이른바 胡漢體制라 불리는 중국 남북조시대는 변화가 풍부한 시대였다. 비한족적 문화가 급격하게 들어왔으며, 漢의 문화는 급격히 붕괴하며 과거와 전혀 다른 새로운 문화가 형성되었다. 이런 변화가 미술사적으로 표현된 것 가운데 하나가 보주문의 출현과 유행이었다. 보주문은 남북조시대 불교미술과 묘장미술 양 분야에서 모두 출현했는데, 본고는 묘장미술의 보주문을 연구대상으로 삼았다. 먼저 남북조시대 묘장미술, 즉 화상전을 포함한 묘실벽화, 묘비와 묘지뚜껑, 석관과 석관상 등 묘장미술 전 분야에 출현하는 보주문을 종합적으로 분석, 표현되는 위치와 다른 문양과의 조합 관계 등에서 일정한 규칙성을 찾았다. 즉 남북조시대 보주문은 일반적으로 천상을 의미하는 묘실의 상부, 혹은 묘문과 묘도의 상부 공간에 출현한다. 또한 천상을 상징하는 神獸, 四神, 雲文, 식물운기문 등과 함께 표현되었다. 이는 보주문이 천상을 표현하는 도상으로 기능하고 있었음을 말해주는 것이다. 남북조시대 보주문 표현에서 보이는 규칙성이 한대 묘장미술에서는 주로 璧 도상에서 출현한다. 한대인에게 벽은 빛을 내는 존재로서 천상을 상징하며, 또한 死者의 재생에 관여하는 것이었다. 그러므로 한대에 숭배되어 고분에 널리 부장됐으며, 나아가 묘장미술에 다량으로 표현되었다. 한대 묘장미술에서 벽은 보주문과 마찬가지로 주로 사신과 함께 출현하여 천상의 공간을 상징했다. 그리고 쌍궐로 표현되는 天門의 가운데에 표현되기도 했는데, 이는 묘문 상부에 표현되는 보주문의 상징성과 동일하다. 한대 묘장미술에서 널리 유행했던 벽은 한 멸망 이후 시행된 薄葬令으로 인해 쇠퇴, 이후에는 주로 佩玉으로서만 명맥을 유지했다. 남북조시대에 벽의 자리를 대신한 것은 바로 불교미술에서 유행하던 보주문이었다. 남북조시대 묘장미술에서 유행한 보주문은 표현기법상 세 가지의 특징을 지니고 있다. 즉 연화좌 위의 보주, 寶珠花, 공중부유형 보주 등이다. 이런 특징은 모두 520년대 이전에 개착된 용문석굴에서 출현한다. 반면 북위 묘장미술에 표현된 보주문은 모두 520년대 이후의 것이다. 그러므로 묘장미술의 보주문이 불교미술로부터 큰 영향을 받았음을 알 수 있다. 그러나 불교미술의 영향은 한정적이었던 것으로 보인다. 불교미술에서 보주가 禪觀의 대상, 공양물, 불ㆍ보살상의 지물 등으로 다양하게 표현된 것과 달리 묘장미술에서는 주로 천상 공간을 표현하는 데 이용되었던 것이다. 즉 남북조시대 묘장미술에 나타난 보주문이 비록 불교의 영향 아래 유행했지만, 도상의 의미는 한대 벽 도상의 상징성 내에서 선택되어졌다. 보주문의 유행과 관련해 또 하나 주목해야 하는 것은 북제시대에 이뤄진 보주의 원형화다. 이는 현실에서 일어난 원형 보주의 사용과 관계가 깊다. 이는 북위 후기부터 활발해지는 페르시아계 호상의 활동에 기인하는 것으로 추정된다. 이들은 주로 보주 무역에 종사했으며, 또한 '둥근' 진주를 숭배해 이를 표현한 연주문을 애용했는데, 이로 인해 북제 지역에서는 사산조 페르시아풍의 연주문이 널리 유행했다. 그러므로 북제시대에 이뤄진 보주의 원형화는 호상들의 보주 무역 및 진주 숭배와 밀접한 관련이 있음을 알 수 있다.
The Southern and Northern Dynasty, called the Ho-Han System(胡漢體制), was a flourishing time. With a non-Han culture rushing to arrive, a totally new kind of culture came into being. Among these were the appearance and the fashion of Fiery Ball motifs(寶珠文) as a representation in art historical context. While the Fiery Ball motifs emerged in both Buddhist art and the art of burial customs, this study dealt with the latter. First I illuminated regular principles regarding the design and the matches with other motifs by collectively analyzing Fiery Ball motifs in the arts of burial customs such as, illustrated bricks, tomb paintings, tomb stones, tomb lids, stone sarcophagi and platform for coffin. Fiery Ball motifs were depicted in upper parts of chambers or tomb doors and tomb corridors where they were recognized as a celestial space. It often included images of mythical beasts, four supernatural beings(四神), cloud motifs, and moving clouds motifs with floral images, which means that Fiery Ball motifs functioned as an iconography to represent divine space. Regularities of Fiery Ball motifs were found in the Bi(璧) motif of the Han Dynasty as well. They regarded the Bi as a celestial space because of their belief in Bi holding spiritual powers to rebirth their dead. This admiration led to the Widespread expansion of Bi motif and came to be engaged in arts of burial customs in great numbers. Eventually, the number of Bi motif drastically decreased due to the governmental provision of simplifying burial customs and remained only in the form of belt jewels, handing over the position to me Fiery Ball motifs. The Fiery Ball motifs of the Southern and Northern Dynasty can be categorized into three distinctive styles such as, Fiery Ball on lotus throne, Fiery Ball flower and drifting Fiery Ball. Excavated before 520 A.D., the Longmen Caves(龍門石窟) were a good example of a place that included of all these styles, whereas the Fiery Ball motifs of the Northern Wei burial customs belonged to the time after 520 A.D., where considerable influences from Buddhist art of Northern Wei were found. The influences from Buddhist works of art, however, were seemingly limited because Fiery Ball(Cintamani) in them had a lot to do with ritual objects, offerings, and subsidiary objects in the hands of Buddha and Buddhist saints, while Fiery Ball motifs in the art of burial customs, appeared mainly in relation to the representation of heavenly space. Fiery Ball motif was selectively engaged as an icon which took great consideration in the symbolic meaning of Bi motif without being identified with those under Buddhist influences. It is noticeable that the shape of 'treasure(寶珠)' had been circularized in die Northern Qi Dynasty, because Sogdians and Persian merchants were involved with die trading of treasures during their heyday since the late Northern Wei. Their treasure trading was especially concerned with the Pearl-border Medallion motifs in admiration of round-shaped pearls, which explained the widespread expansion of Sasan Persian Empire Pearl-border Medallion motifs in the Northern Qi area. Therefore, I learned that the circularization of 'treasure' in the Northern Qi had a lot to do with the treasure trading and die admiration of pearls.