메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
원미진 (연세대학교)
저널정보
한국사전학회 한국사전학 한국사전학 제15호
발행연도
2010.4
수록면
194 - 219 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study reiterates the importance of vocabulary learning strategies because of a strong desire expressed by Korean language learners to improve their vocabulary. The interview and survey are conducted to investigate the KLL’s self-evaluation of their vocabulary and learning strategies. The results show that KLL’s are not satisfied with their vocabulary competency and not concerned about using vocabulary strategies. Language learning strategies are closely related to successful language acquisition. Therefore, the current study explores the vocabulary learning strategies suggested by previous research to provide an implication for teaching and learning vocabulary in Korean. Vocabulary learning strategies related to successful language acquisition are divided into cognitive and meta-cognitive strategies. Cognitive strategies involve guessing, dictionary use, note taking, and memory strategies. To promote the self awareness of vocabulary strategies for KLL’s, Korean classrooms need to concern the various vocabulary instruction.

목차

1. 서론
2. 선행연구
3. 한국어 학습자의 어휘에 대한 인식
4. 한국어 학습자들의 어휘 학습 전략 선호도
5. 어휘 학습 전략과 어휘 교수법
6. 연구의 의의와 남은 과제
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (22)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-703-003295375