이 연구는 생태조건에 따라 마을민속의 전승양상이 어떻게 차이를 보이는 지를 몇 가지 사례를 통해 검토한 것이다. 이 때의 생태조건이란 기후나 토양과 같은 자연생태조건은 물론이고 인구와 역사 등의 인문생태조건도 포함한다. 첫째, 동해안 창포리 마을의 경우, 처서 무렵에 기우제를 지내는데, 이는 해양생태계가 주요한 자연생태조건이 됨에서도 불구하고 일찍부터 농사를 중시여긴 선주민들의 인구학적 특성과 열악한 토지조건, 그리고 소우지역이라는 기후조건으로 인해 빚어진 것으로 분석된다. 둘째, 경북 내륙의 경우, 전통농업지역, 경제작물중심지역, 도시근교지역 등에 따라 동제의 전승양상이 차이를 보이는데, 이는 마을이 처한 생태조건이 동제 전승의 조직적ㆍ경제적ㆍ이념적 기반을 각기 다르게 형성시킴으로써 이들의 상호관련성에 의해 동제의 전승양상 역시 달라졌음을 확인할 수 있다. 셋째, 경북 지역 호미씻이의 경우, 낙동강을 중심으로 상류 지역과 중류 지역 사이에 큰 차이를 보이는데, 이는 벼농사의 사적 전개과정, 경작지의 규모 등과 관련이 깊은 것으로 여겨진다. 그 결과 안동을 중심으로 한 낙동강 상류지역은 ‘풋굿권’, 선산을 중심으로 한 중류지역은 ‘꼼비기권’으로 구분되는 양상을 빚었다. 생태조건은 다기한 방식으로 마을민속의 형성과 변화과정에 관여하는데, 마을민속을 생태조건을 고려하여 이해하고 분석할 경우 민속현상간의 유기적 관련성을 비롯하여 문화과학적인 이해가 가능해진다.
This study reviews several cases in order to clarify the differences in the aspects of community folklore transmission, which is affected by ecological conditions. The ecological conditions refer to humane eco-conditions such as population and history as well as natural eco-conditions such as climate and soil, etc.. Firstly, in the case of Chanpori on the East Coast, they perform a rain-making rite at the time of Cheoseo(one of the 24 seasonal divisions, 14th season). This seems to have been affected by the following facts : that native villagers valued agricultural activities despite of the fact that marine eco-system functions as the main natural eco-condition; poor condition of soil; and the climatic condition of this region, drought, etc.. Secondly, in the case of inland region of Gyeongbuk, the aspects of community rite transmission differ on whether they are of traditional agricultural area, cash-crop area, or suburban area. Eco-conditions of villages affect the construction process of organizations, economy, and ideologies in the transmission of Dongje(community rites), whose interrelations differenciate the transmission aspects of Dongje. Thirdly, in the case of a Homissisi(hoe-washing rite) in Gyeongbuk, there is a significant difference between that of upper reaches and mid reaches of Nakdong-river. This appears to have been influnced by the historical development of rice farming and the size of arable lands. Thus Andong area, the upper reaches of the river is classified into Putgut region, whereas Seonsan area, the mid reaches, is classified into Ggombigi region. Eco-conditions divergently affect on the formation and change process of community folklore. Studying and analyzing the community folklore in light of eco-conditions not only enables scientific understanding of culture but also helps to comprehend organic interrelations of folk-cultural phenomena.