메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신채기 (계명대학교)
저널정보
한국미술연구소 미술사논단 美術史論壇 第32號
발행연도
2011.6
수록면
81 - 107 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Charles Sheeler(1883-1965) is widely recognized as one of the leading Precisionist artist who represented a new style of American Modernism during the 1920s. He is known for his immaculately painted machine-age imagery focussing on industrial objects and Ford factory buildings. However, a closer study on the artist’s artistic career reveals that Sheeler was not only interested in painting corporate, industrial America, but also the rural, countryside America. His life-long interest in depicting barns in Pennsylvania, farmhouse interiors, and handcrafted furnitures from his own residence sets an interesting anti-thesis to the artist’s reputation as an iconographer of Industrial America.
This paper investigates the background of such rural images and everyday objects, and discusses the details in relation to the artist’s life and work. It also aims to situate such images in the larger social historical context, particularly the 1920-30s American art world, and focuses on the discursive meaning of the rural everyday images. Discussion on Sheeler’s close companion, William Carlos Williams, brings in insightful information in understanding the cultural context better. The ways that Sheeler portrayed both machines and everyday objects as icons of American identity reveal many of the complexities of the interwar period and the art world of the given period.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 1910년대 : 도일스타운의 초기 사진 및 드로잉 작업
Ⅲ. 1920~1930년대 : 기업 자본주의의 안티테제로서의 ‘아메리칸 인테리어’
Ⅳ. 일상적 주거공간 이미지들이 불러들이는 정치적인 의미
Ⅵ. 맺음말
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (22)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-650-000486149