WTO 출범과 동시에 국제적으로 농산물 교역은 자유화되었으며 외국의 저렴한 농산물이 국내시장에 상당한 영향을 미치고 있다. 이러한 환경 하에서 우리나라 농업은 영세한 구조로 인해 농가소득의 장기적이고 안정적인 수익창출에 어려움을 겪고 있다. 본 연구는 무역자유화로 인한 시장개방으로 급속한 농산물 교역시장의 경쟁구도 하에서 우리나라 수출농업 활성화를 위해 수출농산물 물류 시스템에 공급사슬관리(SCM)를 도입하기 위한 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 현행 농산물 수출 및 생산 기업이 공급사슬관리 인식, 구조, 구조 활동에 관한 실태분석을 실시하였다. 분석대상기업은 총 59개 기업이며, 품목은 과실, 화훼, 채소, 김치, 인삼, 축산물 등 전 분야를 다루었다. 농산물 공급사슬관리 부문의 분석결과와 시사점은 다음과 같다. 첫째, 농산물 공급사슬관리 인식측면을 살펴보면, 농산물 생산 및 수출기업에 대한 공급사슬관리 인식도 조사에서는 표본대상 기업 전체가 인식하고 있지 못하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 농산물 수출 분야의 공급사슬구조에 대한 분석 결과 전반적으로 공급사슬구조 프로세스가 비체계적이며 비효율적인 것으로 분석되었다. 셋째, 농산물 수출 분야의 공급사슬구조 활동에 대한 분석결과 공급망 사슬 관리에 대한 인식이 부족하고 그에 따른 최고경영자의 의지도 부족하기 때문에 그와 관련된 계획 수립, 정기교육, 운영능력, 문제에 대한 공동대응방안, 시장정보공유, 협상력 등이 있을 수 없다. 공급사슬관리(SCM)에 대한 충분한 홍보와 교육이 필요하고 그다음 당사자 간에 농산물 수출 물류의 SCM 도입 및 활용에 대한 의사교환의 장이 마련되어야 한다. 영세한 농산물 생산 기업에게 SCM의 필요성과 자금지원 그리고 경영자의 의지가 있을 경우 체계적이고 효율적인 농산물 유통시스템이 구축되고 이는 수출경쟁력 향상에 도움이 될 것으로 사료된다.
As farm products trade has become liberalized worldwide with establishment of WTO, relatively cheaper farm products has affected substantially to a domestic market. Fortunately, foreign countries soften their restrictions on our agricultural products import, which consequently provides us with more opportunities to advance into the world market. This study aims to suggest methods to introduce the SCM (Supply Chain Management) to our export farm logistics system in order to jump-start fields of domestic export agricultural products under the competitive structure of agricultural market due to trade liberalization. For the purpose, the present was analyzed such as current farm products export and producers" recognition, structure and actions of SCM. The target is 59 businesses in total dealing in overall agricultural products including fruit, flower, vegetable, Kimchi, ginseng and livestock products. Analytic results and implications of the farm produce SCM survey are as follows. First, every targeted business does not realize agricultural products SCM system according to the survey to see SCM recognition of producing and exporting business. Second, a general SCM process is unsystematic and inefficient according to the analysis of that of exported products. Third, owing to deficient recognition of SCM and CEOs" lack of will induce absences of related plan establishment, regular education, operation capability, cooperative solution measures, market information sharing, bargaining power and so forth. Sufficient promotion and education for SCM should be practiced and surrounding condition for communication about SCM introduction and realization in agricultural export logistics should be prepared. If the small producers" recognition of SCM, financial support and CEO"s will are combined harmoniously, a systematic and efficient agricultural logistics system will be established and export competitiveness will be encouraged as well.