최근 디자인 교과의 위상, 교사 양성과 재교육, 수업 시수 등 디자인교육 환경에 대한 논의가 대두되고 있다. 디자인교육의 필요성을 인식한 문화체육관광부, 교육과학기술부는 2010년부터 예술강사 지원사업을 통한 초등 디자인교육 활성화를 추진, 선발된 디자인 예술강사를 재교육하여 초등학교에 파견하고 있다. 그러나 디자인 전공자들에 의해 시행되는 디자인 교육임에도 불구하고 ‘그리기, 만들기, 꾸미기’ 위주의 교육이 시행되는 경우가 많아 초등 디자인교육의 방향 설정의 필요성이 대두되었다. 본 연구는 예술강사 27명을 대상으로 예술강사 운영 체계, 연수 프로그램에 대한 분석, 2010년 개정판 교육과학부 검정 초등학교 5∼6학년 미술교과서 6종의 학습활동과 도판 중심 디자인 인식 조사, PBL(Problem Based Learning) 문제 개발과 예술강사 심층면접을 통한 연수 및 운영 개선 방안을 제시하였다. 연구 결과, 예술강사들은 색, 명암, 입체감 표현, 감정표현, 상상, 환상을 포함한 기초 조형 활동을 디자인 활동으로 인식하는 빈도가 높았으나 연수를 통해 디자인은 문제 인식, 아이디어 발상, 창의력 개발과 관련된 활동이라는 인식의 변화를 나타냈다. 그러나 창의력 향상을 위한 교육 실현을 위해서는 초등 교육현장에서의 디자인교육에 대한 인식 개선과 디자인교육 전문가로서 전문성 향상을 위한 현실성 있는 연수 프로그램 개발이 필요한 것으로 나타난 바, 예술강사 지원사업에서의 디자인교육 개선 방안을 제안하고자 한다.
Recently, as to the discussion on the design education, the discussion on the design education environment, which includes the phase of the subject, training of teacher and reorientation, lesson time, has received a great deal of attention. The Ministry of Culture, Sports & Tourism and the Ministry of Education, Science & Technology realized the necessity of the design education and supported the Art-instructor supporting business for the elementary school design education activation in 2010. However, although design specialists were the educators and despite the fact that the importance of directing elementary school design education has emerged, there still are a lot of the cases where "to decorate the paint and construction" education is being carried out. In order to tap into this problem, this research appoints 27 Art-instructor as the participants. The elementary school design education improvement plan through PBL (Problem Based Learning) problem development and Art-instructor intensive interview were proposed based upon the Art-instructor operating system, analysis of the training program, and the Art-instructor awareness investigation result. As for the research result and of the Art-instructors, the frequency recognizing the foundation modeling activity including the color, light and darkness, stereoscopic property expression, emotional modeling, imagination, and circularity as the design activity was high. However, the recognition improvement of design education in elementary schools is urgently needed for creativity education. In addition, training programs for the professionalism improvement have to be developed by the design education expert. Thus, the elementary school design education improvement plan in the Art-instructor supporting business needs to be proposed.