메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
남민우 (한국교육과정평가원)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제50집
발행연도
2012.2
수록면
185 - 208 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The aim of this study is to review the CCSSO, SBAC, PARCC in U.S. and the vertical scale construction research in Korea and to suggest the way to reconstruction the Korean Language Assessment System for better Korean Language Education. On the result above, this paper made several suggestions as follow.
First, we need to ‘good governance’ for Korean Language Education. This is the crucial organization to make decisions for developing the curriculum of Korean Language Education and the smart and balanced assessment system.
Second, we need to realize the IT-based testing system. On this system, we can get the speedy, correct, useful data of student’s korean language ability for improve the curriculum and teaching method for Korean Language Education.
Third, we need to develop the vertically moderated standard system of Korean Language Education. This is the requisites for systematic assessment of student growth.
Finally, we make the system of tightly alignment of curriculumteaching method-assessment of Korean Language Education. This is the ideal vision of functional system of Korean Language Education.

목차

1. 서론
2. CCSSO, SBAC, PARCC와 국어과 평가 체제
3. 개별 학생의 학업성장 측정을 위한 수직척도와 국어과 평가 체제
4. 결론 : 거버넌스-데이터-IT 기반의 국어교육
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (30)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-710-001558941