국권 상실, 일제 강점기, 해방, 한국전쟁, 4·19, 5·16, 군사 독재, 광주 항쟁, 민주화 운동 등으로 이어지는 한국의 역사와 시의 관계는 문학 예술의 사회적 가치를 평가하는 중요한 척도였다. 리얼리즘 시의 역사적 맥락은 일제 강점기의 카프 문학에서 시작되었다. 정치 이념 성향으로 나뉘는 좌·우익과 관계없이 역사적 사건에 대응하는 시의 실천적 양식으로 리얼리즘의 맥락을 확대시킬 수 있지만, 한국에서 리얼리즘 시는 정치적으로 현실 참여적 작품을 의미할 수밖에 없다. 이렇게 볼 때 한국의 리얼리즘 시를 포괄하는 요소로 우선 ‘좌파’라는 이데올로기적 특성이 부각된다. 1980년대의 민중시, 노동시 역시 이러한 이념적 특성을 설득력 있게 제시한다. 이념적 특성을 근간으로 할 때, 리얼리즘 시를 구별하는 중요한 기준으로는 정치적 현실이 내용에 포함되어야 한다는 것이다. 즉 리얼리즘 시의 핵심 기준은 시의 내용이다. 이 논문은 이러한 리얼리즘 시의 내용적 특성에 근거하여 한국 리얼리즘 시의 형식적 특성을 개관한다. 이를 위해 일제 강점기, 해방, 1980년대라는 중요한 역사적 시기를 선택하고 세 시인의 작품을 논의의 대상으로 삼는다. 시대적 맥락에 의해 각 단계의 역사적 목표에는 차이가 있다. 광복, 근대국가 건설, 민주화라는 각 시대의 커다란 이념적 목표와 시의 대응 관계 에는 공통점이 있다. 당대의 역사 목표를 이루기 위해 시는 민중을 각성시키고, 투쟁의 현장에서 선동의 무기로 사용되고, 올바른 미래상을 제시하는 이념적 도구로 사용되었다는 것이다. 카프의 이론적 수장으로 자신의 시에 카프의 이념을 투영시킨 임화, 해방공간에서 노동자 전위 시인으로 활동한 김상훈, 1980년대 현장 투쟁가로 활동하면서 제주도 4·3 항쟁의 진실을 알리기 위해 장시 『한라산』을 써서 필화사건으로 구속된 이산하. 이상의 세 시인의 작품에 드러난 형식적 특성을 통해 이 논문은 리얼리즘 시의 문학적 공통 양식을 추출할 것이다. 역사 현실에 대응한다는 이념적 당위 속에 시를 구성하는 형식적 동일성이 존재한다는 가정 하에서 이 논문은 리얼리즘 시의 문학사적 흐름의 지속 과정에서 형성되는 내용과 형식의 일관된 관계를 찾아볼 것이다. 시대별 역사 현실의 차이에도 불구하고, 그것을 표현하여 역사적 목표를 달성하기 위해 시가 어떤 형식적 장치를 사용하는가에 대한 논의 과정에서 리얼리즘 시의 목적 문학적 특성이 드러날 것이다. 세 시인의 작품에 사용된 반복과 열거, 관습적 비유와 가치 평가적 수식어를 통해 리얼리즘 시의 공통 양식을 찾아본다. 리얼리즘 시의 형식적 특징은 시의 목적성과 연결된다. 역사 현실에 직접 참여하여 그것의 변혁을 시의 일차적 목표로 삼는 리얼리즘 시에서 내용은 형식보다 우위에 선다.
Realism poems are closely related to historic events. In Korean, the term ‘realism poetry" is used to refer to a certain trend in literature. However, the relationship between historic events and poetry exerts a significant influence on setting the scope of the term. The relationship, which was established by the characteristics of Korean history, is based on the undisputed idea that poetry contributes to revolutionizing society. Therefore, poetry should disclose unknown historic events and make the public acquainted with them, enlighten the public, educate laborers and encourage them to fight, and present the image of a desirable future. Certain concepts such as imperialism, dictatorship, revolution, suppression, exploitation, liberation, and public are an ideological basis for realism poems. This study examined the characteristics of the forms of Korean realism poems based on the characteristics of their contents. In the study, three important historic periods ― the Japanese colonial period, the liberation period, and the 1980s ― were selected to discuss the works of following three poets: Im Hwa, who projected KAPF"s ideology in his poems as an ideological leader of KAPF; Kim, Sang-hun, who worked as a poet representing laborers in liberated Korea; Lee, San-ha, who was arrested in the 1980s for writing a long poem, Mountain Halla which reveals the truth about the April 3 Jeju uprising. This study extracted the common literary style of realism poems from the characteristics of the forms of the three poets" works. The undisputed idea that poetry should deal with historic events becomes the basis for establishing uniformity in the forms of poems. This study examined the consistent relationship between the form and content which had been built during the development of realism poetry. In spite of historical differences in each period, the literary characteristics of realism poetry will be revealed in discussions about what formal devices were employed in realism poems in order to express historic events. Therefore, the study tried to find the common style of realism poems through repetition and enumeration, customary metaphors, and modifiers evaluating values which were employed in the works of the three poets.