본 연구의 목적은 유아의 인기유형과 성별에 따른 리더십과 놀이성의 관계를 알아보는 것이다. D시의 유아교육기관에 다니는 만 5세 125명 중에서 유아 인기도 검사를 실시하여 인기아 38명과 비인기아 38 명을 연구대상으로 하여 성별에 따라 리더십 유형과 놀이성을 평가하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 인기유형에 따라 전망제시형, 코치형, 관계중시형, 민주형 리더십에서 유의미한 차이가 나타났으며 성별에 있어서는 민주형 리더십에서 유의미한 차이를 나타내었다. 둘째, 유아의 놀이성은 인기유형에 따라 사회적 자발성에서 유의미한 차이가 나타났으며, 성별에 있어서는 신체적 자발성, 인지적 자발성, 유머감각에서 유의미한 차이를 나타내었다. 셋째, 유아의 인기유형과 성별에 따른 리더십과 놀이성의 관계에서 인기아는 선도형, 지시형 리더십 유형과 신체적 자발성간에 정적 상관이 나타났지만 성별에 있어서는 유의미한 상관이 나타나지 않았다. 본 연구는 교사가 유아의 인기유형, 리더십과 함께 놀이성에 대한 중요성을 인식하도록 도움을 주며, 다양한 맥락과 사회적 상호 작용 속에서 유아의 또래관계 양상이나 질적 측면을 이해하는데 기여할 것이다.
The purpose of this study was to investigate the relations between 5-year-olds" leadership and playfulness according to peer popularity type and gender. Subjects of this study were 38 popular children and 38 unpopular children out of 125 children who were conducted by Peer Popularity Test in a kindergarten and a nursery school in D city. To examine leadership style and playfulness according to young children"s peer popularity type and gender, based on popularity types and gender. The findings of this study were as follows: First, leadership had significant differences in visionary, coaching, affiliative, and democratic style according to the peer popularities, and difference in democratic style according to the genders. Second, children"s playfulness had difference in the social spontaneity according to the peer popularities, and differences in physical spontaneity, cognitive spontaneity, and humor sense according to the genders. Third, there was a significantly positive correlation between leadership of pacesetting and commanding style and physical spontaneity playfulness according to peer popularity types, but there was no correlation between leadership and playfulness according to the genders. Therefore, this study will help teachers to recognize the importance of the children"s peer popularity, leadership, and playfulness and to understand children"s social relationships and social aspect in various contexts and social interactions.