근대 청소년 문학은 봉건적 사고에서 탈피, 각성하여 시대에 따른 새로운 가치체계를 받아들이도록 교육하고자 한 것이 가장 주된 목적이었다. 이렇게 과거의 개념에서 출발한 청소년 문학은 현대에 이르러 많은 변화가 있었다. 본고는 현대 청소년 소설의 다양한 미적 체계를 살펴보고 오늘날의 청소년 소설의 시대의식과 효용을 밝히는 것을 연구목적으로 했다. 방법론적으로는 소재나 주제, 서사기법을 기준으로 새로운 시대라 명명된 당대 2000년대의 작품으로 한정해서 살펴보았다. 여러 가지의 주제를 다양한 서사방법으로 다루면서 독자들과 교감하는 작품들 속에는 그들만의 미학적 내적 구조를 지니고 있다. 첫번 째로는 작가들이 개인적으로는 어린시절 입었던 상처를 치유하는 한 방법으로 자기 고백적 글쓰기 방법이다. 아울러 이것은 역사의 오류를 체험했던 세대가 기록해야 할 의무로서의 실천적 글쓰기이기도 하다. 그들은 전쟁의 아픔을 절제와 여백으로 그렸고, 역사와 한 인간의 성장배경을 공감각적 이미지와 당대 풍속 묘사로 또 고유어나 방언구사로 개성 있는 미학적 공간을 작품 속에 창조하고 있다. 두 번째는 산업사회의 뒷그늘을 작품의 소재로 삼아 그 부조리함과 냉혹함을 고발하는 사실적 글쓰기이다. 생경한 이념을 늘어놓기보다 아이들의 현실생활과 심리에 밀착하여 관찰하고, 그것을 사실적으로 묘사하는데 주력하여 소년 독자들의 공감대를 형성하는 미적체계를 이룬다. 세 번째는 아동 개개인이 가진 문제의 원인과 주변 연관관계를 세세히 그려, 문제해결의 대안을 모색하려는 소설 속 인물에 대한 밀착된 세계묘사를 하는 글쓰기방법이다. 이 글쓰기 방법에서는 메타퍼가 강한 어휘사용과 결합한 구성의 미학이 돋보인다. 네 번째는 새로운 기법과 소재의 글쓰기로 기존의 금기시되던 소재 및 주제를 정면으로 노출시켜 청소년독자들에게 직접적으로 고민할 문젯거리를 던져주는 글쓰기 방법들이다. 다양한 소재와 기법의 시도는 청소년소설의 미학성을 더욱 깊이있게 하여 청소년 독자들을 두루 흡인할 수 있게 하는 기반이 되고 있다. 살펴본 바에 의하면 현대 한국 청소년 소설의 미학적 특질은 근대의 계몽적 성격을 넘어서서 이제는 다양한 주제와 방식으로 작품 속에 구현되고 있음을 알 수 있다. 본고는 당대 한국 청소년 소설의 미학적 특질을 살펴봄으로써 당대라는 한 층위의 현황을 점검하고, 전체 한국 청소년 소설의 맥에서 하나의 단계를 확립하는데 단초가 되는 역할을 하고자 한다.
Juvenile literature has been changed variously. This article was attempted to study various aesthetic system of contemporary youth novel and determine the consciousness of times and purpose which has been expressed by modern adolescent novel. As the way of that these literary works have been based on writing materials, topics, and narration technique and limited by the Noughties works named ‘New Generations’. As far as that concerns, there are several their own aesthetic internal structures which are communicating with the readers by divers topics which have been described by various methods. First method is the authors had confessed themselves to cure their old scars that they have got when they are young. Furthermore, this is a practical writing as a duty of one generation who has experience of historical mistakes. They described the scars of war with the moderations and expressed the human history and background through the synaesthetic imagery and describing custom of the day. Moreover, they have created characterful space by native tongues, regional dialects and accents. Second method is a realistic writing which is reporting about the absurdities, cold-bloodedness of the industrial society. This method has made artistic system which cause young readers’ sympathies through observing the children’s real life and psychology with realistic narrations rather than using difficult and unfamiliar ideology. Thirdly, through illustrating minutely about the reason of individual problems which the children have and relations with their circumstance, they have made a description of characters in novel to solve the problems. Finally, the writing with new materials and patterns has exposed the topics, which have been prohibited, to report the problems to teenagers directly. These various materials and narrations have been the foundations to attract young readers by making their esthetic feelings deeply. As far as concerned, the esthetic characteristic of contemporary Korean youth novel is not only enlightening but also being materialized in the literary works by various topics and patterns. As a result, this article attempts to be a helper surveying youth novel by observing the esthetic of Korean novel.