본 연구의 목적은 보육시설에 다니고 있는 만 2세반 영아의 또래 상호작용 형태에 영향을 미치는 주요변인(성, 기질, 언어적 능력, 어머니 양육행동, 교사의 상호작용)들을 탐색함으로써 영아의 또래 상호작용을 보다 원활히 증진시킬 수 있는 기초 자료를 제공하고자 하는 데에 있다. 연구대상은 서울시와 경기도에 소재한 어린이집(4기관)에 다니고 있는 만 2세반(6학급)의 영아 86명과 그들의 어머니 그리고 담임교사들이다. 연구결과, 첫째, 영아의 개인적 변인(성, 기질, 언어적 능력)에 따른 상호작용 형태의 차이를 살펴보면, 남아가 여아보다 적대적, 방해적인 행동을 많이 하였고, 순한 기질의 영아가 중간 기질이나 까다로운 기질의 영아보다 표현적 행동을 많이 하는 것으로 나타났으며, 언어적 능력이 상, 중집단인 경우 우호적, 표현적, 순응적 행동을 많이 나타내고, 하집단은 적대적, 방해적 행동을 많이 하는 것으로 나타났다. 둘째, 영아의 환경적 변인(어머니 양육행동, 교사의 상호작용)과 또래 상호작용 형태와의 관계에서는 어머니가 자율·격려적인 양육행동을 많이 보일수록 영아는 또래에게 우호적 행동을 많이 보이고, 어머니가 방임적인 양육행동을 많이 보일수록 방해적인 행동을 많이 보였다. 또한 교사가 애정적인 상호작용을 많이 할수록 영아들이 우호적 행동을 많이 보였으며, 교사가 참여적인 행동을 많이 할수록 영아들은 표현적, 순응적 행동을 많이 하는 것으로 나타났다. 교사가 방임적인 행동을 많이 할수록 영아들은 또래에게 표현적인 행동을 적게 하는 것으로 나타났다.
This study explores key variables (sex, temperament, language competence, maternal child-rearing behaviors and interaction with teachers) influencing peer interaction in toddler classrooms. This study provides basic information to promote toddlers' positive peer interaction. Eighty-six 2 year old toddlers enrolled in day care centers in the Seoul and Gyeong-gi areas, their mothers and 6 teachers were selected for participation in this study. Major findings are summarized as follows. First, the results of toddlers' peer interaction styles according to their individual variables are as follows: the toddlers differed in their peer interaction styles according to gender. Boys showed negative and disruptive behaviors towards their peers more often than did girls. Toddlers who had an easy temperament demonstrated more expressive behaviors than toddlers with moderate or difficult temperaments. The toddlers who belonged to the advanced or average language competence groups showed more positive, expressive, and compliant behaviors than did toddlers whose language competence was below average. The toddlers in this latter group demonstrated more disruptive and negative behaviors than the advanced or average language competence group toddlers.
Second, the results of the analysis of the correlation between environmental variables and toddlers' peer interaction styles are as follows: the more the mothers showed autonomous/encouraging child-rearing behaviors toward their children, the more the children showed positive behaviors toward their peers. On the other hand, the more the mothers showed laissez-faire child-rearing behaviors toward their children, the more the children showed disruptive behaviors toward their peers. And the more affectionate the teachers were, the more the toddlers showed positive behaviors toward their peers. Also, the more the teachers themselves engaged in participatory interact, the more the toddlers showed expressive and compliant behaviors toward their peers. On the other hand, the more the teachers showed laissez-faire behaviors, the less the toddlers showed expressive behavior toward their peers.