers during the early 2006 confirm exorbitant premiums of $4-15/MMBtu on top of the higher values the two representative spot gas prices, the NBP and Henry Hub prices. 3. Policy Suggestions As the LNG market expands and the supply sources and consuming markets are diversified, the influential status of traditional LNG buyers in Korea and Japan have been weakened and, on the other hand, the suppliers are placing an emphasis on securing a dominant footing in liquid Atlantic markets. Under such array of supply positioning, and especially when the prospect of LNG supply in Asia-Pacific is seen to be tight at least for some time in the future, Asian buyers may need to pay higher premiums for LNG supply than Atlantic buyers who display more elastic demand for LNG. While payment of high premiums to compete for LNG volume from time to time may be inevitable when demands for spot cargoes are strong, the disadvantageous position as a buyer and inefficient LNG imports having to pay exorbitant premiums can be improved by enhancing the price responsiveness of LNG imports and forming a transparent gas value of domestic market. In order to improve the efficiency of LNG imports, some policy directions are suggested. First, as the domestic pricing method of applying an average of import costs can induce inefficient imports with prices exceeding the marginal willingness to pay, a pricing system that can lead to an efficient import decision based on marginal willingness to pay need to be developed. Second, by improving demand responsiveness with measures such as developing interruptible demands, gas consumption need to be efficiently reallocated. Third, by expanding storage capacity, the need and likelihood of having to import expensive spot cargoes should be reduced. Lastly, through gas industry reform, rigid market operation should be improved, and an efficient and transparent price signal should be provided to support efficient working of the gas market.