메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
주창규 (서원대학교)
저널정보
한국영화학회 영화연구 영화연구 43호
발행연도
2010.3
수록면
355 - 403 (49page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The discussion about Angel without a House(1941, Choi In-kyu) was polorized as 'national realism' and 'pro-Japanese cinema.' In this paper, I attempt to identify the feature and pecularity of that film and analysing the context of the colonial culture industry in fascsim, the form of the text, and the spectatorship, locating various dualities of that film which is consisted of 'propaganda/entertainment,' 'nationalization/industralization,' 'vouyerism/exhibitionism,' and 'social Darwinism/Lamarkianism.' Consequently this paper suggests below. First, in Angel without a House the feature of the 'pro-Japanese' is not satisfied by Japan colonial administer, because that is driven by the desire for industralization, not the ideology for Japan imperialism. So transitional Pro-Japanese Cinema (1940~1943) is the dynamic product which hope to consume the rule of the 'New Regime.' Second, the realism of the Angel without a House is attributed to desire exhibitionism by Chosun people. But that exhibitionism can not invite the vouyerism of the State in this film, by the peculiar form and 'aestheticized politics' of the colonial fascism. Third, in this film the oscilliation between 'social Darwinism' and 'Lamarkianism' is attributed to recensorship by Japan colonial administer.

목차

1. 〈집 없는 천사〉의 이중성과 불온한 성격
2. ‘이행적 친일 영화’와 ‘신체제 애트랙슌’
3. 〈집 없는 천사〉에 나타난 식민지 파시즘의 노출증
4. 〈집 없는 천사〉의 이중 의식, ‘사회진화론’과 ‘라마르크주의’사이에서
5. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-600-003395578