본 연구는 내담자의 상담 불만족과 이에 대한 상담자 개입이 작업동맹에 주는 영향을 살펴보았다. 이를 위해 고등학생 이상이면서 대학교 학생생활상담소, 청소년상담지원센터, 사설 상담기관에서 상담을 받고 있는 250명의 내담자들에게 상담 불만족 질문지, 내담자 상담 불만족에 대한 상담자 개입 질문지, 작업동맹 질문지를 실시하였다. 그 결과 내담자의 상담 불만족이 높을수록 작업동맹은 하락하였고, 내담자의 상담 불만족에 대한 상담자의 개입이 높을수록 작업동맹은 향상되었다. 내담자의 상담 불만족과 이에 대한 상담자 개입 간의 상호작용을 살펴보면, 내담자의 상담 불만족이 높더라도 상담자가 내담자의 상담 불만족에 적극적으로 개입하는 경우 작업동맹은 덜 하락하였다. 이러한 결과는 상담과정에서 발생할 수 있는 내담자의 불만족 경험이 작업동맹을 손상시킬 수 있으나, 내담자의 상담 불만족에 대한 상담자의 적극적인 개입을 통해 작업동맹의 손상을 완충시킬 수 있음을 의미한다.
The present study was conducted to examine variables which affected a working alliance. we assumed that experience of dissatisfaction in counseling and counselor factors would affect working alliance. This study was carried to examine relations of these factors. For this study, degree of client dissatisfaction among experiences of dissatisfactions in counseling and counselor treatment of client dissatisfaction in counseling among counselor factors were chosen for variables. The results of study is followed; firstly, degree of client dissatisfaction and counselor treatment of client dissatisfaction were significantly related to working alliance. As degree of client dissatisfaction was lower and counselor treatment of client dissatisfaction was more positive, the degree of working alliance became higher. The second is about the result of the interaction effect. Although degree of client dissatisfaction was high, the degree of working alliance was not much lowered if counselor treatment of client dissatisfacti on was positive.