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에너지경제연구원 에너지경제연구원 연구보고서 에너지경제연구원 연구보고서 08-13
발행연도
2008.12
수록면
1 - 162 (162page)

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1. 연구 필요성 및 목적
지난 2년간 유가가 대폭 상승하면서 유가 150 달러대까지도 대비해야하는 상황에 대한 우려가 일어나기도 하였으며, 기존 화석연료 사용으로 인한 이산화탄소 배출 증가는 지구 온난화를 가속화하여 인류의 생존자체를 위협하는 요소로 인식되고 있다. 현재 유가의 움직임이 하락하고 있는 추세이기는 하나 언제 또다시 불안한 움직임을 보일지 모르는 상황이다. 에너지 고갈과 기후변화와 관련하여 시급한 대비책을 세워야만 하며, 지속가능한 에너지 시스템을 형성하기 위해서 에너지 공급 및 소비 부문을 포함한 전체적인 시스템이 구축 형태에 대해서 진지하게 논의가 필요하게 되었다.
이에 대해서 기존 화석 자원의 효과적인 이용, 신ㆍ재생에너지의 개발 등 여러 가지 방법들이 거론되고 있는데 그중 주목받는 대안 중 하나로 수소경제의 구축을 들 수 있다. 현재 미국, 일본 등 세계 주요국은 수소 경제를 미래의 에너지고갈과 기후변화에 대응하기 위한 유력한 방안 중의 하나로 간주하고 수소경제 기초인프라 구축을 위한 연구기반 조성 및 활성화에 예산지원과 기술개발 투자를 지속적으로 실시하고 있다.
수소경제 시대로의 순조로운 이행을 위해서는 수소 공급 인프라의 구축이 무엇보다 중요하다. 수소는 제조, 저장, 운송 동의 단계를 거쳐 이용되므로 다양한 분야에서의 우선적인 인프라 구축이 필수적인 요소인데, 이를 위해서는 대규모의 투자가 필요하다. 이와 같은 대규모의 투자를 실시하기 위해서는 사전에 수소경제의 파급효과를 파악하고 비용효과적인 수소경제 인프라 구축에 대한 연구와 더불어 수요 측면, 즉 소비자 측면에서의 접근도 동시에 필요하다. 신기술이 시장에 성공적으로 정착되고 활성화되기 위해서는 기술적인 발전 및 가능성도 중요하지만 소비자의 수용의사도 마찬가지로 중요하기 때문이다.
따라서 본 연구에서는 이러한 신기술의 수용자 입장에서의 발생 편익 및 비용을 예측하고 새로운 수소에너지 시스템에 대한 소비자들의 후생 변화를 측정하고 반응을 예상함으로써 향후 전개될 기술적 변화방향을 분석하고, 이를 통해 효과적인 수소에너지 보급정책을 수립에 기여 하고자 한다. 본 연구에서는 연구 대상으로 수소에너지 시스템의 대표적인 기술이며 상품이라 할 수 있는 수소 연료전지 자동차를 선택하였다. 수소에너지를 이용한 수송수단 중에는 수소를 직접 연소하여 사용하는 수소내연기관자동차도 있지만 본 연구에서는 연료전지 자동차만을 대상으로 하였다. 이는 선진국들과 우리나라에서 초점을 연료전지 자동차에 맞추고 있으며l 현재 에너지 이용 효율 등 기술개발 수준도 연료전지 쪽이 더 우월하며 상용화 가능성이 크기 때문이다.
2. 주요 연구내용
본 연구에서는 효과적인 소비자 선호 분석을 위해 조직화된 설문을 이용하였다. 수소연료전지자동차의 경우 소비자 선호를 조사할 만한 시장이 구축되어 있지 않으므로 가상적인 상황에서의 선택양상을 소비자가 시장에서 상품을 선택하는 과정을 유사하게 재현해 줌으로써 소비자의 선호를 보다 정확하게 파악하게 할 수 있는 다속성 효용이론에 기반한 기법 중의 하나인 컨조인트(conjoint) 방법을 사용하고자 한다.
이를 위해서는 중요한 속성을 선정하고 합리적인 속성별 수준들을 설정하는 작업이 필요하며, 설문을 통해 자료를 확보한 이후에는 선택자료에 특화된 이산선택모형을 통해 자료를 효과적으로 분석하도록 한다. 계량경제학적인 이산선택모형을 통해 여러 가지 속성 및 개인특성변수가 선택에 미치는 영향을 분석하고 이를 활용하여 시장 시나리오 분석 등 여러 가지 추가적인 분석을 실시하고자 한다. 시나리오 분석 시에는 전문가 자문 등을 통하여 합리적인 시나리오를 구축하여 분석을 진행하도록 하였다.
3. 연구결과 및 정책제언
분석결과에 따르면 소비자들은 수소연료전지자동차에 대해 상당히 긍정적인 인식을 가지고 있는 것으로 나타났다. 소비자들은 수소연료전지 자동차에 대해 휘발유 자동차 수준의 선호도를 가지고 있으며 경유나 LPG차량보다도 높은 선호도를 가지고 있는 것으로 나타났다.
기존의 석유연료 자동차에서 수소연료전지자동차로 전환하는데 발생하는 무형의 전환비용을 전환계수를 이용해 추정하는 방법을 사용하였으나 자동차라는 대상의 특성상 이동통신 서비스 연구(이종수 외, 2004) 에서와는 달리 여의치 않았다. 이에 따라 본 연구에서는 컨조인트 설문을 두 개로 구성하여 두 설문의 결과를 토대로 전환비용을 간접적으로 계산하는 방법을 취하였다. 이 결과 수소연료전지자동차가 순수 무공해 자동차라고 가정할 때 약 838만 원 가량의 전환 비용이 발생하는 것으로 나타났다. 반면 수소자동차로 전환함에 따라 얻을 수 있는 환경적인 편익은 1,130만 원, 압축가스 형태의 연료 사용에 의한 비용은 222만 원 가량으로 나타났다. 이는 주유접근성의 향상 및 연료효율의 향상에 의한 영향에 비해 큰 수치로 소비자들이 환경적인 요소에 대해 매우 중요하게 생각하고 있음을 알 수 있었다.
연구 분석결과에 의하면 수소연료전지자동차는 신기술에 대한 불안감으로 인한 전환비용이 발생함에도 불구하고 소비자 선호 측면에서 경쟁력이 있는 것으로 나타났다. 이는 소비자들은 수소자동차의 환경개선 효과에 대해 전환비용을 상쇄하고도 남을 정도로 큰 기대감을 가지고 있다는 것을 의미한다.
이는 수소연료전지자동차 뿐만 아니라 실제로 환경오염물질배출을 저감할 수 있는 전기자동차나 하이브리드 자동차와 같은 다른 친환경자동 차들에 대해서도 마찬가지이다. 따라서 친환경자동차들이 상용화되면 가격이 다소 높더라도 기존 자동차들과 경쟁하는 것이 가능할 것으로 예상된다. 따라서 친환경연료자동차 관련 정책을 보다 적극적으로 실시한다면 시장도 그에 상응하는 성과를 보여줄 것으로 기대된다.
환경개선 편익에 비하면 약간 작지만 전환비용 역시 800만 원 이상으로 크게 나타났다. 그러나 이러한 전환비용은 신기술에 대한 불안감 및 신뢰성 부족으로 발생하는 무형의 비용이므로 효과적인 홍보, 실증실험 등으로 절감 가능하다. 따라서 기술개발뿐 아니라 적극적인 홍보정책, 안전실험결과 발표 및 정보 공개 등을 통해 신기술에 대한 불안감을 축소하고 이를 통하여 수소연료전지자동차에 대한 소비자 선호도를 더욱 높일 수 있다.
컨조인트 분석기법은 원래 시장에 존재하지 않는 신제품에 대해 주로 사용하는 방법이다. 이러한 측면에서 수소연료전지자동차에 대한 컨조인트 분석 적용은 적절한 선택이라고 할 수 있으나, 수소연료전지자동차의 경우 응답자들에게 아직 익숙하지 않은 기술이기 때문에 답변에 어려운 점이 많았을 것으로 예상된다. 컨조인트 분석에 가장 적합한 대상은 신제품이지만 그 개념이 생소하지는 않은 경우, 이제 곧 시장에 출시할 제품인데 반해 수소연료전지자동차의 경우 아직 기술적으로도 성숙하지 않은 대상이기 때문에 수소연료전지자동차가 실제 도입될 시기에는 소비자의 선호 구조가 크게 바뀌어 있을 우려도 있다. 따라서 수소연료전지차량에 대해서는 도입 직전까지도 지속적으로 진행되어야 할 것으로 보인다.

1. Research Purpose
Recently, the oil price rose dramatically during two years. The price reached almost $150, and threatened the industries of many countries. Although the price drops at present, the crisis might happen in the near future. Moreover, the climate change becomes a prominent issue on the world economy and environmental. we need the serious discussion for construction of the new and sustainable economy under the circumstances.
Researchers and policy makers consider the improvement of fuel efficiency and the development of renewables as the alternatives, and they have a focus on hydrogen economy as one of the most effective solution. Accordingly, the developed countries as USA and Japan are continuously making research infrastructure and supporting the investment of R&D.
The construction of hydrogen supply infrastructure is the most important to switch over the social structure depending on fossil energy to hydrogen economy, because hydrogen industry is based on the several steps as production, storage & delivery, and usage. The construction of infra structure requires a large scale of investment. Before investing to hydrogen industry on a large scale, the approaches in the viewpoint of consumers is required as well as the cost analysis of the construction of hydrogen infrastructure. To introduce and activate a new technology successfully, the analysis on technology in viewpoint of producers is not only important but also the analysis on the intention of consumer adoption is.
This research studies the implicit benefit and cost in the viewpoint of consumers, and forecasts the change of consumer surplus by the introduction of hydrogen energy system. The purpose of this research is prediction for hydrogen technology and market and contribution to the establishment of deployment policy with the predicted results. This survey define a hydrogen fuel-cell car, a representative product of hydrogen energy system, as an research objective.
2. Summary
This research uses the systematic and well-organized questionnaire for an effective consumer preference analysis, because the market of hydrogen fuel-cell car doesn't exit yet. Consequently, we use the method based on stated preference data and multi-attribute utility theory, as Conjoint analysis. The conjoint analysis is the method using a hyperthetical choice situation similar to real choice. The method can analyze the consumer preference precisely by offering the choice experiment to respondents.
The selection of attributes and levels precedes the conjoint survey, and the considerable selection is required to make systematic questionnaire. The data obtained by the survey is used in the estimation with econometric models especially used to discrete choice. This research uses multinomial logit and rank-ordered logit models. Additionally, using the estimation results, the research simulate the consumer choice and forecast the choice probability in the future market.
3. Research Results and Policy Suggestions
The results present that the consumers have positive recognition for hydrogen fuel-cell car. They have preference for hydrogen fuel-cell car similar to gasoline car, and higher level of preference than diesel and LPG cars.
This research used the coefficient of a switching dummy to estimate the switching cost of a fossil fuel car to a hydrogen fuel-cell car, However, the result is not desirable due to the characteristics of a product. This study therefore uses two-type conjoint surveys and calculates the switching cost from the estimation results of two conjoint analyses. According to this work, the switching cost is about 8,380 thousand won if the hydrogen car is zero-emission of pollutants. Besides, the additional cost originates from the uneasiness of using high pressure gas and is about 2,220 thousand won. On the contrary, the benefit from zero-emission is about 11,300 thousand won. These benefit is larger than that of fuel efficiency and station accessibility, and presents that consumers attach importance to the environmental factors. The results show the hydrogen fuel-cell car has competitiveness in side of consumer preference although the switching cost for new technology exists. That means consumers have great expectation for the environmental improvement by introducing hydrogen fuel-cell cars.
This consumers' recognition is also applied to various green cars as electric car, and hybrid car. Those cars may compete with the existing fuel-type cars in actual market although their price is somewhat higher when they are commercialized. Accordingly, more active support policy to green cars might bring the commercial performance in response to the support.
The switching cost is considerably large although this is less than the environmental benefit. This cost can be reduced by advertisement and field tests because it is intangible cost originated from uneasiness for a new technology. Therefore, positive advertisement and information opening might decrease the uneasiness and increase the consumer preference for a hydrogen fuel-cell car.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 수소연료전지자동차 관련 현황
Ⅲ. 선행 연구
Ⅳ. 분석 방법론 및 추정모형
Ⅴ. 컨조인트 설문
Ⅵ. 추정 결과 및 분석
Ⅶ. 결론 및 연구의 한계
참고 문헌
〈부록 1〉컨조인트 설문지
요약
ABSTRACT

참고문헌 (0)

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