무인항공기는 크게 고정익형과 회전익형으로 나눌 수 있으며, 최근 도심과 산악지형 같은 복잡한 환경에서 수행되는 임무가 증가됨에 따라 지형에 따른 제약을 적게 받는 수직이착륙기 개발과 센서의 소형화에 따른 소형 무인항공기에 대한 관심도가 높아지고 있다. 이에 고속비행이 가능하고 높은 동력효율을 가지는 고정익의 장점과 수직이착륙이 가능하고, 다양한 임무수행이 가능한 회전익형의 장점을 결합한 틸트로터형 무인항공기를 개발이 국내외에서 연구 개발되고 있다. 본 연구에서는 회전익형 중에서 구조적으로 단순하고 컨트롤이 용이한 쿼드로터를 접목한 쿼드틸트로터형 무인항공기 개발에 대한 선행연구를 하였다.
A major division of a UAV is separated by fixed wing or a rotary wing. Recently, more missions are demended in a complex environment such as an urban or mountain environment, thus increasing the interest for both on a vertical take-off-and-landing rotorcrafts and a small fixed wing UAVs. Therefore, in around the world, studies on a tilt rotor UAVs are conducted to adopt advantages of both of high-speed characteristics of a fixed wing and versatile mission capability of rotary wing in a single aircraft. In this study, a preliminary research is conducted on a quad-tilt UAV, which has relatively more simple structure and easier control scheme among the rotory wing aircrafts.