본 연구는 핸드볼 지도자의 지도행동유형이 선수 만족도에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 이를 위해서 전국 남. 여중고등학교와 대학부 선수 489명을 대상으로 하여 설문조사를 실시하였다. 통계처리방법은 빈도분석, t-test, 일원변량 분석, 다중회귀분석과 유의한 차이가 있는 하위요인에 대해서 Scheffe's 사후검증(post-hoc test)을 이용하였다. 이와 같은 방법으로 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 인구통계학적 특성 변인에 따라 핸드볼 지도자의 지도행동유형 차이를 분석한 결과 성별은 긍정적 보상행동, 민주적 행동, 전제적 행동, 사회적 지지행동에서, 소속은 긍정적 보상행동, 훈련과 지시행동, 전제적 행동, 사회적 지지행동에서, 대회성적은 긍정적 보상행동, 훈련과 지시행동, 전제적 행동에서, 운동경력은 긍정적 보상행동, 훈련과 지시행동, 민주적 행동, 전제적 행동, 사회적 지지행동에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 인구통계학적 특성 변인에 따라 핸드볼 선수의 선수만족도 차이를 분석한 결과는 성별은 심리적 만족에서, 소속, 대회성적은 운동수행 만족에서, 운동경력은 운동수행 만족, 심리적 만족에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 핸드볼 선수들의 운동수행만족, 심리적 만족은 지도행동유형의 긍정적 보상행동, 훈련과 지시행동, 민주적 행동, 전제적 행동, 사회적 지지행동에서 정적 상관관계를 보이고 있다. 넷째, 핸드볼 선수들의 지도행동유형이 선수만족도에 미치는 영향을 분석한 결과는 운동수행 만족은 긍정적 보상행동, 훈련과 지시행동, 민주적 행동에서, 심리적 만족은 긍정적 보상행동, 훈련과 지시행동, 민주적 행동, 전제적 행동, 사회적 지지행동에서 통계적으로 정적인 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 지도자는 선수들과의 대화나 인간관계를 통해 상하의 관계에서 벗어나 자율적이고, 협력적인 그리고 성과에 대한 충분한 보상을 통한 긍정적인 동기 유발을 유도하는 것이 지도자의 바람직한 지도방향이라 할 수 있겠으며, 이를 실현하기 위하여 지도자들의 끊임없는 자기 개발과 시대적 요구에 부합되는 지도유형의 개발 필요성을 알 수 있었다.
The goal of this study is to define the effect on player satisfaction by leadership type of handball leader. For this, the survey was implemented subjecting on 489 players of male & female middle and high school and university. Used statistical methods are frequency analysis, t-test, one way-ANOVA, multiple regression analysis, and to lower factor having significant difference, Scheffe's post-hoc test. The results of above methods are as followings: First, as a result of analyzing the difference in leadership type of handball leader depending on demographic property variable, there were statistically significant differences in positive compensation behavior, democratic behavior, autocratic behavior, and social supporting behavior for gender, positive compensation behavior, training and instructing behavior, and autocratic behavior for membership, positive compensation behavior, training and instructing behavior, democratic behavior, autocratic behavior, and social supporting behavior for experiences. Second, as a result of analyzing the difference in satisfaction of handball player depending on demographic property variable, there were statistically significant differences in mental satisfaction for gender, training satisfaction for competition result, training satisfaction and mental satisfaction for experiences. Third, training and mental satisfaction of handball player show static correlation in positive compensation behavior, training and instructing behavior, democratic behavior, autocratic behavior, and social supporting behavior of leadership type. Fourth, as a result of analyzing the effect on player satisfaction by leadership type of handball player, there were statistically static significant effects in positive compensation behavior, training and instructing behavior, and democratic behavior for training satisfaction, positive compensation behavior, training and instructing behavior, and democratic behavior, autocratic behavior, and social supporting behavior for mental satisfaction. Based on such results, it can be said that it is a desirable leading way of leader to avoid vertical relationship through communication and human relationship with players and to induce positive motive through autonomy, cooperative, and sufficient compensation to result. For realizing this, it is indicated that ceaseless self-development and development of leadership type in accordance with periodical requirement are needed.