본 연구는 게임 그래픽디자인이 기업의 실무향상을 위해서 필요한 역량을 키울 수 있는 단계별 교육과정에 대한 연구이다. 연구방법으로는 국내산업 및 게임 학의 현황과 교육의 문제점을 제시하고 국내의 게임교육기관인 게임관련 학과에서의 게임그래픽전공 교육과정을 중심으로 점검하였으며 국외 미국, 일본의 게임그래픽전공과정의 교과 커리큘럼을 조사 연구하였다. 위의 연구결과에서 국내 게임관련 교육기관과, 기업실무자들의 1차 FGI (Focus Group Interview)를 적용하여 분석 후 교육의 방향성과 게임 그래픽디자인의 단계별 교육과정을 제안하였다. 교육기관분석과 1차 FGI를 통한 분석에서 교육과정의 방향성은 조형적 감각과 기술 활용 능력뿐만 아닌 근본적인 게임에 대한 이해와 리서치능력, 제작능력, 통찰력, 커뮤니케이션 능력, 기획력, 창의력, 문제해결능력 및 응용력의 향상 등이며 이러한 능력을 기르기 위한 교과과정을 제안하였다. 기존의 단순한 기술식 접근방법이 아닌 기술적인 능력배양에 있어서 좀 더 나은 방법론적인 측면으로 개념적인 이해와 게임에 대한 원리 이해를 통해 충분한 해석이 이루어질 수 있도록 교육과정을 개선하였다. 또한 기존의 교과과정에서 진행하고 있는, 일반적인 게임그래픽 디자인 교과 과정에 없는 분석력을 요하는 리서치의 부분과, 게임제작의 특성상 고려할 수밖에 없으며 타분야와의 쿠션역할을 위해 제작과정 시 가장 필요한 커뮤니케이션 과정, 그리고 소규모 단위의 그룹심화 학습과, 문제해결능력 및 응용력을 요하는 게임 기초과정과 단, 장기 프로젝트의 교과과정이 구성되었다. 위 과정의 결과를 가지고 전문가 집단에게 2차 FGI 방법으로 교과과정의 방향성에 대한 실효성 검증을 실시하였다. 이 과정은 기초에서 게임의 이론으로 시작하여 게임을 제작하면서 다양한 실무경험을 바탕으로 게임그래픽디자이너의 기본역량을 다지고 소그룹강의의 방식을 적용하여 심화학습과 고급과정을 진행한다. 이는 학생의 편차를 줄이면서 만족도를 높이기 위함도 있지만 교육과정의 정교성을 기하기 위해서이다. 이러한 과정은 예전의 기술습득만을 위한 것이 아니며 실무향상을 지향하지만, 기본적인 게임학을 이해하여 통찰력과 분석력을 가지고 게임그래픽영역을 확장할 수 있다는 것에 의의가 있다. 이러한 연구는 교과과정과 방향성을 디자인 하는 데 있어서 기업의 실무능력 향상을 위한 게임 그래픽 교육과정에 대한 가이드라인을 제시할 수 있을 것이다.
This study was a research on gradual curriculums for Game Graphic Design to nurture the qualities that will improve enterprises' practical abilities. As for the methodology of the research, the study suggested the problems in the current state of Game Studies and related domestic industries. Then, the research examined the educational programs offered by local schools in the field of Game Graphics and discussed the Graphic Design curriculums offered in the U.S. and Japan. Based on the findings, the research suggested gradual step-by-step Game Graphic Design curriculums and an educational direction after analyzing and applying the primary Focus Group Interviews (FGI) at local Game-related educational institutes and hands-on experts in the industry. In the analysis of the educational institutes and the analysis of the primary FGI, the educational direction suggested was to include fundamental understanding of games, research skills, production abilities, insights, communication skills, planning abilities, creativity, problem-solving skills, and practical abilities while nurturing such qualities as modeling and technology application skills. Therefore, the suggested curriculums were focused on nurturing these qualities and skills. As opposed to the preceded simple technical approach, the new curriculums were improved by taking a more methodological approach, involving conceptual understanding and comprehension of the principles of Game in the process of developing technical abilities. Furthermore, new courses were added, such as a research course requiring analytical skills, a communication course required for the production process to bridge different areas of Game Graphic Design, concentrated group activities, basic courses on games for problem-solving skills and practical abilities, and various short-/long-term projects. In result of such processes, the effectiveness of the new curriculums has been verified by professionals in Game Graphics and hands-on experts working for design companies based on a secondary FGI method. This process started out by strengthening the basics of Game Graphic Design through various hands-on experiences ranging from learning about Game Theory to Game Creation. Also, more in-depth and advanced courses were created by applying small group lectures. The purpose of this was to increase satisfaction by nurturing students' abilities more evenly and also to increase the elaborateness of the curriculums. The significance of this process was that, although the primary target was to improve practical abilities, students could expand the scope of Game Graphics with insights and analytical skills that they gained through the basic understanding of Game Studies, and that the programs offered by educational institutes could take a step forward beyond focusing solely on teaching skills. This research is expected to suggest a guideline as to how to design curriculums and the direction of programs on Game Graphics that can improve enterprises' practical abilities.