이 연구는 국내외 시민 교육 연구 및 조사자료 분석을 통해 현재 우리나라 아동ㆍ청소년의 민주시민역량 수준을 비롯하여, 이들을 둘러싼 교육환경의 강점과 약점을 검토함으로써 향후 청소년의 민주시민교육에 대한 정책적 시사점을 도출하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 국내 횡단자료로는 한국청소년 정책연구원의 “청소년 핵심역량 진단조사”를, 국외 횡단자료로는 2009년 “국제시민교육연구(ICCS)” 자료를 활용하였고 종단적 인식의 변화를 살피기 위하여 1980년대부터 2008년까지 진행되어온 “세계시민의식조사(WVS)”의 3차년도와 5차년도 자료 중 청소년에 해당하는 자료를 분석에 활용했다. 청소년의 핵심역량, 민주시민역량, 비판적사고 역량 분석 결과, 우리나라 청소년들의 전반적인 삶에 대한 인식은 초ㆍ중학생에 비하여 고등학생의 학교생활 소속감 및 삶에 대한 만족도는 현저하게 낮았다. ICCS(International Civic and Citizenship Education Study) 조사 분석 결과, 시민의식지식에 있어서는 모든 항목에서 국내학생의 지식의 평균이 높은 반면, 실제 향후 성인이 되어서의 선거에 참여하는 행동을 하겠다는 의견에 있어서는 국제학생들의 평균이 높았다. 따라서 대한민국 학생들이 민주 시민의식의 지식만큼이나 행동도 할 수 있도록 지도하는 것이 필요하다. WVS(World Values Survey) 분석결과 OECD 국가 학생들의 경우, 전반적인 행복감, 삶의 만족도, 어떠한 일을 선택하는데 있어서의 자유로움에 있어서 Non_OECD 국가 학생들에 비하여 높은 만족도를 보였다. 그러나, 국가에 대한 충성도에 있어서는 Non_OECD 국가 학생들의 긍정적인 응답이 높았다. 또한 OECD 국가 학생들의 경우, “스포츠, 레크리에이션”에서 Non_OECD 국가에 비하여 높은 참여를 보인 반면, 나머지 모든 사회정치적 활동에 있어서는 오히려 Non_OECD국가 학생들의 참여가 월등히 높게 나타났다. 이상의 분석 결과를 토대로 학교에서의 체험적이고 실천적인 민주시민 의식교육, 학교 자체적으로 자율성, 공공성, 민주성, 책임성 등과 관련된 민주시민 문화적 풍토 및 분위기의 확장, 가정과 지역사회 시민교육의 ‘체제’ 구축, 세계화와 지역 통합 맥락에서 시민교육 추진 등을 제안했다.
This study is aimed to induce political suggestions on civic education for child and youth in Korea after reviewing the civic competencies and their educational environment through an analysis on educational papers and documents. For this, the result of ‘Study on Youth Key Competency’ performed by National Youth Policy Institute was used as domestic cross-sectional data, For foreign cross-sectional data, the 2009 ICCS reports were used. In addition, the data on the 3rd and 5th years of World Values Survey(WVS) which has been performed from the 1980s to 2008 have been used to investigate changes in cross-sectional awareness. According to analysis of the Key Competency of youth, civic competencies and critical thinking competency, Korean high school students’ feeling of belonging to their school and satisfaction on their life were far lower compared to elementary and middle school students. According to the analysis of International Civic and Citizenship Education Study (ICCS), Korean students’ average knowledge was high in all categories. On the contrary, the willingness to participate in election when they grow up was higher among international students. Therefore, it is necessary to guide Korean students to act accordingly depending on their democratic citizenship or knowledge. According to WVS analysis, international students were more satisfied than the students from non-OECD member countries in terms of happiness, life satisfaction and freedom to select their job. In terms of loyalty to their country, however, the students from non-OECD member countries were higher than international students. In addition, students from OECD member countries were more active than those from non-OECD member countries in terms of participation in ‘sports and recreation activities.’ In other sociopolitical activities, on the other hand, the latter was far greater than the former. According to the analysis above, this study has proposed citizen education as a part of establishing cultural environment for democratic citizens associated with autonomy, publicity, democracy and responsibility in the school, expanding this kind of atmosphere, developing a system for citizen education for home and local society, integrating local community and achieving globalization.