메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김재학 (호주 캔버라대학교) 김영미 (세종대학교)
저널정보
한국관광레저학회 관광레저연구 관광레저연구 제21권 제3호(통권 제48호)
발행연도
2009.8
수록면
315 - 335 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Research into tourist typology enables tourism marketers to better understand different tourists' socio-demographics, travel motivations and destination preferences. It also contributes to formulate appropriate marketing strategies. Nevertheless, little research has examined travel motivation and tourist typology in the context of golf tourism. Thus, the aim of this study is three-fold: first, to delineate the golf travel motivations; second, to cluster the golf tourists based on the identification of travel motivations; and third to profile the golf clusters with respect to socio-demographics and destination preferences. A principal factor analysis was employed to identify five golf travel motivations including business opportunity, benefits, learning and challenging, escape/relax, and social interaction/kinship. A cluster analysis was then used to classify golfers into three groups, namely, golf-intensive golfers, multi-motivated golfers, and companion golfers. Marketing implications and strategies were suggested based on the different travel motivations, socio-demographics and destination preferences.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 설계
Ⅳ. 분석결과
Ⅴ. 결론
참고문헌

참고문헌 (54)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-326-002000873