메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박혜선 (계명대학교)
저널정보
한국응용언어학회 응용언어학 응용언어학 제27권 1호
발행연도
2011.3
수록면
29 - 52 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study explores the development and use of com, a multi-functional discourse marker, by Chinese learners of L2 Korean. Oral production data elicited from 27 Chinese migrant workers at three proficiency levels and five advanced Chinese students were analyzed focusing on the six functions of com: mitigation of request, negative evaluation, statement/excuse, intensification of request, focus, and filler. The patterns observed in the Interlanguage of the Chinese learners were compared with those found in a native Korean corpus. The results are as follows: 1) There appeared very few coms in the migrant workers’ Interlanguage until they reached the advanced level. 2) The first coms were learned as part of prefabricated chunks. 3) Mitigation of request was the first function acquired by the Chinese workers, followed by the filler function. 4) Compared to native speakers, the L2 learners produced fewer coms as intensifiers, but more coms as fillers. 5) The Chinese students with a shorter length of residence than the workers exhibited more diverse uses of com, implying the advantage of formal instruction in acquiring discourse markers.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 담화표지어
Ⅲ.담화표지어 ‘좀’
Ⅳ. 연구방법
Ⅴ. 연구결과 및 논의
Ⅵ. 결론
참고 문헌
저자 소개

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0